Cíle
Předchozí znalosti
Základní porozumění periodické tabulce prvků. Užitečná je základní znalost struktury atomu.
Úvod/Motivace
![]() |
Periodická soustava prvků dle IUPAC. Osobní webové stránky Ladislava Nádherného na VŠCHT Praha [online]. Praha: VŠCHT Praha, 2017 [cit. 2019-09-13]. Dostupné z: http://web.vscht.cz/~nadhernl/psp.html |
Popis aktivity 1 – Identifikace prvků
Popis aktivity 2 – Superhrdinové tabulky prvků
Výsledné superhrdiny poté můžeme sdílet v rámci interaktivní tabulky prvků. Jednou z možností je využít web https://www.thinglink.com/. Tam můžeme nasdílet periodickou tabulku a následně ji opatřit interaktivními prvky, které umožňují po rozkliknutí zobrazit náhled na obrázky žákovských superhrdinů (včetně možného popisu vlastnosti prvku).
![]() |
Autor díla: autor článku s využitím superhrdinů žáků osmé třídy ZŠ Kunratice |
![]() |
Autoři díla: žáci osmé třídy ZŠ Kunratice |
Dokončení periodické tabulky prvků: Nechte žáky vytvořit kompletní periodickou tabulku superhrdinů přiřazením zbývajících prvků žákům. Superhrdiny pro ostatní prvky můžeme následně doplnit do naší interaktivní tabulky prvků.
Lekci jsme měli formou párové výuky – učitelé přírodovědných předmětů. V předchozí hodině jsme se s žáky věnovali stručnému zopakování struktury atomu (učivo fyziky v 6. ročníku) z důvodu lepšího porozumění protonovému číslu a řazení prvků v periodické tabulce. Skupinová hra (soutěž) s kartami prvků zabrala většinu hodiny, žákům jsme ponechali přibližně 10 minut pro prostudování karet ve skupinách. Všechny karty jsme poté s žáky sdíleli na školním webu, aby mohli využívat jejich informace v navazující hodině.
Žákům jsme dali vybrat, který prvek chtějí zpracovat do podoby superhrdiny, přičemž se nám k jednomu prvku sešlo někdy více superhrdinů. Pro příště plánujeme nechat žáky losovat prvky, ke kterým superhrdiny zpracují, čímž si budou muset vyhledat důležité informace i o prvcích, které třeba tolik neznají. Pro samotné zpracování je velmi důležité žákům dobře zadat kritéria, podle kterých mají superhrdiny zpracovat (především co má animace obsahovat) – zpracované obrázky často neobsahovaly všechna důležitá kritéria. Zároveň je dobré žákům ukázat příklad zpracování superhrdiny se všemi požadovanými parametry. V hodině, ve které budou žáci zpracovávat svého superhrdinu prvku, plánujeme navázat spolupráci s učitelkou výtvarné výchovy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.