Odborné články Základní vzdělávání Oživme městskou knihovnu pro 21. století (2. část) – Navrhujeme rozpočet městské knihovny
Odborný článek

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (2. část) – Navrhujeme rozpočet městské knihovny

Anotace

Aktivita je součástí projektu Oživme městskou knihovnu pro 21. století, ve kterém pracovní skupina přebírá správu městské knihovny. K dispozici pro analýzu mají žáci rozpočet pro minulý rok, který obsahuje příjmy a výdaje. Úkolem skupiny je zjistit efektivním způsobem, jaké byly jednotlivé příjmy a výdaje a jaká byla celková bilance. Po zjištění následuje druhá fáze úkolu, ve které se skupina zamýšlí a navrhuje změny hospodaření pro nový rok. Cílem je vytvořit vyrovnaný rozpočet, ve kterém se příjmy rovnají výdajům.

Popis činností 

Žáci nejprve pracují s tabulkou skutečných příjmů a výdajů předchozího roku. Tým se rozdělí na dvě skupiny. Jedna skupina se zaměří na výdaje, druhá na příjmy. Pro ostatní připraví svůj komentář, co vypozorovali (např. Proč je v některých položkách 0? Proč se částka 60 000 několikrát do roka opakuje?).

Data zpracují tak, aby získali přehled o příjmech a výdajích v jednotlivých položkách, celkově a také v jednotlivých měsících. Stanoví měsíční i celkové výdaje a příjmy, i celkovou bilanci. Ke zpracování dat využijí vhodné digitální prostředí pro práci s daty (např. Google tabulky či Excel od MS).

Celou tabulku vhodně upraví tak, aby ji bylo možné použít pro prezentování výsledků hospodaření za předchozí rok. Odliší kladné a záporné bilance v jednotlivých měsících, i celkově.

Zpracovaná data zobrazí v jednotlivých grafech, využijí při tom různé typy grafů (následně lze s žáky vést diskuzi o typech grafů, proč použili právě ten či onen typ). Zdatnější žáci mohou využívat i složitější grafy (s dvěma svislými osami).

V další fázi žáci analyzují finanční toky, vyhodnocují, v kterých položkách lze snížit výdaje, a navrhují, jakým způsobem, příp. jakými činnostmi by bylo možné navýšit příjmy. Vyhodnocují silné a slabé stránky knihovny. Řeší otázky: Jak široký sortiment služeb knihovna nabízí? Jak by bylo možné rozšířit sortiment placených služeb? Bylo by možné nabídnout dílčí prostory k pronájmu? Jsou služby knihovny dostatečně propagované? Je propagace zacílená na různé skupiny klientů? Je nabídka jednorázových akcí dostatečná? Jak by ji bylo možné rozšířit? Žáci mohou pracovat např. s využitím brainstormingu. Po sběru nápadů sestaví návrh rozpočtovaných částek pro příští období. Cílem je sestavit vyrovnaný rozpočet. 

V rozpočtu v tabulce příjmů je záměrně použito „služby (internet, kopírování)“. Můžeme si všimnout, že v příjmech nejsou čtenářské poplatky. To může být předmětem k diskuzi. Mzdové náklady, administrativa a energie je položka, u které doporučujeme zachovat její částku. 

Nově navržený rozpočet žáci upraví tak, aby byl připravený k prezentaci zadavateli. 

Své zkušenosti a zážitky reflektují v následné diskuzi, ve které si ujasní vztahy a teoretické souvislosti, jak se vlastně rozpočet tvoří, z čeho se tvoří a jak se s rozpočtem pracuje. 

Doporučujeme, aby měl pedagog připraveny otázky k následné diskuzi. Zároveň je vhodný i komentář pedagoga k rozpočtu a jeho tvorbě. 

Komentář z pohledu gramotnosti:

Digitální gramotnost

Žáci pracují s digitálním obsahem a zároveň tvoří obsah nový – jako např. z tabulky grafy (DG-4-2-01). Tabulku používají jako nástroj k návrhů řešení dané situace (DG-4-1-10). Pokud žáci pracují ve sdíleném prostředí, v rámci projektu se rozhodují o uložení tabulky na disku a ukládají ji tak, aby byla přístupná ostatním (DG-4-3-02). V týmové práci žáci digitální technologii využívají ke sdílení dat (DG-4-3-04).

Důkazy o učení:

Žáci doplní v tabulce potřebná data a navrhnou rozpočet pro následující rok.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
xlsx
260.74 kB
Tabulka
Rozpočet knihovny
Autor
Mgr. Markéta Čonková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

PC s připojením na internet nebo s programem pro práci s tabulkami