Přírodovědná část
1. Digitální technologie
Cíle lekce
Řešení problémů:
Žák řeší úkoly a situace i za použití digitální technologií.
Žák vyhledá dle klíčového slova příslušnou informaci na internetovém portále.
Sdílení a komunikace v digitálním světě:
Žáci si při práci ve skupině rozdělí dílčí úkoly, které plní i za pomoci digitálních technologií.
Výtvarná část
Žák samostatně vytvoří obrys zvířete pomocí techniky vytrhávání.
Žák nakreslí obrys zvířete na čtvrtku formátu A4.
Žák respektuje ochranu zdraví při práci s materiálem.
1. Digitální technologie
Žák samostatně vyhledá na internetovém portále obrys zvířete žijícího v Africe.
Ročník: 3., 4. ročník
Rozsah vyučovací hodiny: 3 vyučovací hodiny
Pomůcky:
Přírodovědná část: notebooky nebo tablety do skupiny, pracovní list, křížovka k motivační části, psací potřeby
Výtvarná část: notebooky nebo tablety, čtvrtky formátu A4, barevné papíry, tužky, lepidlo, suchá křída
1. Úvod a motivační část (20 min.)
Učitel žáky přivítá. Začne hodinu netradičně tím, že žáci zjistí téma hodiny v křížovce, kterou má za úkol každý sám vyluštit.
Následně se všichni dozví téma hodiny. Učitel ho napíše na tabuli do kroužku a žáci metodou brainstormingu píší všechny své nápady vztahující se k této problematice.
Respektujeme pravidla brainstormingu: 10–15 minut žáci píší na tabuli své nápady, žádný nápad se nekritizuje.
Následně učitel se žáky vede diskuzi na toto téma. Společně si procházejí jednotlivé nápady napsané na tabuli.
2. Hlavní část (60 min.)
Žáci se rozdělí do skupin po 3. Následně si každá skupina vezme pracovní list a notebook a začne vypracovávat úkoly. Dílčí cíle si ve skupině rozdělí a pomocí digitálních technologií zjišťují zajímavé informace.
Učí se tak samostatně informace k tomuto dni: kdy se slaví a proč, vyhledají důležité pojmy, jako je ekonomická krize a nelegální migrace.
Zjistí informace o tomto kontinentu jako takovém: poloha, obyvatelstvo, povrch, živočichové.
Následně proběhne společná kontrola všech skupin, diskuze k tématu, ujasnění si pravdivosti informací.
3. Závěrečná část (10 min.)
Učitel zjišťuje pomocí otázek dosažení cílů hodiny.
Jak se vám pracovalo ve skupině?
Jak jste si práci rozdělili?
Jak se vám pracovalo s PC?
Nalezli jste všechny odpovědi?
Co pro vás bylo obtížné?
Na jakých portálech jste vyhledávali informace?
Jaká klíčová slova jste využívali?
Co se vám osvědčilo? Co byste doporučili ostatním?
Zároveň učitel poděkuje žákům za práci, že se zapojili všichni, pracovali efektivně, spolupracovali aj. (dle aktuální situace).
Následně učitel zjistí, co si z dnešní hodiny žáci odnáší:
Kdy slavíme Den Afriky a proč?
Dokážeš alespoň třemi větami definovat pojem Afrika?
Jaké pojmy jsou se Dnem Afriky spjaty?
Dokážeš vyjmenovat alespoň čtyři živočichy, kteří se na tomto kontinentu nacházejí?
Víš nějakou zajímavost o tomto kontinentu?
Integrace s výtvarnou výchovou a pracovními činnosti (45 min.)
Žáci si na internetu najdou obrys živočicha žijícího v Africe (pro ukázku je vloženo PDF v materiálech). Na čtvrtku si tužkou nakreslí obrys tohoto živočicha.
Následně technikou vytrhávání trhají barevný papír na malé kousíčky a lepidlem je lepí k sobě po celém těle zvířete. Zbylou čtvrtku dovybarví suchou křídou.
Závěr
Učitel zjistí, jak se žákům pracovalo. Zda jim přišla technika obtížná. Zda by živočicha ztvárnili třeba i jinou technikou.
Jak se ti dnes pracovalo?
Byla pro tebe tato technika obtížná?
Je něco, co bys změnil? / Co bys ostatním doporučil při práci?
Jak jinak bys mohl živočicha ztvárnit?
Jak se ti líbila dnešní hodina?
Zapojil ses, jak jsi měl? Pracoval si uvědoměle? A jiné.
Tuto hodinu jsem vedla a žáky velmi bavila. Dozvěděli se mnoho zajímavých informací, bavila je práce ve skupině a zároveň s notebooky, se kterými tak často nepracujeme. Je však nutné žáky před touto hodinou několikrát vzít do počítačové učebny a vysvětlit jim práci s internetem.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.