V této lekci se z pohledu první osoby podíváme na strukturu dýchací soustavy člověka. Před realizací této lekce je vhodné, aby se již žáci seznámili s cévní soustavou.
Oborové cíle:
Kompetenční cíle:
První hodina – Stavba dýchací soustavy
Několik otázek pro úvod
Učíme se stavbu dýchací soustavy
Individuálně doplňujeme do schématu části dýchací soustavy
Nyní využijeme, co jsme se při skupinové práci dozvěděli o stavbě dýchací soustavy. Do schématu (viz pracovní list Stavba dýchací soustavy) šipkami doplňujeme jednotlivé části dýchací soustavy.
V online výuce je možné využít aplikaci Nearpod – aktivita Draw It, v níž žáci doplňují popisky do sdíleného schématu s okamžitou zpětnou vazbou pro učitele. Obdobným způsobem je možné využít i další aplikace (např. https://whiteboard.fi/).
Autoři díla: žáci osmého ročníku ZŠ Kunratice |
Zakončení první hodiny
Žák dobrovolník představí cestu vzduchu od dutiny nosní po plíce. Přitom sdílí jím popsané schéma.
Druhá hodina – Příprava a realizace samostatného měření
Měříme tepovou a dechovou frekvenci a vitální kapacitu plic
Otázky k přemýšlení:
Úkol 1 – Jak se mění počet tepů a dechů člověka po tělesné námaze
Spočítejte si počet tepů a dechů za minutu nejprve v klidu a pak po tělesné námaze. Protože nyní máme vytrvalostní výzvu, vyzkoušíme si měření před a po půlkilometrovém běhu (můžete odhadnout, případně využít nějakou z mobilních aplikací).
Měření tepové frekvence (tepu)
Nejjednodušší je měřit tep na vnitřní straně zápěstí, na palcové straně. Tudy probíhá vřetenní tepna. Dodržujte následující postup:
Měření dechové frekvence (dechu)
Měříme 1 minutu položením ruky na hrudník či na břicho.
Úkol 2 – Měření vitální kapacity plic
Cílem této aktivity je změřit, kolik vzduchu se vejde do našich plic, respektive jak velký objem vzduchu vydechneme při maximálním vydechnutí.
Co si na tento pokus připravíme?
Autor díla: Vít Beran |
Výsledky z měření tepové a dechové frekvence a vitální kapacity plic žáci zaznamenají do sdílené tabulky s možností vytvoření přehledného grafu (viz ukázka zpracování níže).
Autoři díla: Jakub Holec, Vít Beran |
Žáci využijí informace v tabulce a grafu při závěrečném zodpovídání otázek s využitím sdíleného formuláře (Forms). Možné příklady otázek:
Pro celou výukovou lekci je zpracován Padlet, v němž jsou k dispozici jednotlivé aktivity, materiály i doporučený časový průběh lekce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.