Program Úcta k životu – výchova demokratického občana se zaměřuje na principy demokratické kultury především rozvojem kompetencí a kritického myšlení. Výsledkem jsou metodické materiály pro ZŠ, SOU a SŠ doplněné o pracovní listy, prezentace a krátká videa. Garantem projektu je doc. PhDr. Jan Hábl, Ph.D.
Program se skládá z osmi samostatných lekcí, které rozpracovávají jednu ze sedmi oblastí Komenského Obecné porady o nápravě věcí lidských pro danou věkovou kategorii (vláda, vzdělávání, rodina, spiritualita, média, umění, podnikavost). Některá témata jsou zpracována i pro žáky se specifickými potřebami. Lekce je možné realizovat postupně a pracovat s nimi jako s celkem, ale fungují i jako samostatné lekce. Zpracování metodické příručky umožňuje, aby lekce mohl realizovat učitel či jiný pedagog nebo je možné objednat si jiného realizátora z další organizace.
Ukázka programu Pět jazyků lásky pro 3.–5. ročník ZŠ na téma rodiny od autorky Mgr. Jany Řezníčkové.
Hlavní myšlenka
Rodina je jednou z nejcennějších hodnot lidského života. Projevování lásky je dovednost, které se lze naučit. Je užitečné si uvědomit, že jsme rozdílní a máme různé jazyky lásky. Naučit se užívat jazyky lásky jednotlivých členů rodiny může být cenným nástrojem pro vzájemné hlubší porozumění.
Anotace
Lekce vede žáky k zamyšlení nad významem rodiny pro jejich život. Pomocí samostatného uvažování a diskuze si žáci zařadí rodinu do svého osobního hodnotového žebříčku. Ve druhé části se děti seznámí s pomocí videa s principy pěti jazyků lásky, uvědomí si, že jednotliví členové rodiny jsou různí a že lásku vyjadřují i přijímají rozdílným způsobem. V závěru hodiny se budou moci rozhodnout pro experiment, při němž si vyzkouší pět jazyků lásky v praxi.
3.1 Žebříček hodnot (10 min)
Rozdejte žákům do skupin obálky se sedmi kartičkami PL Hodnoty, na nichž jsou tyto pojmy:
DOBŘÍ PŘÁTELÉ, VÝBORNÁ ZMRZLINA, DOBRÁ RODINA, KVALITNÍ MOBIL, DOBRÉ PENÍZE, DOBRÉ ZDRAVÍ.
Úkolem skupiny je domluvit se a seřadit kartičky od nejméně důležité hodnoty po tu nejvíce důležitou tak, jak to vnímá skupina. Ujistěte žáky, že není jen jedno správné řešení, které mají uhodnout, ale že je jen na nich, jak si tyto hodnoty sami srovnají.
3.2 Důležitost rodiny (10 min)
Nechte skupiny přečíst své hodnotové žebříčky. Dále se ptejte:
Oceňte žáky za jejich práci ve skupinách.
4.1 Vztahy v rodině (5 min)
Přečtěte žákům citát J. A. Komenského:
„Vše na tomto světě se dá napravit jen láskou, jinak je to nemožné.“
Dále komentujte slovy: Rodinu tvoří jednotliví členové rodiny a na kvalitě jejich vzájemných vztahů závisí celková kvalita rodiny. Kvalitní vztahy jsou láskyplné vztahy – jsou to vztahy, v nichž si lidé projevují lásku.
4.2 Jaké jsou jazyky lásky? (15 min)
Nejdříve pusťte žákům celé video Pět jazyků lásky. Poté pusťte video ještě jednou, ale vždy po představení jednoho jazyka lásky zastavujte a nechte žáky, aby komentovali, jak rozumí jednotlivým situacím.
5.1 Rozpoznávání pěti jazyků lásky (10 min)
Diskuze, práce s pracovním listem
Požádejte žáky o vyplnění PL Jazyky lásky.
Po vyplnění si žáci své pracovní listy porovnají ve dvojici.
Práci ve dvojicích uveďte slovy: Porovnejte si teď svoje pracovní listy ve dvojici. Protože obrázky na pracovním listě nejsou jednoznačné, můžete mít tedy na určení jazyků lásky různé názory.
Proveďte společnou kontrolu a diskutujte nad různými variantami.
6.2 Reflexe a závěr (10 min)
Závěrečnou reflexi uveďte touto instrukcí: Otočte si nyní pracovní list a napište si nahoru tato tři slova: rodina, láska, já. Poté vymyslete větu, ve které všechna použijete, a zapište si ji. Poté nechte několik žáků, kteří chtějí, aby svou větu přečetli. Program uzavřete vlastním hodnocením, zaměřte se zejména na ocenění.
Program zakončete přečtením citátu Jana Amose Komenského: „Vše na tomto světě se dá napravit jen láskou, jinak je to nemožné.“
Celou lekci si můžete prohlédnout zde: https://eu.uctakzivotu.cz/wp-content/uploads/2021/05/Rodina-35.pdf.
Pro žáky je možné využít pracovní sešity, které obsahují základní slidy prezentací a pracovní listy, a jsou rovněž připraveny k tisku ve formátu PDF. Pracovní sešity není nutné používat při výuce, ale mohou se hodit pro shrnutí učiva, nebo pokud žák není přítomen ve výuce a měl by si učivo doplnit. Všechny dokumenty (metodika, prezentace, PL i PS) jsou ke stažení ve formátu PDF umožňující kopírování textu i obrázků pro další použití a úpravu na webových stránkách eu.uctakzivotu.cz.
Program byl vytvořen v rámci projektu „Úcta k Životu – základ pro demokratickou kulturu“, číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008255.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.