Odborné články Základní vzdělávání Inspirace pro zkvalitňování výuky přírodovědných předmětů a matematiky – vzdělávání pedagogů ZŠ a SŠ
Odborný článek

Inspirace pro zkvalitňování výuky přírodovědných předmětů a matematiky – vzdělávání pedagogů ZŠ a SŠ

18. 9. 2018
Základní vzdělávání
Autor
Lucie Kovaříková

Anotace

Česká školní inspekce připravila pro pedagogy základních a středních škol specifický vzdělávací program, jehož cílem je nabídnout učitelům podrobnější seznámení s uvolněnými úlohami z mezinárodních šetření výsledků vzdělávání (na příkladu úloh z TIMSS 2015 a PISA 2015), a poskytnout tak inspiraci ke zkvalitňování výuky přírodovědných předmětů a matematiky na základních a středních školách (včetně nižšího stupně víceletých gymnázií).

Součástí vzdělávacího programu jsou i náměty k využití digitálních technologií jak ve výuce, tak při hodnocení. Účastníci vzdělávacího programu se zároveň naučí pracovat s inspekčním systémem elektronického testování InspIS SETmodulu školního testování.

Vzdělávací program navazuje na obdobně koncipovaný program zaměřený na využívání úloh z TIMSS 2015 a PISA 2015, který Česká školní inspekce realizovala od podzimu 2017 do jara 2018 a kterého se zúčastnily již téměř 3 000 učitelů ze všech krajů České republiky. Na základě zpětné vazby od účastníků je v tomto programu ještě více posílena didaktická složka na úkor teoretických informací o jednotlivých mezinárodních šetřeních.

Vzdělávací program je tvořen dvěma typy seminářů a jako celek synergicky postihuje vzdělávání na nižším stupni základních škol (seminář č. 1) i vyšším stupni základních škol a na středních školách (seminář č. 2).

Seminář č. 1 zaměřený na práci s úlohami uvolněnými z mezinárodního šetření TIMSS 2015 je určen zejména učitelům prvního stupně základních škol.

Seminář č. 2 zaměřený na práci s úlohami uvolněnými z mezinárodního šetření PISA 2015 je určen zejména učitelům 2. stupně základních škol, nižšího stupně víceletých gymnázií a středních škol.

Na každý seminář se může přihlásit i více účastníků z jedné školy.

Účast na semináři je zcela zdarma.

Jednodenní semináře (9:00–15:00) pro skupiny max. 15 účastníků se od září do prosince 2018 uskuteční ve většině krajských měst České republiky, a to s následujícím obsahem a v následujících termínech:

 

Seminář č. 1 pro učitele 1. stupně ZŠ

– uvolněné úlohy z TIMSS 2015

Rámcový program:

1. Pojetí matematiky a přírodovědy v TIMSS 2015

  • Seznámení se základními informacemi o šetření TIMSS a s pojetím testovaných oblastí.
  • Získání přehledu o výsledcích českých žáků v mezinárodním kontextu (nejen v posledním testování, ale i z hlediska dlouhodobého vývoje).
  • Ukázka některých aspektů vzdělávání v českých školách v porovnání se situací v zahraničí, které vyplynuly z dotazníků pro učitele i žáky zadávaných v rámci testování.

2. Práce s uvolněnými testovými úlohami

  • Seznámení se zdroji, z nichž lze uvolněné úlohy čerpat.
  • Ukázky vybraných uvolněných úloh a diskuze nad různými možnostmi jejich didaktického využití.
  • Seznámení se způsoby vyhodnocování úloh a diskuze nad analýzou výsledků českých žáků v konkrétních testových úlohách.
  • Praktická ukázka dalších možných aktivit, které mohou podpořit porozumění žáka dané problematice řešené v úlohách.
  • Možnost gradace úloh jako nástroj možné individualizace výuky dle vzdělávacích potřeb žáka.

3. Tvorba úloh, práce v hodině

  • Seznámení s metodikou tvorby testových úloh TIMSS 2015.
  • Tvorba vlastních úloh.
  • Ukázky práce učitele (videonahrávky), analýza a následná diskuze nad vybranými momenty činnosti učitele i reakcemi žáků jako dvou předních aspektů ovlivňujících průběh vzdělávacího procesu.

4. Práce s uvolněnými úlohami TIMSS v modulu InspIS SET

  • Účel a určení systému InspIS, základní seznámení s moduly InspIS.
  • Základní komponenty systému (katalog úloh – využití úloh z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních úloh; katalog testů – využití testů z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních testů).
  • Průvodce zadáním, realizací a vyhodnocením testu ve zjednodušeném režimu školního testování.
  • Praktické ukázky využití uvolněných testových úloh z mezinárodních šetření.
  • Praktické ukázky sestavení vlastního testu.
  • Možnosti využití školního testování a mobilní aplikace InspIS SETmobile.

Místa a termíny konání:

  

 

Seminář č. 2 pro učitele 2. stupně ZŠ, nižšího stupně víceletých gymnázií a středních škol

– uvolněúlohy z PISA 2015

Rámcový program:

1. Mezinárodní šetření PISA

  • Seznámení se základními informacemi o šetření PISA a získání přehledu o vývoji výsledků českých žáků.
  • Seznámení s pojetím testovaných oblastí šetření PISA se zaměřením na přírodovědnou gramotnost v PISA 2015.
  • Získání přehledu o hodnocení, sledovaných dovednostech a znalostech a o jejich vazbě na uvolněné testové úlohy.

2. Úlohy a otázky v šetření PISA, rozbor vybraných přírodovědných a matematických úloh

  • Seznámení s metodikou tvorby testových úloh PISA pro oblast přírodovědné gramotnosti.
  • Seznámení s ukázkami uvolněných testových úloh z přírodovědné a matematické gramotnosti (PISA 2015 a PISA 2012).
  • Praktické ukázky rozboru úlohy, seznámení se způsobem vyhodnocování úloh, diskuze nad didaktickým využitím úloh.
  • Seznámení se zdroji, z nichž lze uvolněné úlohy čerpat.

3. Rozbor úloh PISA 2015 a tvorba vlastních testových úloh

  • Praktická ukázka rozboru, diskuze nad didaktickým využitím a vyhodnocováním interaktivních úloh PISA 2015.
  • Seznámení s ukázkami vybraných ICT nástrojů využitelných při výuce.
  • Dílna – tvorba testových úloh (skupinová i individuální forma).
  • Diskuze nad specifiky a možnostmi elektronického zadávání testových úloh.

4. Práce s uvolněnými úlohami PISA v systému InspIS SET

  • Účel a určení systému InspIS, základní seznámení s moduly InspIS.
  • Základní komponenty systému (katalog úloh – využití úloh z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních úloh; katalog testů – využití testů z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních testů).
  • Průvodce zadáním, realizací a vyhodnocením testu ve zjednodušeném režimu školního testování.
  • Praktické ukázky využití uvolněných testových úloh z mezinárodních šetření.
  • Praktické ukázky sestavení vlastního testu.
  • Možnosti využití školního testování a mobilní aplikace InspIS SETmobile.

Místa a termíny konání:

 

Pozvánky jsou školám v jednotlivých krajích zasílány také adresně prostřednictvím e‑mailové zprávy, a to vždy s několikatýdenním předstihem před prvním termínem konání vzdělávacího programu v daném regionu.

Veškeré informace a instrukce k přihlášení učitelů na příslušné semináře jsou uvedeny v přiloženém dokumentu, který je školám zasílán spolu s pozvánkou (registrace je realizována přes systém InspIS E-LEARNING, registrují se přímo jednotliví učitelé, nikoli prostřednictvím ředitele školy – tomu jsou ovšem zasílány pozvánky).

V případě jakýchkoli dotazů týkajících se těchto vzdělávacích akcí využijte prosím systém InspIS HELPDESK (https://helpdesk.csicr.cz), téma požadavku: Vzdělávací akce a semináře ČŠI.

Informace pro přihlášení k účasti na vzdělávacím programu naleznete zde.

Autor
Lucie Kovaříková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024