Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Vaření – Skutečně zdravá škola
Odborný článek

Vaření – Skutečně zdravá škola

20. 10. 2021 Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Helena Burianová
Spoluautor
Mgr. Zdeňka Trummová

Anotace

Osm dvouhodinových lekcí pro výuku předmětu příprava pokrmů. Žáci pracují ve skupinách s různou náplní práce (kuchaři, inspektoři, vědci a novináři) a samostatně plní zadané úkoly. Vaří, pracují s texty, se zdroji na internetu a s mobilními aplikacemi, kreslí a fotí, společně stolují. Kromě samotného vaření se tak dozvědí řadu informací o potravinách, o jejich složení a způsobech úpravy, o rozdílu mezi přirozenými a průmyslově zpracovanými potravinami a mnoho dalšího, a svoji práci propagují formou posteru. Na závěr každé lekce proběhne degustace připravených pokrmů a prezentace výsledků práce ostatních skupin. Program obsahuje popis aktivit, metodické poznámky a pracovní listy. Program obsahuje krátké motivační video.

Cílem vzdělávacího programu je rozvoj klíčových kompetencí žáků prostřednictvím tématu vaření a stolování. Program je příkladem, jak vést hodiny přípravy pokrmů („vaření“) atraktivně a inovativně tak, aby byli aktivně zapojeni všichni žáci, aby docházelo k rozvoji klíčových kompetencí a současně aby připravované pokrmy byly v souladu se zásadami zdravé výživy, s důrazem na vaření ze základních přirozených potravin. V rámci programu žáci pracují samostatně v několika skupinách, jež mají různou náplň činnosti, a plní zadané úkoly dle pracovních listů. Na závěr každého bloku proběhne společná degustace připravených pokrmů a prezentace výsledků práce ostatních skupin.

Program žákům zprostředkovává základní vědomosti a dovednosti v oblasti přípravy pokrmů a stolování včetně vědomostí o přirozených potravinách, jejich vlastnostech, složení, zdravotní prospěšnosti a způsobech jejich úpravy. Záměrem je získat žáky pro vaření, ukázat jim, jak chutná jídla lze připravit i z méně známých nebo méně oblíbených surovin (zelenina, luštěniny), podpořit rozvoj žádoucích návyků v oblasti výživy, působit na jejich postoje a hodnoty ve vztahu ke zdraví a k udržitelnému stravování a podpořit převzetí odpovědnosti za ně. 

Program obsahuje tyto dvouhodinové bloky:

ÚVODNÍ HODINA

Úvod do série netradičních hodin vaření. Seznámení s novým modelem výuky ve skupinách. Vysvětlení práce skupin, představení režimu práce, domluva na rozdělení do skupin. Rámcové seznámení s obsahem jednotlivých bloků dle druhu připravovaných pokrmů a základních surovin. Pravidla bezpečnosti, hygienická pravidla, pravidla chování v cvičné kuchyňce. Způsob zajištění surovin pro vaření. 

NÁPOJE

Vaření dle receptů: maliny pod čokoládovým smoothie, ovoce v kompotu aneb nejen prohřívací čaj, domácí limonáda. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných nápojů. Voda a pitný režim, druhy vody.

ZELENINA

Vaření dle receptů: pomazánka z lučiny a bílé ředkve s klíčky, podzimní dýňovo-řepné ragú s rozmarýnem a rýží. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných paštik nebo pomazánek. Různé druhy zeleniny a způsoby jejich úpravy.

MASO

Vaření dle receptů: celozrnné špagety se směsí z mletého masa, kuře pizzaiola. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných produktů k masu. Maso a způsoby jeho úpravy.

OBILOVINY

Vaření dle receptů: amarantové rizoto s mandlemi, domácí granola. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných müsli. Druhy obilovin a jejich vlastnosti.

LUŠTĚNINY

Vaření dle receptů: polévka z červené čočky, polévka hrášková, pomazánka z červené čočky. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných produktů z luštěnin. Druhy luštěnin a způsoby jejich úpravy.

JAK FUNGUJE ŠKOLNÍ JÍDELNA

Seznámení s prací školní jídelny, myšlenková mapa, beseda s vedoucí školní jídelny.      

ZÁVĚREČNÁ HODINA

Video s dalšími recepty. Závěrečná reflexe celého projektu, zpětnovazební dotazník.

 

Program byl vytvořen v rámci projektu „Klíčové kompetence a kulinární tradice“, OP VVV

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008063

Celý vzdělávací program je ke stažení zde:

https://www.skutecnezdravaskola.cz/metodicke-materialy-1/vareni

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Helena Burianová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky