Odborné články Základní vzdělávání Program „Tváří v tvář historii“
Odborný článek

Program „Tváří v tvář historii“

Anotace

Článek stručně představuje program „Tváří v tvář historii“ (Facing history and ourselves), jeho systém a metody.

Motto: „Ty nejasné postavy, které na nás hledí ze zašlého zrcadla historie, jsme - po konečné analýze - my sami."

Detlev J. K. Peukert

Vzdělávací program Tváří v tvář historii (dále program TTH) nabízí originální metodu výuky moderních dějin, jejímž cílem je výchova k mírovému a obohacujícímu soužití v různorodé společnosti. Celým programem se prolínají historické případové studie (především z období holocaustu), které jsou moderními výukovými metodami vykládány způsobem odlišným od klasických škol. Důraz je kladen na individuální odpovědnost každého z nás a na závažnost voleb a rozhodnutí, která činíme.

Tento program je postavený na dlouholeté zahraniční tradici a vychází z mezinárodního projektu Facing History and Ourselves (dále FHAO), který vznikl před více než 30 lety ve Spojených státech a jehož seminářů se doposud zúčastnilo více než 12 000 učitelů po celém světě.

U nás program funguje od roku 2001. Za tuto dobu se uskutečnilo deset víkendových dílen a tři intenzivní pětidenní soustředění. Programu se zúčastnilo kolem sto dvaceti učitelů základních a středních škol, pracovníků muzeí a dalších vzdělávacích institucí.

To zásadní, co program přináší do výuky moderních dějin, je systém a metoda. Pokud vyučující tuto metodu shledá zajímavou a funkční a osvojí si její určité zásady, může jednotlivé kroky realizovat pomocí vlastních metodik, materiálů a výukových strategií, které vyhovují jeho žákům, škole a jemu samému. Metodu programu TTH popisuje schéma na obrázku. V americkém originále nese označení „scope and sequence" (doslovný překlad by zněl „obsah a pořadí") kdy jde o jakýsi „sled kroků", kterými vyučující své žáky a studenty provází, a který jim umožňuje lépe porozumět komplikovaným událostem a obdobím moderních dějin.

sled kroků, kterými vyučující žáky provází událostmi moderních dějin
1. sled kroků, kterými vyučující žáky provází událostmi moderních dějin
(Scope&sequence, FHAO ®)

Metoda TTH představuje cestu, která vtáhne každého žáka do událostí „velké historie" jakoby mimoděk. Začíná zkoumáním osobní identity každého jednotlivce a skutečnostmi, které tuto identitu formují a definují nejen jeho místo ve světě, ale také do značné míry jeho chování a rozhodování se v běžných životních situacích.

Cesta pokračuje studiem principů a zákonitostí, podle kterých vznikají skupiny a společnosti (např. národy). Žáci zkoumají, jak tyto skupiny vnímají sebe sama, své členy, resp. ne-členy, a co z toho může vyplývat v souvislosti s jejich právy a povinnostmi.

V historické studii, která na principy a zákonitosti navazuje, pak dochází k analýze historických událostí. Zaměřujeme se zejména na chování jednotlivců a skupin v situacích volby a rozhodnutí. Sledujeme a snažíme se pojmenovávat skutečnosti, které vedou člověka k poslušnosti, lhostejnosti, agresivitě, ale také k účasti, angažovanosti, statečnosti, odboji nebo k roli zachránce.

Typické a zásadní pro program TTH je to, že historickou studií celý proces nekončí. S žáky pokračujeme dál v cestě objevování našeho místa a role v dějinách. V případě, že historická studie zkoumá traumatickou událost, následují velmi důležité otázky soudu, historické paměti a historického odkazu a vyrovnávání se s historií. Žáci objevují skutečný význam takových pojmů, jako jsou vina, odpovědnost, soud a trest a přemýšlejí o tom, co tyto pojmy znamenají v dnešním světě.

V posledním zastavení, které nazýváme rozhodnutí angažovat se, se žáci zaměřují na to, jak se poznání a pochopení minulosti může promítnout do vnímání problémů dneška. Na příbězích ze současnosti poznávají, jak obyčejní lidé dnes a denně svými volbami a rozhodnutími utvářejí historii, a začínají chápat, že i oni sami mají moc utvářet dějiny. Zjišťují, co to znamená být občanem demokratického státu, tedy zabývat se svými právy a odpovědností, a pokusit se tak spoluvytvářet humánnější svět.

V současnosti se programu TTH u nás aktivně věnují tři odborní lektoři, kteří program úspěšně aplikují ve školách, především v hodinách o meziválečném Německu, nástupu nacistů k moci a událostech holocaustu. V uplynulém roce byl program poprvé využit na tématech dalších, např. odsun sudetských Němců z Československa po r. 1945, příběhy politických vězňů v Československu 50. let dvacátého století nebo období normalizace.

Svým obsahem a orientací na rozvoj klíčových kompetencí se program TTH může stát významnou součástí (případně i východiskem) školních vzdělávacích programů. Je možno ho uplatnit jako několikahodinový kurz v rámci hodin humanitních předmětů - jako projektové dny nebo jako náplň volitelných předmětů. Některé materiály a aktivity je možno také využít v hodinách literatury, cizích jazyků nebo estetické výchovy.

Odkazy na aktivity:
Identita
My a oni
Historická studie
Soud, paměť, historický odkaz
Rozhodnutí angažovat se

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Dějepis