Příspěvek nabízí inspiraci/nápady, jak s předškoláky zpracovat téma Velikonoce v mateřské škole či přípravné třídě.
Zaměřuje se především na rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a zrakového vnímání.
Aktivity jsou určeny pro děti, které navštěvují poslední ročník mateřské školy, i pro vzdělávání v přípravné třídě. Po drobných úpravách (zejména v náročnosti jednotlivých dovedností) mohou s materiálem pracovat již mladší děti.
Před rozvojem grafomotoriky doporučuji v prvním kroku zařadit krátce cvičení na hrubou motoriku, v druhém kroku na jemnou motoriku, ve třetím kroku teprve grafomotoriku. Před samotným grafomotorickým prvkem (např. vlnovka) dětem předkládám uvolňovací pracovní list – závodní dráhu, později jednotažku odpovídající obtížnosti.
Učitel sestaví koleje nebo švihadlo do tvaru oválu = vejce. Děti chodí po „čáře“ vpřed, vzad, nohou posouvat vláček po kolejnici nebo overball po lajně švihadla. Doporučuji chůzi na boso nebo v ponožkách.
Učitel přichystá překážkovou dráhu/slalom, kterou děti procházejí se lžící a pěnovým míčkem = vajíčkem. Doporučuji vynechat soutěžení.
Učitel připraví potravinářská barviva, zkumavky (zakoupí v lékárně jako nádobky na odebírání moči), plastové láhve a zavařovací sklenice s různými typy šroubovacích uzávěrů. Část barviva odsype do zkumavky.
Dítě si vybírá zkumavku s barvivem, přesypává část barviva do zavařovací sklenice, kterou po zašroubování protřepe. Může přelévat do menších sklenic nebo plastových lahví. Lze si představit, že se jedná o nápoj, limonádu, kterou potřebujeme v plastové láhvi uložit do batohu.
Motivací je míchání a vytváření jarních/velikonočních odstínů barev. Doporučuji děti nechat samostatně pracovat s víčky, pomoci pouze v případě potřeby.
Učitel nabídne dětem utvářet vajíčka z modelíny, samotvrdnoucí hmoty, keramiky.
Učitel připraví ošatku se žlutými vajíčky z kinder vajec. Do žlutých vajíček vytvoří papírové či kartonové puzzle např. s motivy mláďat a jejich rodičů. Děti si vajíčka vytahují, skládají, uklízí, vrací a vybírají si další. Doporučuji vajíčka barevně rozlišit, např. barvou na sklo, podle obtížnosti.
Učitel připraví pracovní listy – na arch papíru A3 předkreslí velký ovál/vejce. Děti vejce obtahují nejdříve prstem, později trojhranným fixem. Začínáme od shora proti směru hodinových ručiček. Jedná se o plynulý uvolněný pohyb. Dáme přednost plynulosti na úkor přesnosti. Zároveň dbáme na správné sezení, dýchání a držení kreslícího náčiní. Postupně pracovní list zmenšujeme na formát A4.
Učitel připraví pracovní listy – na arch papíru A4 předkreslí vejce, které děti dle vzoru dokreslují. Učitel zařadí pouze probrané grafomotorické prvky. Platí pravidlo na každý prvek volit nejdříve větší formát listu i předkresleného prvku, trojhranný fix. Postupně velikost pracovní listu zmenšujeme a zároveň i velikost grafo prvku. V této fázi pracujeme i se silnými trojhrannými pastelkami.
Doporučuji postupovat od těch nejjednodušších grafomotorickýh prvků po složitější: svislá a vodorovná čára, kruh, ovál, horní a dolní oblouk, spirála, vlnovka, šikmá čára, zuby. Nejobtížnější grafomotorické prvky (horní a dolní smyčka, horní a dolní oblouk s vratným tahem) zařazujeme až na závěr předškolního období.
Učitel připraví karty s jarními = velikonočními motivy. V sadě karet bude vždy jeden obrázek třikrát zastoupen. Karty podlepí kartonem či zalaminuje. Děti při hře hledají tři shodné obrázky.
Obměna: Motivy obrázků učitel ztíží jejich barevností. V sadě karet se budou vyskytovat např. tři zelená vejce, tři žlutá vejce, tři červená vejce, tři modrá vejce, tři pomlázky s červenými stužkami, tři pomlázky se žlutými stužkami apod.
Obměna: Tripexeso tvoří trojice zvířat – samec, samice, mládě – př. beran, ovce, jehně.
Učitel připraví tácky nebo kartonové desky ve tvaru oválu, velká tiskací kartonová písmena. Děti pracují ve dvojicích či trojicích. Každá skupina pracuje se sadou písmen, kt. třídí co nejrychleji na ovály. Cílem není pojmenování písmen, ale jejich rychlé zrakové rozlišení.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.