Odborné články Základní vzdělávání Práce v Microsoft Teams v 5. třídě ZŠ
Odborný článek

Práce v Microsoft Teams v 5. třídě ZŠ

19. 11. 2020
Základní vzdělávání
Autor
David Fišer
Spoluautor
Mgr. Daniela Holičová

Anotace

Zkušenost z naší praxe ukazuje, že přechod žáků z prezenční do online výuky není obtížný, pokud mají zvládnuté některé základní postupy práce s digitálními technologiemi. Podstatným tématem je dodržování zásad zdravého a bezpečného přístupu k práci s těmito technologiemi, rozpoznání nebezpečí v online prostředí i s důrazem na výběr informací, které o sobě žák může bez obav zveřejňovat. Vhodný vzdělávací obsah pro vyzkoušení zapojení technologií do výuky nabízí vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, a protože žáci pracují s textem, směřuje aktivita i k naplňování očekávaného výstupu z českého jazyka.

Cíl

Práce žáků v pátém ročníku byla zaměřena na zvládnutí mnoha aspektů distanční výuky v prostředí Microsoft Teams. Žáci už ovládají základní dovednosti práce s technologiemi: umí zapnout počítač, umí se přihlásit do školní sítě, mají založen svůj profil v Office 365 a zvládají se do něj přihlásit. Bylo proto třeba natrénovat práci s modulem zadání v MS Teams.

Na začátku jsme žáky seznámili s bezpečností práce v online prostoru. Žákům bylo zdůrazněno, že disponují unikátním heslem, které by neměli nikomu sdělovat a zároveň, aby se nezapomínali z aplikace po ukončení práce vždy odhlásit. Jelikož práce probíhala v počítačové učebně, byli upozorněni, že nesmí svá hesla v počítači ukládat. Také jsme je požádali, aby ihned uzavírali vyskakující okna s reklamou a v žádném případě stránky nenavštěvovali. V případě, že hledají informace v internetovém vyhledávači, by si měli dávat pozor na pravdivost vyhledaných informací. V nejlepším případě si pro ujištění vyhledat danou informaci ve více zdrojích. Povídali jsme si o internetových encyklopediích typu wikipedie, jak vznikají, kdo je autorem jednotlivých příspěvků apod. Z diskuze vyplynulo, že wikipedii můžeme považovat za zdroj sice vhodný, ale je lepší si informaci ještě ověřit na jiném místě.

Průběh hodiny:

Po přihlášení do MS Teams si žáci otevřeli záložku Zadání. Tam našli pracovní list vztahující se k tématu Člověk a jeho svět – neživá příroda, který měli za úkol stáhnout do svých počítačů a do konce hodiny vypracovaný list odevzdat vyučujícímu opět přes aplikaci MS Teams.

Zobrazení zadání
1. Zobrazení zadání
Autor díla: David Fišer

Dokument si stáhli pomocí rozbalení symbolu „...“ – pokyn „stáhnout“. Poté si jej našli ve složce Stažené soubory a otevřeli v programu Malování, se kterým se již seznámili v předchozích hodinách informatiky.

Otevřený soubor v programu Malování
2. Otevřený soubor v programu Malování
Autor díla: David Fišer

Výhodou práce v programu Malování je, že kromě možnosti zapisování informací přes ikonu „A“, je zde i možnost podtrhávání textu či spojování pojmů čarou.

Po vypracování zadání si žáci pracovní list opět uložili, aby ho mohli následně nahrát do aplikace a odeslat vyučujícímu ke kontrole. Uložili ho pomocí povelu „Uložit jako“ v záložce Soubor jako „obrázek ve formátu jpg“. Soubor nazvali svým příjmením a uložili.

Následně si otevřeli MS Teams – Zadání a přes „Moje práce“ – „přidat práci“ – využili možnost „nahrát z tohoto zařízení“. Po nahrání souboru se jim objeví v pravém horním rohu tlačítko „Odevzdat práci“. Tímto byl jejich úkol splněn a odeslán vyučujícímu.

Moje práce - přidat práci
3. Moje práce – přidat práci
Autor díla: David Fišer
Nahrát soubor z tohoto zařízení
4. Nahrát soubor z tohoto zařízení
Autor díla: David Fišer

Možné potíže při práci:

V MS Teams se občas stane, že trvá systému déle, než se přenesou informace od žáků k vyučujícímu. Někdy to může trvat až několik hodin.

Vyučujícímu se objevuje u každého jména žáka v týmu jedna z možností: Neodevzdáno/Zobrazeno/Odevzdáno. Občas se může jevit práce jako neodevzdaná, i když v systému odevzdaná je.

Je třeba žáky upozornit, aby si všímali, kam se jim práce ukládá, aby k ní později při odevzdávání (nahrávání do Zadání) uměli najít cestu.

Reflexe

Během toho, co žáci pracovali, vyučující je obcházela a řešila dílčí individuální problémy. Většinou byly spojeny s nepozorností žáků a jejich osobní nejistotou při práci s PC. Cílem hodiny tohoto typu je tuto nejistotu odstranit a zvýšit sebevědomí žáků, a tím i zvýšit jejich dovednost samostatné práce s digitálními technologiemi. Tyto znalosti se jim budou hodit při distanční výuce i při dalším studiu i běžném životě.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Komentář recenzenta
Zvládnutí uživatelských dovedností týkajících se digitálních technologií je velmi důležité pro samostatnou práci žáků nejen v období distanční výuky. Za podstatnou považuji ale úvodní část, ve které je pozornost věnována bezpečnosti při "pohybu" v online prostředí. Je to jeden z kroků, který by neměl být opomíjen.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky