Cílem vzdělávacího programu je rozvoj klíčových kompetencí žáků prostřednictvím tématu vaření a stolování. Program je příkladem, jak vést hodiny přípravy pokrmů („vaření“) atraktivně a inovativně tak, aby byli aktivně zapojeni všichni žáci, aby docházelo k rozvoji klíčových kompetencí a současně aby připravované pokrmy byly v souladu se zásadami zdravé výživy, s důrazem na vaření ze základních přirozených potravin. V rámci programu žáci pracují samostatně v několika skupinách, jež mají různou náplň činnosti, a plní zadané úkoly dle pracovních listů. Na závěr každého bloku proběhne společná degustace připravených pokrmů a prezentace výsledků práce ostatních skupin.
Program žákům zprostředkovává základní vědomosti a dovednosti v oblasti přípravy pokrmů a stolování včetně vědomostí o přirozených potravinách, jejich vlastnostech, složení, zdravotní prospěšnosti a způsobech jejich úpravy. Záměrem je získat žáky pro vaření, ukázat jim, jak chutná jídla lze připravit i z méně známých nebo méně oblíbených surovin (zelenina, luštěniny), podpořit rozvoj žádoucích návyků v oblasti výživy, působit na jejich postoje a hodnoty ve vztahu ke zdraví a k udržitelnému stravování a podpořit převzetí odpovědnosti za ně.
Program obsahuje tyto dvouhodinové bloky:
ÚVODNÍ HODINA
Úvod do série netradičních hodin vaření. Seznámení s novým modelem výuky ve skupinách. Vysvětlení práce skupin, představení režimu práce, domluva na rozdělení do skupin. Rámcové seznámení s obsahem jednotlivých bloků dle druhu připravovaných pokrmů a základních surovin. Pravidla bezpečnosti, hygienická pravidla, pravidla chování v cvičné kuchyňce. Způsob zajištění surovin pro vaření.
NÁPOJE
Vaření dle receptů: maliny pod čokoládovým smoothie, ovoce v kompotu aneb nejen prohřívací čaj, domácí limonáda. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných nápojů. Voda a pitný režim, druhy vody.
ZELENINA
Vaření dle receptů: pomazánka z lučiny a bílé ředkve s klíčky, podzimní dýňovo-řepné ragú s rozmarýnem a rýží. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných paštik nebo pomazánek. Různé druhy zeleniny a způsoby jejich úpravy.
MASO
Vaření dle receptů: celozrnné špagety se směsí z mletého masa, kuře pizzaiola. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných produktů k masu. Maso a způsoby jeho úpravy.
OBILOVINY
Vaření dle receptů: amarantové rizoto s mandlemi, domácí granola. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných müsli. Druhy obilovin a jejich vlastnosti.
LUŠTĚNINY
Vaření dle receptů: polévka z červené čočky, polévka hrášková, pomazánka z červené čočky. Porovnání složení přirozených a průmyslově zpracovaných produktů z luštěnin. Druhy luštěnin a způsoby jejich úpravy.
JAK FUNGUJE ŠKOLNÍ JÍDELNA
Seznámení s prací školní jídelny, myšlenková mapa, beseda s vedoucí školní jídelny.
ZÁVĚREČNÁ HODINA
Video s dalšími recepty. Závěrečná reflexe celého projektu, zpětnovazební dotazník.
Program byl vytvořen v rámci projektu „Klíčové kompetence a kulinární tradice“, OP VVV
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008063
Celý vzdělávací program je ke stažení zde:
https://www.skutecnezdravaskola.cz/metodicke-materialy-1/vareni
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Skutečně zdravá škola.
Ostatní články seriálu: