Odborný článek

Obrázkový text

15. 5. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hana Kuciánová

Anotace

Jak vytvořit obrázkový text ve Wordu.

Pro děti není obrázkový text žádnou novinkou. Setkávají se s ním ve svých knížkách už od batolecího věku. Proto jejich první slohové výtvory mohou být obrázkovým textem, který se bude postupně zdokonalovat, až z něho bude solidní slohový útvar. Náplní těchto dvou hodin informatiky bude, aby si žáci prostřednictvím obrázkového textu upevnili či získali tyto dovednosti: orientace na klávesnici, hlubší poznání textového editoru, vkládání klipartů, obrázků do textu, formátování klipartu, ukládání výsledků práce do dokumentů, otevírání dokumentů, vytvoření přílohy v emailu.
(Pozn.: Pracuji s verzí Microsoft Word 2003, lze použít i program Writer sady OpenOffice.)

Hodina první

Úvod
Cíl hodiny: Vytvořit na počítači obrázkový text

Probereme nebo zopakujeme vlastnosti textového editoru Word

  • Základní zásady psaní na klávesnici
    • velká písmena, používání numerické klávesnice (často se stává, že ji omylem vypneme, proto je třeba hlídat, aby nám její kontrolka na klávesnici stále svítila)
    • pohyb kurzoru
      • klávesa HOME - kurzor přeskočí na začátek řádku
      • klávesa END - kurzor přeskočí na konec řádku
    • úpravy textu
      • klávesa DELETE (mazání napsaného textu za kurzorem)
      • klávesa BACKSPACE (mazání napsaného textu před kurzorem)
    • další úpravy textu
      • KOPÍROVAT (vybraný text označíme myší, klepneme pravým tlačítkem myši a dáme kopírovat; žákům můžeme nabídnout také klávesovou alternativu CTRL+C)
      • VLOŽIT (na místo, kam vybraný text chceme vložit, klepneme pravým tlačítkem myši a dáme vložit, nebo použijeme klávesovou zkratku CTRL+V)
      • VYJMOUT (vybraný text označíme myší, klepneme na něj pravým tlačítkem myši a zvolíme vyjmout, vyjmutý text pak vložíme tam, kam potřebujeme)
  • Možnosti panelu nástrojů
    • předvedeme na připraveném pracovním textu
      • písmo (volba písma, velikost, řez písma, barva a styl písma)
      • odrážky a číslování, včetně jejich úrovní - ikonky sloužící k tomuto účelu jsou na panelu nástrojů hned vedle ikonek číslování a odrážek
      • styly a formátování (zadáme FORMÁT, styly a formátování)
      • velmi důležitá, ač opomíjená funkce
        • zejména při delším textu
        • při velkém množství různorodých nadpisů (Jedna z výhod formátování spočívá v tom, že stačí mít kurzor v textu, který bude nadpisem, a zvolíme-li ve formátování nadpis, změní se nám text na nadpis, který jsme si ve formátování zvolili.)
        • další nespornou výhodou formátování je to, že pokud text na závěr nějak upravujeme, může se nám tzv. rozházet (při dobře zvoleném formátování se nám to nestane).
      • zarovnání (názorně probereme možnosti panelu nástrojů, nutno však upozornit, že je třeba nejprve zarovnávaný text označit myší, a jedná-li se o delší souvislý text, je výhodná klávesová zkratka CTRL+A, která nám celý text (celý dokument) označí, nemusíme po něm přejíždět myší)
      • změna barvy (upozornit na ikonu na panelu nástrojů)
Hlavní část hodiny

Vkládání obrázku, klipartu

  • V horní nabídce zvolíme ZOBRAZIT, PANELY NÁSTROJŮ, kreslení.
  • Pro začátečníky je vhodnější si vybrat klipart i obrázek přímo z počítače.
    • Klikneme na ikonu klipartu, do hledaného textu napíšeme např. škola. Klikneme na vybraný obrázek, a ten se nám automaticky vloží.
  • Klipart musíme následně upravit:
    • úprava velikosti (zmenšování, zvětšování)
      • aby mohla být úprava provedena, musí být obrázek „aktivní" (musí být okolo něho „puntíky")
      • „aktivním" se stane, klikneme-li myší dovnitř do obrázku
      • chci-li měnit obrázek na výšku nebo na šířku, zvolím „puntík" tak, aby se objevila „dvojšipka"
      • na puntík klikneme pravým tlačítkem myši, podržíme ho a „táhneme" na jednu či na druhou stranu podle toho, zda chceme obrázek zmenšovat či zvětšovat
      • zvolením „rohového puntíku" měníme výšku i šířku obrázku
    • přesunování
      • aby mohl být přesun proveden, musí být obrázek „aktivní"
      • na obrázek „najedeme" myší tak, aby se nám objevila „čtyřšipka"
      • pak na obrázek klikneme pravým tlačítkem myši a kliknutí držíme
      • takto držený obrázek můžeme tažením přesunout na zvolené místo
    • obtékání
      • Je nutné zadat tak, aby si obrázek „rozuměl" s textem (aby nám text nebo obrázek nemizel nebo „neutíkal" někam, kam nechceme).
      • zvolíme ZOBRAZIT, PANELY NÁSTROJŮ, OBRÁZEK a v nabídce panelu nástrojů obrázku zvolíme „pruhovaného pejska"
      • Využijeme obtékání těsné, za textem, před textem podle toho, kde je obrázek umístěný (je dobré vyzkoušet všechny způsoby, aby se potom při práci zvolilo nejlépe vyhovující obtékání).
  • Podobným způsobem budeme vkládat i obrázek.
    • Klikneme na ikonu obrázku, čímž se nám automaticky otevřou obrázky v počítači - některý si vybereme a dáme vložit (následná úprava je pak stejná jako u klipartu).
  • Pokročilejším zadáme vkládání obrázku z internetu:
    • Vybereme obrázek z internetu, klepneme na něj pravým tlačítkem myši a dáme kopírovat.
    • Vrátíme se do textu, opět klepneme pravým tlačítkem myši a dáme vložit.
    • Následná úprava je pak stejná jako u klipartu.
  • Vytvoříme společně 2 věty, v nichž nahradíme některá slova obrázkem (obrázek, klipart).

Samostatná práce žáků

  • Žáci budou samostatně pracovat na vytvoření textu zatím bez obrázků, pouze vymezíme podmínky práce (počet vět, délka, téma apod.)
Závěr
  • veškerou práci uložíme do dokumentů
    Pozn.: Každý žák má vytvořený svůj profil, má tedy své přihlašovací jméno i heslo, tedy i své vlastní dokumenty, s kterými pracuje. Nebývá pak problém rozpracovanou práci do dokumentů uložit či zpětně si ji zase z dokumentů otevřít. Každá škola ale řeší uživatelské profily trochu jinak, proto je třeba zkontaktovat správce sítě a probrat s ním možnosti ukládání žákovských prací.
  • zhodnotíme celkovou práci v hodině
Hodina druhá

Úvod

  • Krátce připomeneme cíl minulé hodiny (Vytvoření obrázkového textu)
  • Zopakujeme práci s obrázkem.

Hlavní část hodiny

Samostatná práce žáků

  • žáci dodělávají rozpracovaný text z předchozí hodiny
  • nahrazují slova v textu kliparty nebo obrázky
    Je-li třeba, poskytujeme individuální pomoc.

Prezentace žákovských prací

  • V druhé polovině hodiny žáci své práce předvedou.
    Nejvhodnější forma je prezentace prací pomocí dataprojektoru. Žáci své práce k prezentaci uloží do sdílené složky učitele, případně je zašlou e-mailem. Další možností je jednotlivé práce vytisknout a vystavit je např. na třídní nástěnce.
  • Všichni společně práce hodnotíme, můžeme zvolit nejlepší práci ze třídy.

Závěr

  • Na konci hodiny zhodnotíme práci celé třídy.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
238.28 kB
PDF
příloha

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hana Kuciánová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

počítač, dataprojektor