Klíčové kompetence:
Očekávané výstupy:
základní vzdělávání – Český jazyk a literatura
Popis výukové aktivity:
Žáci si nejprve pozorně přečtou pověst, pak pohovoří o životě mnichů a jeptišek. Pokud narazí na neznámá slova, pomocí dostupných zdrojů vyhledají jejich význam, aby mohli s pověstí dle pracovního listu dále pracovat.
Žáci se orientují v textu, vyhledají klíčová slova a odpoví na zadanou otázku. Uvedou vedle internetových vyhledávačů další zdroje, v nichž mohou najít určitý typ informace. Odliší v médiích informační prameny, které mají rysy profesionální, od těch, které jsou zřetelně osobní, vyhledají v odborné publikaci místa, která pojednávají o zadaném pojmu.
Komentář z pohledu gramotností
Z pohledu čtenářské gramotnosti žák samostatně (průběžně a podle potřeby) hledá a propojuje výslovné, i skryté informace v textu. Najde a výstižně zformuluje důležité myšlenky v náročném textu. Stručně a přehledně shrne, o čem text je a zahrne i patrný autorský záměr, případně adresáta textu. Propojuje myšlenky, názory, postoje z četby náročných textů s vlastními znalostmi, zkušenostmi a názory. Tvoří a formuluje podložené interpretace textu a porovnává je s jinými interpretacemi; vyslovuje závěry, domněnky a hypotézy a dokládá je textem.
S dopomocí činí u náročnějších textů závěry o pocitech a povaze postav, o motivaci i o důsledcích jejich řečí a činů, o autorském záměru a o adresátovi.
Z pohledu digitální gramotnosti žák potřebné informace získává z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání; získané informace posuzuje z hlediska souladu s již známými, a na základě věrohodnosti příslušného zdroje.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 2. stupni ZŠ.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: