Příspěvek navazuje na článek Velikonoce s předškoláky I. Nabízí inspiraci/nápady, jak s předškoláky zpracovat téma Velikonoce v mateřské škole či přípravné třídě.
Zaměřuje se především na rozvoj předmatematických představ a sluchového vnímání.
Aktivity jsou určeny pro děti, které navštěvují poslední ročník mateřské školy, i pro vzdělávání v přípravné třídě. Po drobných úpravách (zejména v náročnosti jednotlivých dovedností) mohou s materiálem pracovat již mladší děti.
Učitel připraví matematické vejcové skládačky s čísly jedna, dva, tři, čtyři, pět, případně šest. Vystřižené vejce rozdělí na dvě části – na jednu polovinu zapíše číslo, na druhou polovinu vyznačí množství pomocí puntíků. Každé číslo se v sadě vyskytne dvakrát – v první variantě jsou puntíky rozmístěny jako na hrací kostce, v druhé variantě jsou rozmístěny jinak. Děti pracují s rozmíchanou sadou karet. Doporučuji v první variantě použít sadu karet s puntíky rozmístěnými jako na hrací kostce, v druhé variantě sadu karet s puntíky s jiným rozmístěním. Závěrem obě sady promíchat.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Učitel na větší arch balicího papíru zakreslí bubliny = ovály s čísly a prvky = puntíky – do šesti. Bublina s číslem se vyskytuje na archu pouze jednou, bublin s odpovídajícím množstvím prvků je několik. Bublina s číslem obsahuje zároveň odpovídající množství prvků. Tak dítě zrakově fixuje množství prvků s číslem. Děti fixem odpovídající barvy spojují – bublinu s číslem s odpovídajícími bublinami s puntíky. Platí pravidlo – jedno číslo – jedna barva.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Učitel použije podélnou kartonovou desku nebo víko od bot. Podle ukázky přilepí na desku/víko tři kolíčky a vyznačí znaménka plus, rovná se. Vystřihne ze čtvrtky (nebo hotové karty zalaminuje a vystřihne) ovály = vejce. Na karty zapisuje do jedné pomyslné části číslo, do druhé vyznačí počet prvků = puntíků.
Učitel dětem sestavuje příklady – např. 1 a 2, děti vidí množství prvků na kartách a postřehem odhadují, kolik je na kartách puntíků dohromady. Odpovídající kartu přikolíčkují. Učitel sestavuje „příklady“ tak, aby výsledek nebyl vyšší než 6.
Doporučuji pouze pro děti pokročilé, které už se v předmatematických dovednostech dobře orientují, bezpečně postřehnou množství do šesti s rozmístěnými prvky jako na hrací kostce i s jiným rozmístěním.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Učitel připraví „geoboard – 3 x 3“. Použije zakoupenou pomůcku, nebo vyrobí z archu papíru – vytvoří tabulku o 9 polích, zalaminuje. U zakoupené pomůcky děti používají dřevěné kolíky, u zalaminované např. víčka od pet lahví (doporučuji víčka stejné barvy). Ke geoboardům vytvoří kartičky (ve stejném formátu jako je geoboard) s obrázky pro sluchové rozlišování a určování:
a) První hlásky ve slově – každé dítě pracuje s vlastní kartou a vlastním geoboardem. Na kartě jsou zakreslené různé obrázky, některé s velikonočními motivy. Na hoře na kartě je napsané např. písmeno S – tzn., že dítě vyhledává slova, která začínají hláskou S. Ta označí ve svém geoboardu. Do správného pole vloží kolík nebo víčko.
b) Počtu slabik ve slově – děti pracují obdobně jako v předchozí aktivitě – místo první hlásky hledají slova, která mají např. 3 slabiky.
c) Poslední hlásky ve slově – děti pracují obdobně jako v předchozí aktivitě – místo první hlásky hledají obrázky, které končí např. na hlásku S.
d) První slabiky ve slově – pro pokročilejší – děti pracují obdobně jako v předchozí aktivitě – místo první hlásky hledají obrázky, které začínají např. na slabiku NA.
e) Délky slabik – pro pokročilejší – děti pracují obdobně jako v předchozí aktivitě – místo první hlásky hledají obrázky, které odpovídají délkou slabik předepsanému zápisu pomocí teček a čárek. Tečka vyznačuje krátkou slabiku, čárka dlouhou slabiku.
Geoboardy používáme k procvičení výše uvedených aktivit. Nejdříve je třeba hlásky, slabiky vyvodit. Učitel má vždy připraveno více karet ke každé variantě.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Učitel dětem představí velikonoční říkadlo, které se následně společně naučí.
Autor: Petra Pšeničková / Jiří Novotný
„Když maluješ vajíčka,
z okna vidíš zajíčka.
Velikonoce tu brzy budou,
zatočíme rychle s nudou.
Pomlázka už čeká v rohu,
s kamarády půjdem spolu.
Koledovat vesele,
a tak rychle z postele.“
Doporučuji říkadlo opakovat s dětmi po úsecích takto:
Učitel: „Když maluješ vajíčka, z okna vidíš zajíčka.“ Děti: „Když maluješ vajíčka, z okna vidíš zajíčka.“ Učitel: „Velikonoce tu brzy budou, zatočíme rychle s nudou.“ Děti: „Velikonoce tu brzy budou, zatočíme rychle s nudou.“ Učitel: „Když maluješ vajíčka, z okna vidíš zajíčka. Velikonoce tu brzy budou, zatočíme rychle s nudou.“ Děti: „Když maluješ vajíčka, z okna vidíš zajíčka. Velikonoce tu brzy budou, zatočíme rychle s nudou.“
Později děti vyhledávají rýmy, nebo rýmy samy domýšlí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.