LISTOPADOVÝ STROM
Další záměry pedagoga
Rozšířit poznatky o stromech, mít povědomí o rozdílu mezi stromem listnatým a jehličnatým a některé druhy pojmenovat. Posilovat jemnou motoriku při trhání papíru a třídit podle určeného pravidla (barvy). Podporovat pracovní dovednosti při trhání a lepení papíru. Rozvíjet jemnou motoriku při manipulaci s výtvarným a grafickým materiálem.
Popis aktivity
V týdenním tématu „Za tajemstvím stromů“ jsme si prohlíželi dětské encyklopedie navazující na téma, povídali si o stromech při pobytech venku a trhali jsme barevný papír na malé kousky (podzimní listí), které jsme pak třídili podle barev. V průběhu týdne jsme si s dětmi prohlíželi dětské encyklopedie o stromech a laminované obrázky stromů. Stromy na obrázcích děti pojmenovávaly a řadily je do skupin – listnaté, jehličnaté. Následně jsem slepila dvě velké tvrdé čtvrtky, aby vznikla dostatečně velká plocha pro společnou práci dětí. Obrysy si děti nejprve předkreslily silnou lihovou fixou a kolorovaly anilinovými barvami, vzduch hoblinkami ze strouhané progresy. Na závěr nalepily na strom a kolem něj natrhané kousky barevného papíru (barevné podzimní listí).
Autor díla: Marie Čermáková |
Obrázek č. 1 – kreslení kontur černou lihovou fixou na základě dřívějších poznatků
Autor díla: Marie Čermáková |
Obrázek č. 2 – kolorování anilinovými barvami
Autor díla: Marie Čermáková |
Obrázek č. 3 – strouhání a roztírání hoblinek z progres
Autor díla: Marie Čermáková |
Obrázek č. 4 – lepení barevných lístků z natrhaného papíru
Autor díla: Marie Čermáková |
Obrázek č. 5 – hotová práce
Reflexe
V průběhu týdenního tématu se děti při pobytech venku naučily soustředěně pozorovat okolí a pojmenovávat různé druhy známých stromů. Také jsme si vysvětlili rozdíl mezi stromy listnatými a jehličnatými, a co se s nimi děje během roku – rozdíly v různých ročních obdobích. Děti se také naučily pracovat s dětskými encyklopediemi a vnímat knižní ilustrace.
Při spojení pracovních a výtvarných aktivit byly posíleny vztahy mezi dětmi prostřednictvím plnění společného úkolu. Manipulací s pomůckami v těchto aktivitách byla posilována jemná motorika a činnostní kompetence.
Hotová práce byla součástí výzdoby třídy, a tak se děti jejím vytvořením podílely na zpříjemnění tohoto prostředí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Společně to dokážeme (podpora spolupráce u předškolních dětí).
Ostatní články seriálu: