Tříletý projekt na podporu učitelů v oblasti osvojování formativního hodnocení na prvních a druhých stupních základních škol zakončili učitelé a učitelky konferencí pro pedagogickou veřejnost.
Na ní představili šest oblastí, kterým se během projektu věnovali, a doprovodili je vlastními ukázkami z hodin. Jednalo se o oblasti:
Ve videu vidíte sekci, která se věnovala oblasti práce s cíli. Dva učitelé v ní hovoří o tom, jak na své škole vědomě pracují s cíli, a to nejen směrem k nastavování cílů hodin pro učitele, ale také pro žáky a rodiče. Základní předpoklad, abychom mohli formativně hodnotit, je ten, že žák ví, jaké jsou cíle jeho vzdělávání.
Žák má cíle neustále před sebou – týdenní cíle jsou napsány na tabuli a v informačním systému (který je dostupný také rodičům). Žáci se částečně podílí na definování cílů společně s pedagogem. Během týdne je možná úprava definovaných cílů či jejich doplnění. Samozřejmostí je na konci týdne vyhodnocení naplnění cílů, což slouží jako podpora pro sebehodnocení.
Učitel žákům zadává téma, které budou probírat (Oslavy výročí republiky). V rámci dílny učení (učebna plná ukázek na dané téma, např. mapy, staré bankovky, dobové fotografie) dává učitel prostor žákům, aby si sami našli to, co by chtěli zjistit či objevit na dané téma.
Žák si sám vybírá, co ho v rámci dílny zaujalo, čemu by se chtěl věnovat a na základě toho si stanovuje cíl („Srovnávám bankovky od starých po nové“, „Porovnám současnou mapu s dobovou a zjistím, co se na ní změnilo“). Během stanovování žákova cíle může učitel za pomocí otázek navést žáka k upřesnění, či lepší definici jeho cíle.
Žák během stanovování osobního cíle získává vnitřní motivaci – chce objevovat. Zároveň rozumí cíli vzdělávání, což podporuje bezpečné prostředí.
Kritéria definuje učitel, případně lze definovat kritéria společně s žáky – učitel se ptá na měřitelnost kritérií, pomáhá s žáky definovat indikátory. Sebehodnocení se vztahuje k (osobnímu) cíli žáka a definovaným kritériím.
Projekt s názvem Cestou vývojového kontinua – podpora učitelů v osvojování formativního hodnocení byl realizován v letech 2019 až 2021 v rámci OP VVV v Jihomoravském a Olomouckém kraji. Projekt se zaměřil na podporu vybraných učitelů základní škol na prvním a druhém stupni v oblasti formativního hodnocení, a reagoval tak na nedostatečně zavedené formativní hodnocení ve školách a nedostatečné propojení klíčových kompetencí s výukou.
Cílem bylo podpořit pedagogy v zavádění formativního hodnocení a využít přitom sadu kritérií vývojového kontinua rozvíjejícího kompetenci k odpovědnému chování vůči přírodě a lidem. Dílčím cílem je pak zpřesnění zmíněného kontinua na pozici pojmenovaných výstupů a příkladů dobré praxe.
Během tří let vznikaly materiály, které se osvědčily při zavádění formativního hodnocení do škol. Materiály, které byly používány jako podpůrné při plánování hodiny, procházely revizemi samotnými učiteli. Veškeré výstupy prošly odbornou kontrolou a byly zhotoveny ve spolupráci s garantkou formativního hodnocení doc. Janou Kratochvílovou.
V projektu vznikly tyto výstupy, které budou k dispozici na Metodickém portálu RVP.CZ a v databázi výstupů OP VVV:
Realizátor projektu: Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace
Partner projektu: NaZemi, z.s.
Garance formativního hodnocení: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., vedoucí katedry pedagogiky na Pdf MU
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.