Ve speciální základní škole a v Praktické škole v Hradci Králové, Hradecká 1231 se učitelé při tvorbě školního vzdělávacího programu zpracovaného podle přílohy RVP ZV - LMP snažili nalézt především optimální cestu ke vzdělávání každého žáka školy. Důležitým kritériem byla spokojenost žáků, učitelů i rodičů.
Školní vzdělávací program si klade za cíl v demokratických podmínkách připravit žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pro běžný život a přinést jim dostatek informací, které žákům pomohou v jejich profesní orientaci.
Na II. stupni základní školy praktické využívají učitelé dvou disponibilních hodin v učebním plánu v každém ročníku pro výuku povinně volitelných předmětů.
Volitelné předměty jsou určené pro všechny žáky druhého stupně školy. Žák má možnost si na počátku školního roku zvolit z nabídky předmětů. Zvolený předmět se pak stává pro žáka předmětem povinným.
Volitelné předměty jsou koncipovány s přihlédnutím k rozdílnému věku i schopnostem žáků a žáci druhého stupně mají v těchto předmětech příležitost rozvíjet dále své záliby, zájmy a talent.
Žáci si mohou vybrat z těchto předmětů:
Takto široce pojatá výuka volitelných předmětů přináší také určitá rizika. Možné jsou námitky ze strany rodičů a jejich obavy z přetěžování žáků, dále nutnost zavedení odpoledního vyučování, obava, zda bude škola schopna uspokojit zájmy každého žáka, a samozřejmě se nabízí i otázka pestrosti nabídky volitelných předmětů.
Učitelé se proto snaží zapojit žáky a jejich rodiče do tvorby skladby a obsahu volitelných předmětů a do jejich výběru. Rodiče jsou zváni do výuky, je jim vysvětlováno pojetí volitelných předmětů i školního vzdělávacího programu.
Učitelé dbají na dodržování psychohygienických zásad ve výuce a na dostatek pohybové aktivity žáků.
V takto pojatém přístupu k výuce volitelných předmětů se snižuje dopad konzumního způsobu života, neboť žáci jsou k činnostem motivováni především svým vlastním zájmem s ohledem na jejich individuální potřeby.
Škola chce být otevřeným prostředím, ve kterém mohou žáci rozvíjet své zájmy také prostřednictvím mimoškolní zájmové činnosti. Nabídka volnočasových aktivit je zároveň důležitým krokem v prevenci sociálně patologických jevů. Škola proto spolupracuje s občanskou veřejností - například se Sportovním klubem Integral a místními občanskými sdruženími.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.