Popis činnosti
Nejprve se žáci rozdělí do týmu, který bude zpracovávat prezentaci. Doporučujeme zvolit jednoho garanta (garant komunikace / garant grafiky) a tým složený z copywriterů, korektora textu a tvůrců prezentace.
Předáme žákům zadání, ve kterém mají pro městskou knihovnu vytvořit prezentaci, která čtenářům představí kulturní akce pro následující roční období. V knihovně se určitě musí uskutečnit Noc s Andersenem, alespoň jedno autorské čtení, jarmark knih a jedna akce zaměřená na mladé čtenáře. Další akce necháme na týmu. Minimálně musí proběhnout 10 akcí.
Žáci kromě obsahu dodrží i zásady pro tvorbu prezentace. Aby zásady dodrželi, rozdá jim vyučující jednoduchý checklist. Checklist může být vytvořen ve vizuální podobě, nebo např. v nástroji jako je např. Google Keep. Prezentace by měla obsahovat logo knihovny, pokud ho již tým má k dispozici. Zároveň bude vytvořena ve formátu, který se jednoduše sdílí na webových stránkách. Doporučujeme vyzkoušet nástroj Prezi, který slouží k tvorbě vizuálně zajímavých prezentací a představuje alternativu ke klasickým prezentacím formátu ppt, pptx. Zároveň umožňuje samotnou prezentaci nahrát i s naším komentářem.
Prezi využívá prvků předpřipravených šablon. Při prezentaci simuluje tzv. průlet prezentací. Pro vzdělavatele je k dispozici zdarma.
![]() |
Autor díla: Markéta Čonková |
![]() |
Autor díla: Markéta Čonková |
Postup práce žáků je jednoduchý. Přihlásí se do služby Prezi ideálně školním účtem. Kliknou na tlačítko +, zvolí prezentaci a vyberou předlohu. Poté již šablonu upravují dle svých požadavků. Na konci práce žáci prezentaci nahrají buď v režimu video a prezentace, nebo audio a prezentace. Je dobré se žáky diskutovat, v jakém případě tuto možnost zvolíme. Podívejte se na ukázku, jak může prezentace vypadat. Ostatní žáci kontrolují, zda checklisty byly dodrženy.
Žáci se během práce mohou inspirovat doporučením pro tvorbu prezentace.
![]() |
Autor díla: Markéta Čonková |
Na závěr prezentaci nahrají buď v režimu video a prezentace, nebo audio a prezentace.
Při následném sdílení prezentací se žáky diskutujeme, v jakých případech nám možnost nahrát si vlastní prezentaci pomáhá. Ostatní žáci kontrolují, zda checklisty byly dodrženy.
Aktivita může být doplněna o aktivitu, ve které žáci připravují projekt jedné konkrétní události (např. autorské čtení).
Komentář z pohledu gramotnosti:
Digitální gramotnost
Žáci během práce vytvářejí nový digitální obsah, ve kterém mohou kombinovat různé digitální formáty (DG-4-2-01). Používají-li žáci cizí obsah, uvedou zdroje (DG-4-1-08). Během nahrávání prezentace přímo v nástroji Prezi žáci odhalují řešení problému jak prezentovat publiku, pokud v době prezentace nemohu být přítomen (DG-4-1-10).
Možnosti individualizace a diferenciace výuky:
Důkazy o učení:
Žáci vytvoří prezentaci dle zadání, a pokud využijí nástroj Prezi, tak samotnou prezentaci nahrají.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Oživme městskou knihovnu pro 21. století (žákovský projekt rozvíjející gramotnosti).
Ostatní články seriálu: