Ukázka jednoho z bloků:
SLADKOSTI
Bonbóny a jiné nezdravé sladkosti versus zdravé mlsání. Barevné bonbóny nám sice chutnají, ale pro naše zdraví nejsou zrovna přínosné. Existují vůbec nějaké zdravé bonbóny?
Nejprve se podíváme na náš týdenní svačinkový jídelníček (úkol z předchozí hodiny) a budeme si o něm povídat. Potom si uděláme malou třídní svačinkovou anketu:
ANKETA
Pokud si kupuju svačinku v obchodě, čtu si na obalech složení: ano – ne
Bonbóny všeho druhu, sladké tyčinky, mléčné čokolády na svačinku: nejím nikdy – jím občas – jím pravidelně
Umím si sám/sama připravit nějakou ovocnou nebo zeleninovou svačinku: ano – ne – nezkoušela/a jsem to
Umím si připravit nějaký zdravý nápoj: ano – ne – nezkoušel/a jsem to
Vím, podle čeho se rozhodnout, zda si potravinu koupím nebo ne: ano – ne
Napiš, jaká máš kritéria při vybírání ovoce a zeleniny: …
Podle čeho se rozhoduješ, když si vybíráš pečivo: …
K anketě se na konci celého programu vrátíme a posoudíme, zda jsme během programu udělali pokrok ve vědomostech o výživě a v postojích.
Dále je na řadě fyzikální pokus s barevnými bonbóny. Budeme pozorovat, co se s bonbóny děje a budeme si o tom povídat. Také se podíváme, co je napsané na sáčku od bonbónů. Proč je lepší jíst ovoce než bonbóny?
DUHOVÝ POKUS
Pomůcky: sáček barevných bonbónů, plochý talíř, kelímek, voda, hodinky (mobil)
Postup: Na talíř kolem dokola vyskládej bonbóny, doprostřed talíře nalej vodu tak, aby dosáhla až nad bonbóny, a sleduj, co se stane. Výsledek si zakresli. Za deset minut se podívej znovu a výsledek zase nakresli.
Možný průběh pokusu:
Co na talíři vzniklo? Duha. A my si teď o této duze něco povíme. A taky o bonbónech. Proč sníme bonbónů celý sáček a jablek méně? Bonbóny jsou malé, dá se jich sníst víc než jablek. A kdybychom jablíčko nakrájeli na stejně malé kousky jako bonbónů, čeho sníme víc? Bonbónů. Proč? Je to sladké a dobré. Jsou bonbóny z ovoce? Ano, ne? Ne. Z čeho tedy jsou? Z cukru. A proč je sladké jablíčko, které tady máme na koberci? Má v sobě také cukr, ale i vitamíny a další zdravé látky, které dostává ze stromu. A z čeho je ta sladká chuť bonbónů? Je tam cukr a chemické látky. A z jakého důvodu se nám vytvořila na talíři z bonbónů duha? Bonbóny jsou obarvené barvivem. A proč tohle neudělá na talíři jablíčko? Není obarvené a nic se tam nepřidává. A proč se tedy bonbóny obarvují? Aby se nám víc líbily a líp chutnaly.
Máte pravdu, když si vezmu jeden bonbón, mám za chvíli chuť vzít si další. A tohle přesně tyto látky dělají. Jsou uměle vytvořeny člověkem, abychom na ně měli chuť. Dělá to tak jablíčko? Ne, to sníme, je lahodné, ale stačí nám jedno jablíčko a jsme najezení. Jablíčko vytvořila příroda. Ano, je v něm přírodní cukr, vitamíny, a navíc i vláknina, takže jablíčko člověka zasytí.
Po 15 minutách povídání přerušíme. Žáci se jsou podívat, co se stalo na talíři: barvy se mezitím smíchaly v jednu chaotickou barevnou skvrnu. Co se to stalo? Barvy se smíchaly na talíři dohromady a už tam není žádná duha. A tohle se nám stane v bříšku, když ty bonbóny sníme? Ano, je tomu přesně tak. A co myslíte? Líbí se tohle vašemu tělu? Asi ne, bude nám špatně nebo časem můžeme být nemocní. Aha, tak to je vlastně velmi nezdravé. Jejda, a my toho často sníme tolik a máme to tak rádi. A jak poznáme, že tyto bonbóny obsahují v sobě škodlivé látky?
Tento pokus přece nemůžeme dělat při nákupu v obchodě se všemi bonbóny, i když by to jistě bylo zajímavé. Pohledem? Můžeme je rozpustit na talířku? Ano, někdy už od pohledu bonbóny vypadají nezdravě, ale zjistit, co bonbóny obsahují, je vlastně velmi jednoduché. Stačí podívat se na obal a přečíst si tzv. etiketu. Žáci zkoumají, čtou. Učitel/ka může přečíst nahlas všechny složky dle etikety. Čte pomalu a zdůrazňuje „divné názvy“. My nerozumíme, nevíme, co to je. Přesně tak, ani já u některých názvů nevím, co přesně znamenají. Je to také vytištěné malým písmem a dá se to přečíst jen obtížně.
Ale vidíme, že je tam uvedena řada látek, ale o ovoci tam zatím nic nebylo. Je tam jen mnoho látek uměle vyrobených a taky vosk. Přece vosk se používá na lyže nebo na svíčku a do mastí, ale chceme to mít v těle? Má některé tyto látky v sobě naše jablíčko? Ne. Budeme to tedy jíst? Ne! Budeme se při nákupech více dívat na obaly a řekneme to i rodičům? Ano!!! No jo, ale když oni to v televizi v reklamě velmi vychvalují. Nu a proč myslíte, že to dělají? Aha, aby to prodali a aby nás nalákali, ať si to koupíme. Jenže teď už víme, že to vůbec není zdravé, tak si to nekoupíme. Proč to ti lidé ale vlastně dělají? Vždyť by se měly vyrábět jen zdravé věci, ne škodlivé. Je to kvůli zisku peněz.
A existují vůbec nějaké zdravé bonbóny? Je mi to moc líto, ale takové bonbóny neznám. Vždycky se snažím číst složení a ještě jsem zdravý bonbón v obchodě nenašla. Ale víte, co jím místo bonbónů? Ovoce? Ano, přesně tak. Nejzdravější sladkost je ovoce. Já si své bonbóny vyrábím celý podzim: suším si ovoce na křížaly. Nebo si dělám sladké strouhané jablíčko s oříšky a trochou medu. Můžete to klidně doma také zkusit. Jooo, my doma taky děláme křížaly! A my děláme doma vlastní jablíčkový teplý kompot nebo mošt! Aspoň víme, co jsme tam dali a z čeho je to vyrobené. Výborně, takže vám přeji, až budete s rodiči nakupovat, správnou volbu a hurá na ovoce!
Největší „aha“ moment:
Žáci většinou netuší, co je na bonbónech a dalších sladkostech nezdravého. Rodiče jim sice říkají, že je to nezdravé, že je po bonbónech bude bolet bříško, že budou mít zkažené zuby atd., ale takto názorný pokus vidí poprvé. Většinou zatím ani nevědí, že z etikety mohou vyčíst složení potraviny. Díky tomuto pokusu v dětech zažehneme plamínek poznání „aha, ne vše, co denně kupujeme a jíme, je úplně dobré a zdravé“. Po takové hodině si žáci na obědě dobrovolně a bez pobídky všichni berou saláty ze salátového baru a s chutí je snědí.
Existují i výborné a sladké bonbóny bez umělých barviv a bez přidaného cukru. Jedny takové si teď sami připravíme.
OVOCNÉ BONBÓNY
Suroviny: čerstvé sezónní ovoce, ideálně v bio kvalitě nebo za zahrádky, řasa agar (dá se koupit ve zdravé výživě, je to rostlinná náhrada želatiny)
Pomůcky: vařič, odměrka, čajová lžička, odšťavňovač, kastrůlek, vařečka, forma na želé bonbóny nebo krabička vyložená pečicím papírem
Postup:
Na závěr vyplníme hodnoticí dotazník a budeme si povídat, jak se nám program o svačinkách líbí, čím nás překvapil duhový pokus a jak nás bavila výroba ovocných bonbónů.
Moje hodnocení – Pomocí smajlíků vyjádři, jak se ti dařilo během této lekce, nebo odpověz na otázky:
Čím tě překvapilo vyhodnocení toho, co jíš během týdne na svačinky? …
Máš chuť to nějak změnit? …
Překvapil tě „duhový pokus“ něčím? Čím? …
Jak se ti pracovalo ve skupince? …
Chutnaly ti ovocné bonbóny? …
Zkusíš je ještě někdy vyrobit? …
Za největší přínos této lekce považuji: …
Cílem vzdělávacího programu je podpora a rozvoj klíčových kompetencí žáků prostřednictvím tématu jídlo, vaření a stolování. Program využívá tématu každodenních svačin k rozvoji vědomostí, dovedností a postojů v oblasti zdraví prospěšné výživy a k podpoře upřednostňování přirozených potravin oproti potravinám průmyslově zpracovaným. Program obsahuje 16 hodin výuky v sedmi blocích a dvě doplňkové aktivity – didaktické hry. V rámci programu žáci pracují s ilustrovaným pracovním sešitem. Součástí programu je práce s interaktivním sešitem, tzv. lapbookem, který si žáci podle videonávodu sami vyrobí.
Program byl vytvořen v rámci projektu „Klíčové kompetence a kulinární tradice“, OP VVV
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008063
Celý vzdělávací program je ke stažení zde:
https://www.skutecnezdravaskola.cz/metodicke-materialy-1/svacinky
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Skutečně zdravá škola.
Ostatní články seriálu: