Základní škola nám. Curieových je umístěna v krásném prostředí Starého Města a její strategická poloha v centru Prahy ji předurčila k zájmu specifické skupiny lidí.
S prodejem domů a bytů na Praze 1 se v této lokalitě objevilo velké množství cizinců a samozřejmě i jejich dětí. Jedná se většinou o děti z bilingvních rodin, kdy jeden z rodičů má jako rodný jazyk češtinu. Převládajícím komunikačním jazykem v rodině však je převážně jazyk druhého rodiče-cizince a tyto děti mají ve škole často problémy se strukturou českého jazyka, s gramatikou a v neposlední řadě se spoustou abstraktních, ale i méně často používaných konkrétních pojmů z různých vyučovacích předmětů. Pro tyto děti v naší škole již před deseti lety vznikaly odpolední kroužky Čeština pro cizince. Sdružovaly děti podobně staré a pomáhaly jim s tím, co ve škole nezvládly nebo se jim nedařilo. Kroužky byly hrazené rodiči jako forma odpolední mimoškolní činnosti a v jejich vedení se jako lektoři střídali pedagogové školy. Oporou jim byly základní metodické materiály z webových stránek Mety, o. p. s., doporučení školního speciálního pedagoga, vlastní intuice a chuť pomáhat dětem.
Pozitivní odezva na naši práci s dětmi s OMJ přišla v podobě žádostí velkého množství cizinců o přestup jejich dětí do naší školy. V aktuálně je ve škole 55 žáků s cizí státní příslušností a 48 bilingvních žáků s českou státní příslušností. Celkový počet žáků je 619. Máme žáky z Ukrajiny, Vietnamu, Koreje, Velké Británie, Francie, Sýrie, Slovinska, Srbska, Německa, Číny, Kosova, Ruska, Bulharska, Nizozemí, Afganistánu, Japonska nebo Běloruska. Výrazně nepřevládá žádná národnost, složení je pestré, většinou jsou to děti rodičů-cizinců, kteří v blízkosti naší školy pracují nebo se od známých doslechli o naší pomoci dětem s OMJ.
Za posledních deset let jsme se při práci s dětmi s OMJ hodně poučili, zlepšili jsme koncepci péče i metody práce, ale základem stále zůstává vycházení z konkrétních potřeb jednotlivých žáků. Celým školním vzdělávacím programem se prolíná tolerance k odlišnostem, ve škole také pečujeme o nadané žáky i ostatní žáky se SVP. Společným pojítkem je zejména etická výchova a celoškolní etické programy, snaha o komplexní péči a využívání vrstevnického učení.
V loňském školním roce se škola partnersky spojila s organizací Meta, o. p. s., v projektu Češtinou k inkluzi a již poněkolikáté požádala o poskytnutí finančních prostředků z Rozvojového programu Zajištění bezplatné přípravy k začlenění do vzdělávání dětí a žáků osob se státní příslušností jiného státu Evropské unie (Modul C) Magistrátu hl. města Prahy. Finanční prostředky jsou použity na platy asistentů pedagoga, kteří s dětmi pracují v odpoledních hodinách nebo přímo ve výuce. Péči o žáky s OMJ podporujeme i dalšími projekty – například zapojením žáků do projektu Školní čtenářský klub: inkluzivní prostředí pro rozvoje čtenářské a jazykové gramotnosti, realizovaný partnersky s Novou školou, o. p. s., či možností doučování v jednotlivých předmětech.
Tímto spojením vznikl v naší škole ucelený program podpory a péče o děti s OMJ a mohly být podchyceny všechny děti s různou úrovní znalosti českého jazyka.
Na začátku školního roku již podruhé probíhala diagnostika jazykové úrovně žáků s OMJ, primárně založená na nominaci třídních učitelů. Žáci prošli komplexní diagnostikou, na jejímž základě se rozdělují do skupin. Diagnostika je metodicky zaštítěná naší spolupracující organizací Metou a spočívá například v práci se souvislým beletristickým textem, ověření jeho porozumění, volném psaní a zpracování úloh z oblasti gramatiky a následujícího rozhovoru. Žáci 1. a 2. tříd absolvují pouze rozhovor doplněný o obrázky a úlohy založené na ústním projevu.
Po vyhodnocení diagnostiky vzniknou 3 skupiny žáků s OMJ s rozdílnou potřebou podpory:
Dítě rozumí a mluví téměř jako rodilý mluvčí, ale má drobné nedostatky v češtině, především v oblasti slovní zásoby. Ty se mohou projevit například následovně: žák nezná úplně všechna slova, dělá výjimečně chyby v gramatice, plete si písmena, nerozumí obsahu komunikace hned a samostatně, ale s dopomocí ano.
Dítě mluví a rozumí na běžné komunikační úrovni. Splní téměř všechny úkoly v diagnostickém testu, kterým dokáže projít. Některé úlohy splní pouze s doplňujícím vysvětlením. Nedostatky v češtině se mohou projevit především následovně: nepojmenuje úplně všechny obrázky nebo si není jistý, dělá gramatické chyby v koncovkách, nepoužívá správně předložky, občas se objevuje nesrozumitelná výslovnost, plete si písmena, instrukcím nerozumí hned, potřebuje dopomoc.
Dítě má významné nedostatky ve slovní zásobě (nepojmenuje, co vidí na obrázku). Nedokáže stále mluvit ve větách. Dělá chyby v gramatice. Rozumí pouze, pokud se mu komunikační partner výrazně přizpůsobí. Nerozumí rychlému tempu řeči. Někdy mluví nesrozumitelně. Instrukce plní s dopomocí nebo vůbec.
Meta, o. p. s., poskytla vzdělávání našim pedagogům a asistentům pedagoga, zajistila proškolenou pedagožku, která pracuje s dětmi s nejnižší znalostí českého jazyka v mikroskupinách nebo individuálně během vyučování. Pečuje společně s dalšími kolegyněmi o naše žáky v rámci střední a intenzivní podpory ve speciální učebně, kde probíhá pouze výuka češtiny jako druhého jazyka.
Největší procento dětí s OMJ potřebuje podporu v kmenové třídě a odpolední doučování. Tu zajišťují proškolení asistenti pedagoga. Ve výuce i odpoledním doučování asistenti doplňují výuku českého jazyka, vysvětlují odborné pojmy z jednotlivých předmětů (matematika, chemie, fyzika, přírodopis, zeměpis apod.), protože žáci s OMJ často zvládají češtinu pouze na konverzační úrovni a odborným pojmům nerozumí. Poskytují také podporu žákům s OMJ, jimž rodiče pro jazykovou bariéru nemohou pomáhat s domácí přípravou na vyučování.
Připravenost našich pedagogických pracovníků na tuto práci je po letech hledání na vysoké úrovni, spolupráce s asistenty pedagoga ve výuce vyžaduje soustavné vzdělávání, neboť například spolupracují při tvorbě vyrovnávacích plánů pro „své“ žáky s OMJ. Pro úspěšnou práci je důležitá i poradní činnost školní speciální pedagožky a koordinátorky péče o děti s OMJ, odbornice na práci s dětmi s OMJ.
Pro práci s dětmi s OMJ často využíváme metody kritického myšlení jako dílny čtení nebo myšlenkové mapy a aktivity, které jsou spojené s konkrétní činností – pečení vánočního cukroví, návštěvy knihovny, tematické vycházky po Praze a okolí. Pro práci s dětmi s OMJ se hodí i tyto pomůcky (jejich výčet není konečný, stále vznikají další, i vlastní výroby, podle konkrétní potřeby dětí):
Svůj příspěvek bych uzavřela krátkou kazuistikou našeho žáka, na kterém je nejlépe vidět, jak intenzivní práce může přinést ovoce.
Jako žák, který neměl žádnou znalost českého jazyka, se do kolektivu třídy zapojoval nesnadno a zpočátku s dětmi komunikoval především anglicky. Ale již během prvního pololetí, kdy měl intenzivní výuku českého jazyka, došlo k velkému pokroku, měl zájem o jazyk a i díky velké podpoře rodiny došlo k rychlému porozumění mluvenému jazyku.
K rozvoji slovní zásoby dochází podstatně rychleji než k osvojování si gramatických pravidel českého jazyka (jako nejtěžší žák hodnotí skloňování podstatných jmen a určování slovních druhů). Psaná forma jazyka je pro něj lehčí než mluvení. Za nejobtížnější předměty žák považuje zeměpis, fyziku a přírodopis, kde se vyskytuje velké množství odborných pojmů. V těchto hodinách má žák možnost spolupráce s asistentem pedagoga. V ostatních předmětech žák rozumí instrukcím vyučujícího a dokáže splnit zadanou práci.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Příklady dobré praxe – výuka dětí s OMJ.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: