Popis činností
Žáci nejprve pracují s tabulkou skutečných příjmů a výdajů předchozího roku. Tým se rozdělí na dvě skupiny. Jedna skupina se zaměří na výdaje, druhá na příjmy. Pro ostatní připraví svůj komentář, co vypozorovali (např. Proč je v některých položkách 0? Proč se částka 60 000 několikrát do roka opakuje?).
Data zpracují tak, aby získali přehled o příjmech a výdajích v jednotlivých položkách, celkově a také v jednotlivých měsících. Stanoví měsíční i celkové výdaje a příjmy, i celkovou bilanci. Ke zpracování dat využijí vhodné digitální prostředí pro práci s daty (např. Google tabulky či Excel od MS).
Celou tabulku vhodně upraví tak, aby ji bylo možné použít pro prezentování výsledků hospodaření za předchozí rok. Odliší kladné a záporné bilance v jednotlivých měsících, i celkově.
Zpracovaná data zobrazí v jednotlivých grafech, využijí při tom různé typy grafů (následně lze s žáky vést diskuzi o typech grafů, proč použili právě ten či onen typ). Zdatnější žáci mohou využívat i složitější grafy (s dvěma svislými osami).
V další fázi žáci analyzují finanční toky, vyhodnocují, v kterých položkách lze snížit výdaje, a navrhují, jakým způsobem, příp. jakými činnostmi by bylo možné navýšit příjmy. Vyhodnocují silné a slabé stránky knihovny. Řeší otázky: Jak široký sortiment služeb knihovna nabízí? Jak by bylo možné rozšířit sortiment placených služeb? Bylo by možné nabídnout dílčí prostory k pronájmu? Jsou služby knihovny dostatečně propagované? Je propagace zacílená na různé skupiny klientů? Je nabídka jednorázových akcí dostatečná? Jak by ji bylo možné rozšířit? Žáci mohou pracovat např. s využitím brainstormingu. Po sběru nápadů sestaví návrh rozpočtovaných částek pro příští období. Cílem je sestavit vyrovnaný rozpočet.
V rozpočtu v tabulce příjmů je záměrně použito „služby (internet, kopírování)“. Můžeme si všimnout, že v příjmech nejsou čtenářské poplatky. To může být předmětem k diskuzi. Mzdové náklady, administrativa a energie je položka, u které doporučujeme zachovat její částku.
Nově navržený rozpočet žáci upraví tak, aby byl připravený k prezentaci zadavateli.
Své zkušenosti a zážitky reflektují v následné diskuzi, ve které si ujasní vztahy a teoretické souvislosti, jak se vlastně rozpočet tvoří, z čeho se tvoří a jak se s rozpočtem pracuje.
Doporučujeme, aby měl pedagog připraveny otázky k následné diskuzi. Zároveň je vhodný i komentář pedagoga k rozpočtu a jeho tvorbě.
Komentář z pohledu gramotnosti:
Digitální gramotnost
Žáci pracují s digitálním obsahem a zároveň tvoří obsah nový – jako např. z tabulky grafy (DG-4-2-01). Tabulku používají jako nástroj k návrhů řešení dané situace (DG-4-1-10). Pokud žáci pracují ve sdíleném prostředí, v rámci projektu se rozhodují o uložení tabulky na disku a ukládají ji tak, aby byla přístupná ostatním (DG-4-3-02). V týmové práci žáci digitální technologii využívají ke sdílení dat (DG-4-3-04).
Důkazy o učení:
Žáci doplní v tabulce potřebná data a navrhnou rozpočet pro následující rok.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Oživme městskou knihovnu pro 21. století (žákovský projekt rozvíjející gramotnosti).
Ostatní články seriálu: