1. Úvod
Cílem tohoto projektu je seznámit širší veřejnost s klasickým postupem vyhotovení nosiče (desky a lišt), podkladové vrstvy (šepsu). K dispozici jsou popsány dva druhy: akylátový (koupený) a vlastnoručně připravený (popsána v oddílu 3.1, Příprava šepsu, přírodní, z křídy a klihu). Žáci vytvoří přípravné kresby uhlem a vlastní malbu barvami v pastě.
Rám byl od historických dob nedílnou součástí malovaného uměleckého díla, v dnešní době je však upřednostňována tvorba bez okrasného rámu. Tento úkol na tuto problematiku upozorňuje a začleňuje rám do celkového působení díla.
Projekt je vhodný pro posluchače od 2. třídy ZŠ, při začlenění přípravy desky s rámečkem a šepsu i pro starší posluchače.
2. Motivace
V úvodu by se měli posluchači seznámit s postupem vytváření obrazu, působením barev a ozdobnou rolí rámu.
Velice vhodná je i počáteční přednáška k historii dějin umění a k vývoji obrazu během dějin začleněná na začátek první hodiny. Rám byl ve středověku konstrukční a podpůrným prvkem (proti borcení dřevěné desky), v renesanci a baroku převzal okrasnou funkci a v 20. století u mnoha děl zcela mizí, nebo je „prodlouženou plochou obrazu“.
Vlastní příprava podložky umožňuje seznámení se s materiály, ty jsou vybrány ze základní škály historicky používaných surovin (křída, klih, uhel) pro tvorbu obrazu. Příprava šepsu je historická technika používaná od starověku. Někteří umělci a restaurátoři si jej takto připravují dodnes. Příprava desky i podkladu u nich byla vždy součástí tvorby uměleckého díla, které věnovali velkou péči. Technologie je nedílnou a významnou součástí výtvarné výchovy, která by měla mít svoje zastoupení i v dnešní výuce, protože pomáhá pochopit význam materiálů a využít jejich vlastnosti.
Následuje ukázání hotového výrobku a postupu, jak jej dosáhnout.
3. Formulace úkolu:
3. Materiály
V úvodu by se měli posluchači seznámit s postupem vytváření obrazu, působením barev a ozdobnou rolí rámu.
3.1 Příprava:
Přípravu desky (pro posluchače) i šepsu (podkladové bílé barvy) je možné začlenit do vyučování. V případě vytvoření desky a lišt předem v domácí dílně ze sololitových desek nebo jejich odřezků se hodí základní vybavení domácí dílny (metr, tužka, široký stůl) a elektrická pilka.
Příprava vlastního kliho-křídového šepsu: Je nezbytné nasypat kožní klih (15 g) / želatinu (12 g) do 200 ml studené vody (ve skleničce 0,7 l) a nechat nabobtnat nejméně 1 hodinu před smícháním s křídou v teplé lázni. Skleničku s nabobtnaným klihem/želatinou vložte do vodní lázně (50–60 °C) a při míchání zahřívejte, dokud se nerozpustí v roztok. Do teplého roztoku postupně vmíchejte křídu (plavenou/šampaňskou). Je nutné míchat křídu velice pomalu, aby se v ní nevytvořili bublinky. Pro aplikaci je nutné takto připravený šeps rozehřát ve vodní lázni a nanášet štětcem, po zchlazení je možné jej skladovat maximálně 7 dní v ledničce. Šeps sceluje opticky podložku, upravuje hladkost jejího povrchu a tvoří bílý základ pro malbu. Jeho výhoda je přírodní složení (oproti akrylátovému), snadnější likvidace. Nevýhoda v použití za tepla, nutnosti vlastní přípravy a rychlé kazivosti.
3.2 Materiály k práci:
![]() |
Obrázek č. 1: Vyhotovená deska s lištami (rozměr 30 x 22 cm) Autor díla: Hana Kostková |
5. Pracovní postup:
Celkový čas: 225 min (5 x 45 min) při předem přichystaných deskách a lištách a přípravě vlastního šepsu.
1. hodina (45 min)
2. hodina (45 min)
3. hodina (45 min)
4. hodina (45 min)
5. hodina (45 min)
![]() |
Obrázek č. 2: Dílo žáka 2. třídy ZŠ Autor díla: Hana Kostková |
Smysl a cíl úkolu:
Kritéria hodnocení:
Důraz na nápad, správný postup vyhotovení a přesnost provedení, originalitu, celkové působení hotového díla
Závěr
Ze své praktické zkušenosti doporučuji přípravu šepsu uskutečnit před posluchači, tato část pro ně byla velice zajímavá. Je omyvatelný teplou vodou. V případě starších posluchačů je možné zadat i výrobu desky a rámečku, nebo přidat další kritéria pro výstavbu obrazu.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Umění předešlých dob.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025