Protože výuka by měla být především názorná, je vhodné si vyrobit (nechat vytvořit dětmi) některé jednoduché pomůcky.
Za velmi užitečné považuji obrázky (portréty) dětí se jmény. Můžete si je jednoduše vyrobit na počítači nebo (a to je samozřejmě pro žáky lákavější) se domluvte s paní učitelkou na VV a nechte žáky namalovat fiktivní portréty. Pak už k nim jen společně připište jména – dívek a chlapců.
Dále je třeba mít několik karet „s“ s apostrofem (můžete stáhnout v příloze).
Pozn. Zelená barva vychází z učebnic English 3.
Vezmete jednotlivé portréty, chodíte po třídě a ukazujete na nábytek ve třídě. Nechte žáky věc pojmenovat, např. „a chair“. Pak představíte postavu na obrázku (později nechte některého žáka, aby postavu představil), např. „This is Clara.“
V jedné ruce držíte portrét společně se zeleným „s“ a druhou rukou ukazujete na nábytek (v našem případě židli) a předříkáváte, např. „Clara´s chair“ později „This is Clara´s chair.“
Později nechte vše říkat žáky, podělte jim role: jeden ukáže na nábytek („This is a chair“), druhý představí postavu („This is Clara“), třetí přijde se zeleným „s“, připojí k postavě a předříkává třídě celé slovní spojení („This is Clara´s chair.“). Pro názornost se třetí žák dotýká jednou rukou portrétu a drží tam „s“, druhou rukou se dotýká nábytku.
Ukázka portrétu s kartou s apostrofem a „s“ Autor díla: Pavlína Hublová |
Každý žák si připraví dvě karty – „s“ s apostrofem a jméno. Na kartě se jménem může být jednoduchý obrázek, především pokud se jedná o jméno, které by bylo náročné určovat, jestli se jedná o dívku nebo chlapce.
Aktivity 1–4 neprobíhají v jedné hodině. Jedná se o několik variant, které je vhodné rozložit do více vyučovacích dnů a následně se k nim střídavě vracet.
Karty s portréty pomáhají žákům překonat obavy a „rozmluví“ tak i ostýchavé žáky. Také umožňují žákům soustředit se na mluvnická pravidla a nezatěžují je zbytečným vymýšlením jmen (a dalších slov).
Osvědčilo se mi zařadit také aktivity s psaním, tj. žáci nejen řeknou vytvořenou větu/věty, ale poté je jdou zapsat do svého sešitu. Upevňujeme tak současně mluvní a psaný projev.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.