Často zařazuji do hodin matematiky digitální technologie, které přinášejí do výuky nové možnosti. Ale poslední dobou stále častěji přemýšlím o tom, zda to může fungovat i obráceně, zda výuka matematiky může pomoci žákům k rozvoji digitální gramotnosti. A myslím, že to jde ruku v ruce, že matematická a digitální gramotnost se vzájemně doplňují a mohou se i navzájem rozvíjet.
Pojďme se společně podívat na konkrétní příklady, jak je možné smysluplně zařadit digitální technologie do výuky matematiky, a tím přispět k rozvoji digitální gramotnosti. Zkusíme na popsané aktivity nahlédnout i z pohledu dokumentu „Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání“.
1) Snažím se, aby digitální technologie byly pro mé žáky běžným nástrojem, podobně jako tužka či pravítko.
(1. Člověk, společnost a digitální technologie, 1.3 Každodenní život s technologiemi)
O tom, jaké online nástroje lze využívat k rychlým výpočtům, se můžete dočíst v článku Romana Podleny. Já bych se ráda zmínila o jednoduchém prográmku MatMat, který umožňuje vykreslovat grafy funkcí. Líbí se mi, že lze nakreslit několik funkcí do jednoho obrázku, grafy barevně odlišit, a žáci tak mohou sami objevovat zákonitosti jednotlivých parametrů. Např. na obrázku č. 1 žáci zjistí, že parametr b ovlivňuje posun grafu lineární funkce y = ax + b po ose y.
1. Grafy funkcí v programu Mat-Mat |
Autor díla: Štěpánka Baierlová |
2) Digitální technologie umožňují práci v cloudu a sdílení dokumentů.
(3. Informace, sdílení a komunikace v digitálním světě)
Výuka statistiky sama volá po využití tabulkových editorů. Já v rámci této látky ráda používám cloudová řešení, sdílené tabulky, kam žáci společně zaznamenávají informace (např. měsíc narození, počet sourozenců, ...) a poté je využívají právě ke statistickému zpracování. Při této aktivitě vidí smysluplné využití tabulkového editoru i to, že jim výrazně zjednoduší práci s výpočty.
2. Statistika a sdílené tabulky |
Autor díla: Štěpánka Baierlová |
3) Digitální technologie přinášejí nové možnosti týmové a skupinové práce.
(3. Sdílení a spolupráce prostřednictvím digitálních technologií)
Skupinová práce je v našich hodinách velmi častou činností, různé dělení žáků do skupin umožňuje vzájemnou spolupráci a pomoc, ale také větší individualizaci výuky. Zkusím zde uvést několik odkazů na online aktivity, které se hodí právě pro skupinovou práci, ideální je i využití „velkých tabletů“ tzv. all-in-one.
4) Mám ráda úlohy, při kterých žáci přemýšlejí a hledají různá řešení.
(1. Člověk, společnost a digitální technologie, 1.10 Řešení problémů a inovace)
Robotika je mou srdeční záležitostí, proto se snažím roboty využívat i při hodinách matematiky. Nejvíce se mi osvědčili ozoboti, jsou nenároční na přípravu, stačí je nabít a přinést, žáci nemusí o robotice vědět téměř nic, a dokáží s nimi pěkně pracovat. A jaké úlohy se mi osvědčily? Ty, které jsou tak trochu badatelské, žáci musí objevovat a ozobot jim pomůže řešení ověřit.
4. Výuka úhlů s ozoboty |
Autor díla: Štěpánka Baierlová |
5) Digitální technologie umožňují okamžitou zpětnou vazbu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.