1. Obrázek |
Tento integrovaný blok je součástí tematického celku Dary přírody, který je zařazen ve Školním vzdělávacím programu s názvem Od jara do zimy. Byl realizován na začátku školního roku ve skupině 3 - 4letých dětí, takže byl vedle získávání nových zkušeností a poznatků zaměřen i na adaptaci dětí v prostředí mateřské školy. Činnosti jsou proto jednoduché a často se opakující tak, aby děti získávaly pocit jistoty a pravidelného řádu v novém prostředí.
Před vlastní realizací tohoto bloku požádáme rodiče o spolupráci - každé dítě si do školky přinese jedno jablko. Jablka lze opatřit i jiným způsobem, ale osvědčilo se mi zapojit rodinu - lepší zpětná vazba, rodiče se ptají, k čemu děti jablíčko použily apod. Také děti mají ke svému jablku osobnější vztah, porovnávají si jablka mezi sebou, sledují, k čemu jsme jeho jablko používali apod.
Všechny nabízené činnosti jsem seřadila do přibližného časového plánu, který si každá učitelka může přizpůsobit podle aktuální situace a skupiny dětí, se kterou pracuje. Každý den na činnosti navazoval pobyt venku s pozorováním jabloní v zahradách, sklizně jablek, opakováním říkadel a písně.
1. den
Donesená jablíčka s dětmi pozorujeme a zkoumáme vlastnosti všemi smysly:
Vedeme děti k rozvoji slovní zásoby, k ohleduplnosti - vyslechnout druhého. S jablky manipulujeme, využíváme je při pohybových činnostech:
K vytvoření pohody a dobré nálady využijeme při manipulaci s jablky nahrávku písně s tematikou jablka např. Schovávaná s jablíčkem (Malým zpěváčkům str. 38). Píseň několikrát opakujeme - dětem se melodie i slova dostávají do podvědomí, později se snáze naučí píseň zpívat.
Říkadlo s pohybem
Činnosti zakončíme říkadlem s jednoduchým pohybem - cvičení k uvolnění paží („za to, že si s námi jablíčko hezky hrálo, ho pohoupáme").
„Houpy hou, houpy hou,
vítr houpá větvičkou.
Větvička se ohýbá,
jablíčko se kolíbá."
Výstavka
Z donesených jablíček vytvoříme na vhodném místě výstavku - dáme jablíčka do ošatek, košíků apod. Dbáme na estetičnost. Výstavu můžeme doplnit vhodnými obrázky. Pochválíme děti za donesení jablek z domova.
2. den
Pomůcky - čtvrtky A4, barvy a štětce, ubrus na stůl.
Pracujeme s dětmi individuálně nebo v malých skupinách (maximálně 3 děti). Protože se u většiny dětí jedná o první setkání s malbou temperou, vedeme děti ke správné manipulaci s výtvarným materiálem, všechny činnosti slovně komentujeme, vysvětlujeme. Před vlastní malbou děti motivujeme prohlédnutím výstavy, připomenutím včerejších činností a říkadlem „Houpy, hou" s uvolněním paže. Děti malují „ČERVENÉ JABLÍČKO".
Opět zařadíme různé druhy pohybové improvizace se skutečnými jablky a s písní „Schovávaná s jablíčkem", jablka vrátíme na výstavku. Seznámíme děti s novým říkadlem: (Knížka pro děti od dvou do pěti).
NATLOUKLO SI | nebo | KUTÁLENÍ |
„Spadlo jabko do trávy a bouchlo se do hlavy. Chvilinku se koulelo, velmi ho to bolelo." |
Jablíčko se skutálelo, vůbec ho to nebolelo. Podívejte, jak se koulí nemá ani jednu bouli. Kutálí se, kutálí, to jsme se mu nasmáli.“ |
Říkadlo využijeme jako motivaci ke kutálení v kruhu s míčem - jablíčkem. Míč jsem obalila do červeného krepového papíru, který na protějších stranách svážeme provázkem a obalíme hnědou lepící páskou tak, že na jedné straně přebývající papír odstřihneme asi 2 cm od míče a vytvoříme „bubák" a na druhé straně necháme papír asi v délce 10 cm a vytvoříme „stopku".
Takto můžeme připravit i několik míčů - malé děti bývají netrpělivé, a proto se mi osvědčilo kutálet si v menších skupinách s jedním míčem nebo několik míčů v jednom velkém kruhu. Na závěr činností míče - jablíčka přidáme na výstavu a prohlédneme si jablíčka, která děti namalovaly. Všechny výtvory pozitivně ohodnotíme!
Děti pozorují učitelku při malbě temperovou barvou na velký formát - balicí papír. Snaží se uhodnout, co učitelka maluje, využívají dosavadní zkušenosti z pozorování při pobytu venku. Společně diskutujeme nad problémem, učitelka dětem pomáhá vhodně volenými otázkami. Touto činností vedeme děti k rozvoji myšlení a vyjadřovacích schopností. Vyvodíme, že učitelka namalovala kmen stromu bez listí a plodů, ze kterého děti společně postupně dotvoří jabloň.
Dětem nabídneme různě velké formáty červeného krepového papíru - mačkáním vytvoříme „jablíčka" na naši jabloň.
Opakujeme říkadla s pohybem tentokrát s vytvořenými papírovými jablíčky. Zařadíme jednoduché cviky s písní Schovávaná s jablíčkem - děti se pokouší o nápodobu učitelky. Vlídným přístupem a pochvalou děti neustále motivujeme k zapojení do činností. Úklid papírových koulí - hod „jablíčkem" na cíl - do košíku.
Dětem ukážeme jablíčka v košíku i jablka z míčů, pojmenujeme barvu - červená. Zařadíme didaktickou hru:
„Hledám, hledám, co mám znát, pojďte děti pomáhat.
Do všech koutů zajdi, co je červené mi najdi."
Děti vyhledávají v prostoru předměty červené barvy. Je vhodné časově vymezit dobu hledání např. písní z CD Koulelo se, koulelo. Nalezené předměty vložíme do prostoru vymezeného na zemi červenou obručí. Společně vyhodnotíme, pochválíme i děti, které donesly špatný předmět nebo nic! Pozitivní motivace!
Z jablka si rozkrojením a úpravou řezem připravíme razítka ve tvaru listů (obdobně jako bramborová tiskátka). Individuálně nebo v malých skupinách (2-3 děti) tiskneme razítkem namočeném v zelené barvě na balicí papír s namalovaným stromem (viz 3. den) listy jabloně. S dětmi hovoříme o umístění razítka, procvičujeme chápání pojmů nahoře, dole, na okraji, uprostřed atd. Vedeme děti k trpělivosti, střídání se v činnostech. Hotový strom dáme uschnout, abychom jej mohli využít k další činnosti.
Se skupinou dětí můžeme krájet jablka příborovým nožem na plátky, které usušíme v sušičce - vytvoříme křížaly. Jadýrka vybíráme a necháme stranou pro další využití. Poznámka: pozor na bezpečnost práce! Nenechávat děti při krájení bez dozoru, se sušičkou pracovat z dosahu dětí!
Pracujeme s textem V. Sutějeva Jak si zajíc, vrána a ježek rozdělili jablíčko. Před vlastní prací s dětmi si učitelka připraví (namaluje) velké obrázky zvířat z pohádky a jablko celé a rozdělené na čtyři díly. Na magnetickou tabuli připevní jabloň, kterou jsme s dětmi vytvořili na balicí papír (viz předcházející činnosti).
Pohádku vyprávíme postupně, využíváme obrázky. Vstupujeme do děje a zapojujeme aktivně děti - nápodoba hlasu a pohybu zvířat, zpěv písně Schovávaná s jablíčkem. Vedeme děti k hledání možností řešení situace z příběhu, vyvodíme mravní ponaučení. Na závěr rozkrájíme několik jablíček a rozdělíme je všem dětem - vyvodíme pravidlo chování v MŠ - nepereme se o hračky a jídlo, dělíme se!
Na jabloň na balicím papíru lepíme „jablíčka" - dříve vytvořené papírové koule, vedeme děti k čistotě a pečlivosti při práci s lepidlem.
Se skupinou dětí vytváříme řehtačky z jablečných jadýrek a krabiček z Kinder vajíček. Nabídneme dětem k dispozici i jiný materiál, aby vnímaly rozdíly ve zvuku jednotlivých chrastítek (hrách, čočka, rýže apod.). Poznámka: pozor na bezpečnost práce!
Zpíváme píseň Schovávaná s jablíčkem s doprovodem učitelky na hudební nástroj, děti hru doprovázejí pomocí vytvořených chrastítek.
Zařadíme pohybovou chvilku bez náčiní s písní Schovávaná s jablíčkem - uvolnění, protažení.
Předem připravíme dětem na stolečky pracovní listy (formát A4, jednotlivé obrázky musí být dostatečně velké) a silné trojhranné voskovky (pozor, aby na každém stolku byl dostatek červených). Děti motivujeme k individuálnímu testu písničkou Schovávaná s jablíčkem.
Úkol: „Kam se schovalo jablíčko? Najdi ho na obrázku a vybarvi ho červenou voskovkou."
2. Obrázek
Všechny děti za práci (i chybnou) pochválíme a odměníme kouskem jablíčka.
Všechna nespotřebovaná jablíčka vezmeme z výstavky, zaneseme společně do kuchyně a poprosíme o připravení moučníku, který děti dostanou po obědě.
Téma je zpracované do časového úseku pěti dnů, ale lze jej upravit či rozvést. Děti se jednoduchým způsobem seznámily s typickým českým ovocem, jeho vlastnostmi, využívaly je tradičními i méně obvyklými způsoby. Základem bylo prožitkové učení, získávání vlastních zkušeností, které děti uplatňovaly v praktických situacích. Děti se učily spontánně i vědomě, radovaly se z toho, co dokázaly nebo zvládly. Integrovaný blok poskytl dětem možnost pro kooperaci a spolupráci, ale zároveň i dostatek osobní svobody a možností volby, tak aby se usnadnila adaptace nových dětí v mateřské škole. Děti byly aktivní, téma je zaujalo.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.