V rámci pravidelného cyklu článků věnovaných problematice ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí přinášíme další téma v tomto školním roce – mrazy, sněhové kalamity a náledí. Věříme, že vyučující informace využijí jako vhodnou doplňkovou pomůcku k plánování a realizaci výuky.
Na zimu a s ní spojené zimní radovánky a sporty se děti velmi těší. Zima nám naděluje nebývalý příval sněhu a také výrazné teplotní výkyvy. Se změnami počasí v tomto období je však třeba dodržovat určité zásady bezpečného pohybu a pobytu venku. Je dobré vědět, jaké situace mohou vaše zdraví nebo i život v zimě ohrožovat.
V České republice je již několik let využíván systém integrované výstražné služby, který v současné době dokáže s dostatečným předstihem upozornit na nebezpečné meteorologické a hydrologické prvky a jevy. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) pak v případě nebezpečí vydává výstražnou informaci, jejíž součástí je popis nebezpečného jevu, místa a doby, po kterou tato výstražná informace platí. Ke každému jevu se na základě míry jeho intenzity přiřazuje určitý stupeň nebezpečí (žádný, nízký, vysoký, extrémní). Do úvahy se přitom bere i úroveň pozornosti, kterou je třeba předpovídané situaci věnovat, možné škody, rozsah postiženého území, případně i ohrožení životů. Výstražné informace na stránkách ČHMÚ lze nalézt na:
http://www.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/om/zpravy/index.html
Informování obyvatelstva se nejčastěji a nejúčinněji provádí prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků – předpovědních relací. Není však možné spoléhat na to, že vždy a všem někdo informaci o hrozícím nebezpečí předá. Je třeba aktivně sledovat předpovědi počasí a výstražné informace a následně se správně a zodpovědně chovat.
Rizika spojená se sněhovou nadílkou, s námrazou nebo náledím:
Bruslení na zamrzlém rybníku na čerstvém vzduchu je oblíbený a zdravý sport dětí i dospělých, ale i zde platí určité zásady bezpečného pohybu:
Pokud se led pod osobou prolomí:
Začlenění této problematiky v RVP ZV:
Člověk a jeho svět: Rozmanitost přírody – 2. období – ČJS-5-4-06 stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí; v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit, + ČJS-5-4-06p + učivo.
Člověk a příroda: Přírodopis – Neživá příroda – P-9-6-06 uvede význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj různých ekosystémů a charakterizuje mimořádné události způsobené výkyvy počasí a dalšími přírodními jevy, jejich doprovodné jevy a možné dopady i ochranu před nimi + učivo.
Člověk a příroda: Zeměpis – Terénní geografická výuka, praxe a aplikace – Z-9-7-03 uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech, + Z-9-7-03p + učivo.
Člověk a zdraví: Výchova ke zdraví – VZ-9-1-15 aktivně předchází situacím ohrožení zdraví a osobního bezpečí, VZ-9-1-16 uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí, + VZ-9-1-16p + učivo.
Důležité pro 1 stupeň ZŠ:
Důležité pro 2 stupeň ZŠ:
Za Vaši zpětnou vazbu budeme velmi rádi, prosím neváhejte se na nás obrátit, odpovíme na Vaše případné dotazy či připomínky.
Autor: kpt. Mgr. Martina Talichová
Odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení – oddělení instruktáží a školení
MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR
E-mail: martina.talichova@grh.izscr.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Cyklus článků Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí.
Ostatní články seriálu: