1) Expozice: Přečteme několik novinových titulků. Ty nás uvedou do určité situace, kterou budeme řešit.
Titulky:
2) Sdělíme žákům, že si ve skupinách po 4 až 5 lidech zkusí společně předvést krátkou scénku. Scénka bude zobrazovat rozhovor rodiny, která zvažuje kvůli představené situaci stěhování do zahraničí.
3) Vytváření kontextu: Žáci si mezi sebou ve skupince rozdělí role (otec, matka, syn, dcera, dědeček, případně pozorovatel, pokud někdo vyloženě nechce roli. Podrobnosti k rolím viz Příloha 1). Každý žák dostane krátký text o své roli = postavě (Příloha 1) a přečte si jej. Zeptáme se, zda je vše v textu jasné, zda má někdo nějaký dotaz.
Řekneme žákům, aby si představili, že jsou daná postava, a soustředili se a odpověděli si sami pro sebe na tyto otázky (ať použijí informace z textu a vlastní představivost – spoustu věcí si budou domýšlet):
Zadáme žákům, ať se v průběhu následujících pěti minut zamyslí, jaké stanovisko ohledně stěhování do zahraničí bude jejich postava zastávat.
(Stěhovat se. Nestěhovat se. Stěhovat se, ale jen když...)
Každý si připraví pro své stanovisko argumenty – proč ano, proč ne, za jakých podmínek... Úkolem je vycházet z informací v textu, který dostali.
Argumenty si můžou žáci sepsat, nebo je mít jen v hlavě.
4) Dramatizace: Poté si ve své skupině žáci zkusí rozhovory předvést. Žáci mají za úkol vžít se do jednotlivých rolí, rozvádět informace popisované v textech, argumentovat. Je nutné také poslouchat ostatní, protože pro následující cvičení bude třeba znát jejich argumenty!
Pozn. Není nutné dramatizace předvádět před spolužáky, doporučujeme, aby byly realizovány souběžně, ať rozhovor proběhne v každé skupině.
Dramatizace trvá tak 10 (max. 15) minut, 2 minuty před koncem žáky upozorníme, že mají poslední dvě minuty, ať se zkusí jako rodina dohodnout na nějakém řešení.
5) Prohloubení porozumění: Po dramatizaci rozdáme každému žákovi pracovní list – kruh pohledů (Příloha 2). Nejprve vyplní každý žák jednu výseč sám sebe:
I. napíše do okruží výseče svou roli (otec, syn, matka, dcera, dědeček, ...),
II. do výseče vepíše, jak asi situaci tato osoba vnímá – Jaké má pocity? Čeho se obává? Na co se těší? apod.,
III. vytvoří aspoň dvě otázky, které této osobě můžou vyvstávat v mysli,
IV. každý žák si pak vybere dva z ostatních rodinných příslušníků a do zbývajících dvou výsečí kruhu popíše, jaký pohled na situaci asi mají oni (podle toho, co od nich slyšel ve scénce) – tedy např. syn si může vybrat pohled matky a sestry, otce a sestry, matky a dědečka, sestry a dědečka, …
6) Reflexe: Poté uděláme škálu – na jedné straně třídy bude nápis Přestěhovat se, na druhé straně bude nápis Nestěhovat se. Žáci se rozmístí na škálu na základě rozhovorů – tzn. na základě toho, jak je argumenty padlé v rozhovoru ne/přesvědčily. Nyní se mohou rozmístit podle názoru své postavy – když se třeba rodina shodla, že se přestěhuje, tak pokud jejich postava stěhování nechce, tak se může postavit blízko Nestěhovat se.
Po škále zadáme žákům, ať si stoupnou do půlkruhu (ať na sebe vidíme), a zadáme, ať za svou postavu odpoví na otázky pomocí „teploměru“ – ukazují rukou, ve výši ramen je nejvíce, u země je nejméně. Jak velké jsou moje obavy ze stěhování? Jak moc se na stěhování těším?
Tato cvičení nám umožní získat přehled, jaké mají jednotlivé postavy postoje ke stěhování. Pokud je čas, je možné vždy pár žáků nechat popsat, proč hlasovali tak, jak hlasovali.
7) Nakonec s celou třídou reflektujeme:
Zde je možné se vrátit k jednotlivým argumentům, tedy důvodům, které nutí se vystěhovat z nějakého místa (push faktory), a důvodům, které přitahují ke stěhování se do určitého místa (pull faktory), a představit si je.
8) Na základě scének se s žáky věnujeme otázkám:
Výukové lekce vznikly v rámci projektu Na cestě..., realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016–2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.