Odborné články Předškolní vzdělávání Proč se lidé smějí hyenám
Odborný článek

Proč se lidé smějí hyenám

31. 10. 2017
Předškolní vzdělávání
Autor
Dominika Dominika Bečáková

Anotace

Dramatické činnosti zaměřené na seznámení s exotickými zvířaty, jejich zbarvením a charakteristickým zvukem.

Úvod

Metody: verbálně-zvukové metody, pantomimicko-pohybové metody, materiálně-věcné metody

Cíl výuky

  • Sociální cíle: dokázat spravedlivě ohodnotit druhé i sebe
  • Osobnostní cíle: formulovat vlastní myšlenky
  • Pedagogické cíle: seznámit se s exotickými zvířaty

Text článku

Motivace

Svoláme děti do kruhu a začneme vyprávět pohádku „Proč se lidé smějí hyenám“.

„Kdysi dávno měla všechna zvířata v pralese stejnou barvu. Každé zvíře bylo hnědé. Leopard byl hnědý, zebra byla hnědá, stejně tak i hyena. Hyena však byla velmi špatný a nepřátelský tvor. Jednou vzala malou želvu s velmi krátkýma nohama a vysadila ji vysoko na strom. Pak se jí jen smála a odešla pryč. Malá želva se velmi bála a myslela si: „Brzy spadnu ze stromu dolů a umřu.“

Želva se před hyenou samozřejmě snažila utéct. Chodí ale velmi pomalu, a tak se jí to nepodařilo. S dětmi si v rámci rozehřátí vyzkoušíme želví honičku.

Warm up

Želví honička

Jedno z dětí je hyena, která se snaží chytit želvičku, aby ji následně mohla zlomyslně vysadit na vysoký strom. Hyena se pohybuje po všech čtyřech – ne po kolenou. Želvy, které mají krátké nohy, chodí po dvou, ale ve dřepu. Pokud hyena někoho chytí, změní se na želvu a roli hyeny přebírá dítě, které bylo chyceno.

Průpravná cvičení

Setkání s leopardem

Opět se seskupíme do kruhu a učitelka pokračuje ve vyprávění pohádky.

„Šel však kolem leopard a slyšel želví volání: „Prosím, leoparde, pomoz mi dolů!!!“ Leopard se podíval, odkud vychází tento hlas, a viděl malou želvu s tak krátkými nohama v koruně stromu. Byl velmi laskavý a pomohl želvě dolů. Želva mu děkovala: „Protože jsi na mě byl tak hodný, udělám tě velmi krásným.“ Nato želva vzala svou krabici s barvami a namalovala krásné černé skvrny na leopardových zádech a hlavě. Leopard jí velmi poděkoval a šel zase dál.“

Děti si sednou bokem do kruhu blízko sebe tak, aby dosáhly kamarádovi před sebou na záda. Každé z dětí dostane štětec a společně s učitelkou malují (bez barvy) zvířecí vzory na záda dítěte sedícího před nimi.

  • Zebra – vodorovné přejíždění štětcem přes záda
  • Leopard  jemné tečkování štětcem po zádech, kterým tvoříme imaginární puntíky
  • Páv – malování koleček na záda, do každého kolečka tečku
  • Žirafa – malování plných čtverečků
  • Další zvířata a způsob zdobení necháme vymyslet děti.

Zvuková hra na zvířata

Děti si s učitelkou poví, jaká zvířata zrovna vymalovaly na zádech svých kamarádů, a vyjmenují další exotická zvířata, která znají. Poté si spolu s učitelkou vyberou čtyři, která vydávají charakteristický zvuk (př. lev, opice, papoušek, had).

Učitelka poté vydává zvířecí zvuky, děti se připojí zvukově, a navíc dané zvíře ztvární i pohybově.

Hlavní činnost

Vrátíme se k pohádce a dovyprávíme, jak se i hyena chtěla stát krásnou.

„Kde jsi získal toto krásné zbarvení, leoparde?“ Leopard odvětil: „Běž za malou želvou a zeptej se jí.“

Hyena se tedy vydala za želvou a pravila: Želvo, děláš zvířata krásnějšími, zkrášli mě také. Pokud mě neučiníš krásnějším, vysadím tě zase na strom.“ Želva neodpověděla. Vzala své nůžky a ostříhala hyeně hřívu a chlupy tak, že jsou někde dlouhé, jinde zase krátké. Pak vzala svou krabici s barvami a nakreslila jí tuhle černé skvrny, jinde zase pruhy.

A dnes, jak jistě víte, hyena má krátké i dlouhé chlupy, má skvrny i pruhy a stačí říci její jméno a všichni se jí smějí.“

Učitelka před hodinou přichystá na velký karton obrys hyeny.

Přesuneme se do prostoru, kde je možné s dětmi tvořit, nachystáme barvy, štětce a nůžky, lepidlo a provázky a požádáme děti, aby se do hyeny pustily všechny společně a s vlastní fantazií. Na konci srovnáme obrázek skutečné hyeny a obrázek, který vytvořily děti.

Závěr

Proxemická škála postojů

Děti se proxemicky vyjádří k tomu, jak se zachovala želva. Jistě, měla se proč pomstít, ale je to správné? Necháme děti rozhodnout samy. V prostoru bude obrázek želvy, čím dál je dítě od želvy, tím méně souhlasí s jejím chováním.

Reflexe

  • otázky ohledně zbarvení zvířat, ukázka obrázků zvířat s výrazným vzorem
  • ukázka obrázku hyeny, definice toho, jak hyena vypadá, poslech typického zvuku, který hyena vydává

Seznam pramenů, literatury

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Dominika Dominika Bečáková
Komentář recenzenta
Hezký a přínosný článek, zajímavé téma pro poznávání a tvoření dětí v mateřské škole.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům