Název aktivity: Použij, vytvoř a propaguj!
Vzdělávací oblast, obor RVP ZV: Člověk a společnost, Výchova k občanství
Časové zařazení: 9. ročník ZŠ
Vazba na očekávané výstupy v RVP ZV:
VO-9-1-05
Žák kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
VO-9-1-10
Žák posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci.
VO-9-5-03
Žák uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory.
Rozvíjené složky digitální gramotnosti:
1.1 Žák charakterizuje digitální zdroje důležité pro občana a prostřednictvím digitálních technologií se zapojuje do dění ve svém okolí; uvádí situace, kdy digitální technologie zlepšují život různým sociálním skupinám.
1.8 Žák cituje zdroje ve své práci, je si vědom svých autorských práv; při práci v digitálním prostředí a při práci s osobními údaji dodržuje právní normy.
1.9 Žák při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky, s ohleduplností a respektem k ostatním.
2.1 Žák vytváří a upravuje digitální obsah v různých formátech, dané formáty kombinuje (vytváří webové prezentace, infografiku a multimédia), vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů.
3.2 Žák ukládá informace tak, aby je mohl v případě potřeby najít a použít i někdo jiný, s kým spolupracuje.
3.4 Žák využívá digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci.
Popis aktivity:
Žáky rozdělíme do skupin (nejlépe do 5 skupin), z nichž každá obdrží jednu vybranou sociální síť (Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, LinkedIn). Žáci v 9. ročníku ZŠ se rozhodují o svém dalším studiu, o výběru střední školy a všichni jsou jistě aktivní na různých sociálních sítích. To lze využít jako motivaci k úkolu – každá skupina se vžije do role PR týmu jakékoli firmy (skutečné či fiktivní). Každá firma pro kontakt s veřejností, a tudíž na svou propagaci, využívá různá média a sociální sítě; některé více, jiné méně či jednu přímo upřednostňuje. Žáci by se měli zamyslet nad tím, proč daná organizace využívá právě onu síť, na koho se zaměřuje, na koho cílí, co nabízí nebo poptává.
Úkolem žáků ve skupině je:
Zpětná vazba a diskuse
V této fázi je stěžejní samotná prezentace příspěvků každé skupiny se zdůvodněním způsobu zpracování příspěvku a se zamyšlením se každé skupiny nad dílčími body úkolu. Učitel v této fázi případnou diskusi řídí a směřuje žáky k uvědomění si obrovského vlivu sociálních sítí. Ve společné diskusi by měly zaznít rizika a hrozby, které přináší jejich užívání. Žáci by si měli uvědomovat i to, jakou stopu jejich vytvořený příspěvek zanechává, jestli jejich příspěvek manipuluje s nějakou částí společnosti, zda je sepsán v souladu s etickými pravidly apod. V rámci diskuse žáci mohou také uplatnit vlastní zkušenosti s propagací skutečné firmy, organizace či významné osobnosti, kriticky se zamyslet nad informacemi z médií a prostředí internetu.
Skupinovou práci je možné provést přímo ve vyučování, avšak lepším způsobem se mi jeví zadat úkol na doma. Žáci budou muset spolupracovat, čímž se můžeme dostat k otázce vzájemné spolupráce jednotlivých členů týmu (Vytvářeli příspěvek při osobním setkání či skrze digitální technologie? Jaké digitální technologie používali? Jak se jim spolupracovalo mimo školní prostředí? …), příspěvky by měly být o dost lépe zpracovány, žáci budou mít víc času na promyšlení jednotlivých požadavků, na zjištění podrobností o jednotlivých sociálních sítích atd.
Co se týče hodnocení samotného příspěvku – učitel zde může využít kriteriálního hodnocení dle předem známých kritérií (tj. dílčí úkoly), měli bychom mít však na paměti, že známky zde vůbec nejsou důležité. Jde o téma, které především rozvíjí osobnost žáků, a to například po stránce jejich digitálních kompetencí, porozumění vlivu internetu v dnešní době, přípravy na budoucnost v zaměstnání a využívání digitálních technologií v každodenním životě, porozumění rizikům, které přináší užívání sociálních sítí, ale i jejich obrovského potenciálu právě v oblasti propagace (firmy, organizace, osobnosti atd.).
Možnou variantou je žákům předtisknout formulář tvorby příspěvku na dané sociální síti a žáci pak mohou tvořit rovnou na papír. Tím se vyhneme tomu, aby reálně tvořili příspěvek, ale zároveň je obereme o možnost skutečné tvorby.
Rozvoj digitální gramotnosti
Žáci vytváří příspěvek v digitálním prostředí, tímto způsobem se zapojují do dění ve společnosti, zamýšlí se nad tím, jak prostředí dané firmy zvolená sociální síť umožňuje zviditelnit se a působit na členy společnosti. Při tvorbě jakéhokoli (nejen) digitálního obsahu by měli mít žáci na paměti právní normy, které se váží k autorskému právu, musí citovat veškeré zdroje, odkud čerpají. Netýká se to jen psaného obsahu, ale veškerých fotografií, obrázků, schémat, tabulek apod.
S tvorbou příspěvku souvisí i etické jednání v digitálním prostředí, to jde ruku v ruce se zmiňovanou manipulací, autorskými právy, ohleduplností k ostatním uživatelům a čtenářům. Při skupinové práci žáci spolupracují v týmu, nejpravděpodobněji právě prostřednictvím digitálních technologií, proto by měli jednotlivá data spravovat tak, aby se k nim dostali všichni členové týmu, a případně je upravovat.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.