Žáci ve stanoveném týmu vytvoří infografiku pro čtenáře knihovny. Obsah infografiky bude prezentovat vybavení knihovny pro čtenáře.
Tým tvoří garant grafiky a tvůrci infografiky. Dle potřeby mohou zapojit i jiné pozice.
Je důležité, aby si žáci mezi sebou rozdělili jednotlivé úkoly. Infografiku mohou tvořit v různých online nástrojích.
Z hlediska rozvoje kompetencí k podnikavosti doporučujeme cíleně se žáky stanovit, kdo je konzumentem obsahu, neboli kdo je cílová skupina.
Doporučujeme využít nástroj Canva, který je uživatelsky přehledný a obsahuje i šablony pro tvorbu. Pokud žáci nemají k dispozici online nástroj, mohou využít i nástrojů pro tvorbu prezentace. Mohou si předem stáhnout šablonu a tu využít. Šablony jsou k dispozici např. od Microsoftu.
Žáci se pravděpodobně s formátem infografiky již setkali. Jedná se o grafickou podobu číselných nebo statistických informací, které jsou zpracovány v přehledné a uživatelsky atraktivní podobě. Využívají se názorné obrázky, piktogramy, slova, grafy.
Průběh lekce
Nejprve žáci budou pracovat s námětem Noc s Andersenem. Vyučující v úvodní fázi hodiny žákům rozdá seznam věcí, které si s sebou mají čtenáři vzít. Žáci mají za úkol podívat se na seznam pohledem čtenáře. Seznam je vypracován v jednoduché textové podobě.
Žáci v týmu zvažují, jak by seznam šlo předat v jiné atraktivnější formě, aby čtenáře zaujal. Vyslechneme si jejich názory a poté ukážeme možnost zpracování pomocí plakátu – infografiky.
Autor díla: Markéta Čonková |
Žáci infografiku i jednoduchý seznam porovnají a vyhodnotí výhody a účel použití infografiky.
Hledání inspirace
Žáci prozkoumají další příklady infografik, které jsou volně dostupné na internetu. Do vyhledávače (např. Google, Seznam, Bing) zadají klíčové slovo spojující infografiku a knihovny. Doporučujeme využít mezinárodního jazyku angličtiny pro více výsledků vyhledávání.
Samotná tvorba infografiky
Poté vedoucí týmu předá týmu úkol: vytvořit infografiku pro čtenáře, která je bude informovat o vybavení knihovny.
Zadání: Vytvoř infografiku, kterou informuješ čtenáře atraktivní formou o zajímavostech knihovny. Do dnešní doby knihovna využívala jednoduchého textového formátu. Využij buď online nástroj Canva, nebo offline nástroj pro tvorbu prezentace.
Pokud bychom chtěli aktivitu rozšířit o návštěvu knihovny, doporučujeme, aby žáci nabídku knihovny nejprve sami prozkoumali (pohledem, přečtením informačních materiálů, rozhovorem s knihovníkem) a poté vytvořili v týmech infografiku, která o nabídce informuje. Využili bychom tak v projektu autenticky vytvořený materiál.
Pokud návštěvy nevyužijeme, mohou žáci sami vymyslet obsah infografiky, nebo jim obsah můžeme doporučit:
Popis práce v Canva
Žáci během práce mohou využít možnosti zvolit si šablonu pro infografiku a tu si přizpůsobit. Pokud máme dostatečný časový prostor a dostatek studentů, doporučujeme, aby žáci zpracovali 2–3 návrhy a z nich vybrali ten nejlepší. Jaký je ten nejlepší, jaká jsou kritéria? Objektivně obsahuje všechny zadané informace, je pro čtenáře srozumitelný a z hlediska subjektivní roviny vizuálně upoutá pozornost čtenářů.
Na aktivitu můžeme navázat tematickou hodinou, ve které žáci budou zkoumat tvorbu H. Ch. Andersena a držitele Ceny Hanse Christiana Andersena.
Zpětnou vazbu zaměříme na zpracování infografiky. Doporučujeme, aby si žáci zpětnou vazbu vyměnili mezi sebou. Důležité je zaměřit se i na samotný proces tvorby včetně věnování pozornosti cílové skupině, pro kterou infografiku žáci vytvářeli.
Komentář z pohledu gramotnosti:
Digitální gramotnost
Žáci během práce vytvářejí nový digitální obsah, ve kterém mohou kombinovat různé digitální formáty (DG-4-2-01). Po ukončení práce soubor ukládají do společného prostoru, aby s ním mohli pracovat všichni členové týmu (DG-4-3-02). Žáci během činnosti mohou využívat digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu (DG-4-3-04). Používají-li žáci cizí obsah, uvedou zdroje (DG-4-1-08). Vznikne-li více návrhů, podílí se žáci na tvorbě sdílených portfolií (DG-4-1-04).
Důkazy o učení:
Zpracovaný soubor infografiky podle zadání, uložení souboru do společného online prostoru pro další použití.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Oživme městskou knihovnu pro 21. století (žákovský projekt rozvíjející gramotnosti).
Ostatní články seriálu: