Cílem aktivity je na základě pozorování a měření ověřit dopad zvětrávání a eroze působením tekoucí vody na různé půdy – půdu zpevněnou vegetaci, pokrytou lesní hrabankou, bez vegetačního krytu.
Pomůcky a materiály: 6 stejných PET lahví, nůž, půda s vegetací, lesní hrabanka, půda bez vegetace, provázek, váhy.
Úvod
Experimentální aktivita se zaměřuje na zjišťování vlivu půdní eroze na různé půdy. Pro více času na vlastní pozorování a měření, které provádějí žáci, je dobré předem připravit základní materiály s tím, že:
Výuka – příprava před experimentem
Žáci se v předchozích hodinách seznámili s tím, co je zvětrávání, eroze a přemísťování materiálů. Před vlastním experimentem s žáky projdeme základní pojmy a zeptáme se jich, jak vypadá prostředí, které je nejvíce náchylné k erozi. Necháme žáky si vytvořit vlastní hypotézy a jako třída si naplánujeme průběh experimentu. Připravíme seznam materiálů a zeptáme se, jaké jsou proměnné v našem experimentu (např. typ půdy, na které dochází k erozi; objem vody působící erozi; sklon svahu, na kterém dochází k erozi). Společně dojdeme k tomu, že je potřeba měnit pouze jednu proměnnou a ostatní udržovat stálé. Žáci jako třída dojdou k tomu, že v experimentu se bude lišit typ půdy (půda s vegetací, půda s lesní hrabankou, samotná půda), ostatní podmínky bude potřeba zachovat neměnné – sklon svahu, objem působící vody; výška, kterou voda dopadá na půdu apod.
Výuka – průběh experimentu
V návaznosti na přípravu před experimentem necháme žáky, aby provedli potřebná pozorování a měření. Žáci si přitom uvědomí, jaké podmínky uchovávají neměnné a že se v průběhu experimentu liší pouze půdy, u kterých zjišťují vliv půdní eroze tekoucí vodou. Tedy tři PET lahve umístí ve stejném sklonu, pro simulaci eroze použijí stejný objem vody pro všechny tři vzorky, kterou nalévají ze stejné výšky (přibližně stejným proudem).
Autor díla: Jakub Holec |
Po zachycení vody ve sběrných nádobách upevněných provázkem dojdou žáci na základě pozorování k předběžným závěrům, které si dále ověří měřením. Přitom navrhnou a realizují postup, jak měření provést. Základní postup by měl být, že:
Reflexe
V důležité závěrečné reflexi se v diskusi s žáky zaměříme na to, co může ovlivnit výsledek provedeného experimentu a na co je potřeba si při provádění empirických postupů měření a pozorování dávat pozor, aby nebyl zkreslen výsledek experimentu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výuka geologie kreativně a prakticky.
Ostatní články seriálu: