Aktivita je vhodná pro žáky devátého ročníku nebo žáky kvarty víceletého gymnázia. Učitel v úvodu vyučovací hodiny vyzve žáky, aby jmenovali významné „osudové osmičky“ v našich dějinách. Jednotlivé letopočty + události zapisuje učitel nebo žáci na tabuli (metoda brainstorming). Návodnými otázkami vede žáky, aby na seznamu letopočtů objevili všechny podstatné „osudové osmičky“. Letopočty lze zapisovat do tabulky (podle století, ve kterém se událost odehrávala). 1348, 1618–1648, 1848, 1918, 1938,1948, 1968, …Chybějící letopočty může v závěru motivace doplnit učitel sám a vyzvat žáky k doplnění událostí, které se k jednotlivým letopočtům vztahují. Lze postupovat i opačně – jmenovat událost a nechat žáky vyhledat letopočet. Učitel směřuje žáky k tomu, že se ve vyučovací hodině zaměří na rok 1968. Následně rozdá žákům upravený (dle konkrétní třídy) pracovní list „osudové osmičky“ – ROK 1968. Pracovní list je rozdělený do 7 bloků, které mohou fungovat samostatně (pracovní list je možné rozstříhat) nebo jako celek. Blok A – časová osa – vhodný jako motivace v rámci evokace, navazuje na úvodní motivaci učitele Blok B – Jaromír Jágr – vhodný jako motivace v rámci evokace Blok C – MS v ledním hokeji 1969 – vhodný jako motivace v rámci evokace u nadaných žáků a u žáků se zájmem o sport Blok D – Winston Churchill – železná opona vhodný jako motivace v rámci evokace Blok E – rozhlasové vysílání – v rámci fáze uvědomění vhodné jako doplnění informací z učebnice či jiných zdrojů Blok F – List pamětníka – v rámci fáze uvědomění vhodné zadat jako domácí úkol Blok G – Myšlenková mapa 60. let – vhodné zadat ve fázi reflexe jako skupinovou práci |
Doporučení pro individualizaci výuky (SVP, nadaní, žáci-cizinci)
Aktivitu lze upravit dle potřeb konkrétní třídy. Pracovní list lze rozstříhat, protože jednotlivé bloky pracovního listu fungují i jako samostatné úkoly.
Nadaní žáci – počet letopočtů lze rozšířit např. o významné „osudové osmičky“ z evropských i světových dějin. Nadaný žák může sám navrhnout a obdobným způsobem zpracovat „osudovou osmičku“ dle svého vlastního výběru. Nadaný žák se může plně realizovat zejména v bloku F a G.
Žáci se SVP – je možné aktivitu naopak zredukovat na 2–3 letopočty v motivační části a z pracovního listu následně vybrat jen tu část, kterou žák zvládne.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Významná historická výročí .
Ostatní články seriálu: