Z prostorových důvodů byla stať rozdělena na dvě části. První část článku viz Dovednost čtení s porozuměním a psaní v Evropském jazykovém portfoliu.
3 Doplněk k SERRJ – deskriptory pro věkovou skupinu 7–10 a 11–15 let ( I. část)
V roce 2018 byl zveřejněn doplněk k SERRJ s novými deskriptory – CEFR Companion Volume (viz CEFR Companion Volume 2018b, 2018c). Jeho součástí je doplnění SERRJ o deskriptory pro děti a mládež, konkrétně pro věkové skupiny od 7 do 10 let (dále deskriptory 7–10) a od 11 do 15 let (dále deskriptory 11–15).
Tyto deskriptory odrážejí i úroveň pre-A1 a tzv. plusové úrovně, tedy jakousi nadstavbu k základním úrovním (např. k úrovni A2 je to A2+). Deskriptory zohledňují užití jazyka v komunikačních situacích, do kterých se daná věková skupina skutečně dostává (zejména ve školním prostředí), a berou v potaz rovněž předpokládanou úroveň mentálního vývoje dítěte.
Vzhledem k rozsahu deskriptorů pro obě věkové skupiny je níže uveden jen základní přehled toho, co v obou věkových skupinách žák dokáže v řečové dovednosti čtení s porozuměním a psaní.
Souhrnně řečeno jsou pro tento zdrojový dokument typické následující nové skutečnosti:
Jak bylo výše řečeno a vysvětleno, tento text se zaměřuje na úrovně do A1–B2, proto (stejně jako u EJP), není věnována pozornost úrovním C.
3.1 Dovednost čtení s porozuměním v doplňku k SERRJ s novými deskriptory – CEFR Companion Volume [1]
Deskriptory pro věkovou skupinu 7–10 let pro řečovou dovednost čtení s porozuměním
Základní přehled dovednosti čtení ve věkové skupině 7–10 je zpracován do tabulky 1 (CEFR Companion Volume, 2018b, s. 28–151). V levém sloupci je uvedena znalostní úroveň (A1–B2), v prostředním sloupci deskriptor rozšířeného SERRJ (2016), v pravém sloupci jsou uvedeny akreditované popisy Evropských jazykových portfolií.
Tabulka 1
|
||
Úroveň |
Deskriptor z rozšířeného SERRJ (2016), všeobecná stupnice + relevance pro danou věkovou skupinu |
Publikované popisy z Evropských jazykových portfolií |
|
||
pre-A1 |
Dokáže rozpoznat známá slova, jsou-li doprovozena obrázky, např. menu v rychlém občerstvení doplněné fotografiemi nebo obrázková kniha používající známá slova. /relevantní/ |
S pomocí obrázků dokážu přečíst názvy zemí nebo oblastí, zvířat a rostlin, svátků a slavností. Dokážu přečíst slova na obrázku nebo plakátu o počasí. Dokážu na plakátu nebo v knize rozpoznat slova pro různé dopravní prostředky. Dokážu použít obrázky v čítance nebo učebnici k identifikaci různých národů nebo částí světa. Dokážu použít obrázky a plakáty k tomu, abych porozuměl názvům zvířat a rostlin. Dokážu rozpoznat a nahlas přečíst několik známých slov a frází, např. z příběhů nebo říkanek, nápisů na známých předmětech, datum, počasí atd. Dokážu přečíst s porozuměním slova v ilustrovaných knihách a časopisech, pokud mi obrázky pomáhají porozumět i neznámým slovům. Dokážu s pomocí obrázků číst s porozuměním slova týkající se jídla a pití. Např. jablko, mléko. Dokážu rozpoznat známá slova a fráze. Dokážu přečíst datum, např. středa 14. května 2011. Dokážu rozpoznat a přečíst nahlas* známá slova z příběhu. Dokážu přečíst s porozuměním známá slova z písničky, kterou jsme společně zpívali. Dokážu přečíst dny v týdnu, měsíce, roční období, barvy, tvary, názvy oblečení, jídla, zaměstnání, části lidského těla a předměty, které denně vídám nebo nosím. Dokážu přečíst názvy oblečení, které znám, a názvy jídla, které mám nebo nemám rád/a. Dokážu přečíst slova označující různé barvy a tvary. Dokážu přečíst slova označující lidi, kteří nám pomáhají. Dokážu přečíst slova označující svátky a roční období. |
|
||
A1 |
V krátkých jednoduchých textech rozumí jednotlivým frázím, dokáže vyhledat známá jména, slova a základní fráze a podle potřeby se ve čtení dokáže vracet zpět. /relevantní/ |
Rozumím jednoduchým frázím, když je čtu pomalu a několikrát. Dokážu číst krátké věty. Dokážu číst s porozuměním základní osobní údaje (jméno, adresa, datum, datum narození atd.). Ve velmi jednoduchých krátkých textech rozumím frázím a kombinacím slov s pomocí běžných slov a jmen. Rozumím krátkým jednoduchým větám o prázdninách, např. Můj kamarád byl v létě na prázdninách ve Francii. Dokážu číst s porozuměním jednoduché krátké texty o dnech v týdnu, měsících a ročních obdobích. Příklad: Dnes je 5. října. Je podzim. Dokážu číst s porozuměním jednoduchou krátkou rolovou hru (dialog, role-play). Např. dialog z obchodu při nakupování. Rozumím, která osobní informace se v jednoduchém formuláři požaduje. |
|
||
A2 |
Rozumí krátkým jednoduchým textům obsahujícím nejčastěji užívanou slovní zásobu včetně určitého procenta internacionalismů, které existují v jeho/jejím jazyce. /relevantní/ |
Dokážu s případnou pomocí číst krátké věty obsahující známá i nová slova. Dokážu přečíst slova, která znám. Dokážu v knížce přečíst slova, která znám. Rozumím hlavním bodům a vybraným detailům v krátkém psaném úryvku, např. třem až čtyřem větám s informacemi o člověku, s nímž si elektronicky dopisuji, nebo popisu školního dne atd. Dokážu číst s porozuměním krátké texty, příběhy vztahující se k mému každodennímu životu nebo věcem, které dělám, pokud texty a příběhy obsahují často užívaná nebo mezinárodní slova. S pomocí obrázků a nákresů rozumím jednoduchým krátkým textům. |
|
||
A2+ |
Rozumí krátkým jednoduchým textům na známá témata konkrétní povahy, které užívají jazyk velmi frekventovaný nebo vztahující se k zaměstnání. /částečně relevantní – vztahující se ke školnímu prostředí, nikoliv k zaměstnání/ |
Dokážu číst o tom, jak udržovat své okolí čisté. Rozumím hlavním bodům a jednoduchým názorům (např. co kdo má a nemá rád) v delších psaných pasážích, např. na pohlednici nebo v dopise od přítele na dopisování, v písemném popisu života ve škole, v básni nebo v části příběhu. Dokážu rozumět delším pasážím a rozlišit současné, minulé a budoucí události, např. v povídce, popisu něčího dne, v dopisu, v němž se popisuje člověk nebo místo, exkurze atd. Dokážu číst krátký jednoduchý text a pochopit hlavní myšlenku (např. v krátkém novinovém nebo časopiseckém článku o události), pokud se text týká tématu, které mě zajímá, a je-li napsán jednoduchým jazykem. Dokážu číst s porozuměním jednoduchou rolovou hru (dialog, role-play), např. konverzaci mezi přáteli. |
|
||
B1 |
Dokáže číst s porozuměním na uspokojivé úrovni nekomplikované faktografické texty vztahující se k tématům jeho/jejího oboru a zájmu. /relevantní, např. v učebnicích/ |
|
|
||
B2 |
Pro tuto věkovou skupinu není dostupný deskriptor pro čtení s porozuměním na všeobecné skupině, pouze dílčí deskriptory pro čtení korespondence, čtení pro informaci a pochopení argumentace a čtení pro radost. |
Deskriptory pro věkovou skupinu 11–15 let pro řečovou dovednost čtení s porozuměním
Základní přehled dovednosti čtení ve věkové skupině 11–15 je zpracován do tabulky 2 (CEFR Companion Volume, 2018c, s. 27–185). V levém sloupci je uvedena znalostní úroveň (A1–B2), v prostředním sloupci deskriptor rozšířeného SERRJ (2016), v pravém sloupci jsou uvedeny akreditované popisy Evropských jazykových portfolií.
Tabulka 2
|
||
Úroveň |
Deskriptor z rozšířeného SERRJ (2016), všeobecná stupnice + relevance pro danou věkovou skupinu |
Publikované popisy z Evropských jazykových portfolií |
pre-A1 |
Dokáže rozpoznat známá slova, jsou-li doprovozena obrázky, např. menu v rychlém občerstvení doplněné fotografiemi nebo obrázková kniha používající známá slova. /relevantní/ |
V poměrně jednoduchých textech rozumím některým výrazům a velmi jednoduchým větám, pokud můžu použít slovník. Dokážu přečíst názvy sportů a jména slavných sportovců. |
|
||
A1 |
V krátkých jednoduchých textech rozumí jednotlivé frázi, dokáže vyhledat známá jména, slova a základní fráze a podle potřeby se ve čtení dokáže vracet zpět. /relevantní/ |
Dokážu ve velmi krátkých jednoduchých textech vyhledat známá jména, slova a fráze. Rozumím jednoduchým formulářům dostatečně na to, abych poskytl/a základní osobní údaje (např. jméno, adresa, datum narození). Dokážu rozpoznat známá jména, slova a fráze ve velmi krátkých jednoduchých textech. Rozumím formuláři dostatečně dobře na to, abych poznal/a, kam mám vložit hlavní informace týkající se mé osoby (zejména jméno, adresu, datum narození). Dokážu číst s porozuměním jednoduché, velmi krátké texty, větu po větě, a při tom vyhledat informace, které shledávám jasnými, a přečíst si je, pokud je to nutné, víckrát. |
|
||
A2 |
Rozumí krátkým jednoduchým textům obsahujícím nejčastěji užívanou slovní zásobu včetně určitého procenta internacionalismů, které existují v jeho/jejím jazyce. /relevantní/ |
Rozumím krátkým jednoduchým sdělením a textům obsahujícím základní běžnou slovní zásobu týkající se oblastí, které jsou pro mě důležité nebo mě zajímají. Dokážu číst s porozuměním texty napsané jednoduchým jazykem, které požívají velmi často užívaná slova nebo slova, která znám z jiných jazyků. Dokážu rozpoznat různé typy textu a číst s pomocí slovníčku nebo obrázků krátký příběh. |
|
||
A2+ |
Rozumí krátkým jednoduchým textům na známá témata konkrétní povahy, které užívají jazyk velmi frekventovaný nebo vztahující se k zaměstnání. /částečně relevantní – vztahující se ke školnímu prostředí, nikoliv k zaměstnání/ |
|
B1 |
Dokáže číst s porozuměním na uspokojivé úrovni nekomplikované faktografické texty vztahující se k tématům jeho/jejího oboru a zájmu. /relevantní / |
Rozumím textům různé délky, která užívají slova mně známá, protože se s nimi denně setkávám nebo protože se týkají hlavních oblastí mého zájmu (např. hudba, sport, cestování). |
|
||
B2 |
Dokáže číst do značné míry samostatně, přičemž používá techniku a rychlost čtení odpovídající různým textům a účelům. Dobře se orientuje při výběru příručních materiálů. Má rozsáhlou funkční „čtecí“ slovní zásobu, ale může mít problémy s málo častými idiomatickými spojeními. /částečně relevantní – může fungovat v případě vhodných úloh u starších žáků z této věkové skupiny/ |
|
[1] Vzhledem ke skutečnosti, že v době vydání této publikace nebyl CEFR Companion Volume (2018a, 2018b, 2018c) ani jednotlivé deskriptory přeloženy do češtiny, jedná se v kapitole 3.1. vždy o překlad K. Vodičkové. V překladu se autorka drží terminologie užité v českém překladu SERRJ (2002), tj. rozlišuje read (číst, přečíst), rozumět/pochopit (understand), rozpoznat (identify, recognize). V souladu s českým překladem SERRJ z roku 2002 je „read and understand“ přeloženo jako „číst s porozuměním“.
[2] CEFR Companion Volume (nové deskriptory SERRJ pro věkovou skupinu 7–10 let)
[3] CEFR Companion Volume (nové deskriptory SERRJ pro věkovou skupinu 11–15 let)
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu SERRJ.
Ostatní články seriálu: