Odborné články Základní vzdělávání Vyučovací metody používané v technickém vzdělávání na ZŠ a nižších ročnících víceletých gymnázií a příklady dobré praxe
Odborný článek

Vyučovací metody používané v technickém vzdělávání na ZŠ a nižších ročnících víceletých gymnázií a příklady dobré praxe

21. 3. 2017
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Martina Hladká

Anotace

Elektronická učebnice určená pedagogickým pracovníkům základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Na tvorbě se podíleli: TREXIMA, spol. s r. o., Střední průmyslová škola a obchodní akademie Uherský Brod, Střední podnikatelský stav, z. v.

Analýza bariér zájmu o technické vzdělávání a návrhy řešení k jejich odstranění, analýza inovativních výukových metod a aplikačních postupů. Definování obsahu technického vzdělávání včetně návrhů dalšího využití – to je celý název veřejné zakázky, kterou pro Technologickou agenturu ČR realizovala v letech 2015–2016 společnost TREXIMA, spol. s r. o. ve spolupráci se Střední průmyslovou školou a obchodní akademií Uherský Brod a Středním podnikatelským stavem, z. v. Mezi hlavní výstupy této zakázky patří:

  • Analýza bariér vstupu žáků základních škol do technického vzdělávání;
  • Definice technického vzdělávání;
  • Analýza inovativních výukových metod technického vzdělávání na ZŠ a víceletých gymnáziích;
  • Návrhy na inovaci Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

V rámci analýzy inovativních výukových metod používaných v technickém vzdělávání na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií byl sestaven přehled obvykle používaných inovativních metod ve výuce. Vybrané metody byly popsány v rešerších, které jsou, stejně jako příklady dobré praxe z ČR i ze zahraničí, součástí elektronické učebnice.

Cílem elektronické učebnice je poskytnout pedagogickým pracovníkům, kteří se ve výuce věnují technickému vzdělávání, metodický materiál, jehož součástí je jak rozpracovaný přehled inovativních metod používaných v technickém vzdělávání na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií, tak sumář příkladů dobré praxe z České republiky a ze zahraničí. Pro potřeby této výzkumné analýzy byly mezi přírodovědné předměty zařazeny předměty jako matematika, fyzika, chemie, přírodopis, přírodověda, prvouka, vlastivěda, zeměpis, informatika; dále v rámci analýzy jsou za učitele věnující se technickému vzdělávání na ZŠ a víceletých gymnáziích považováni učitelé těchto předmětů: pracovní či technické činnosti, pracovní výchova či obdobně pojmenované předměty. Informace uvedené v jednotlivých rešerších mohou být přínosné i ředitelům škol při rozhodování o nákupu zařízení či pomůcek využitelných v technickém vzdělávání.

V první kapitole učebnice jsou ve formě 11 rešerší prezentovány učitelům různé aktivity, které lze realizovat ve výuce s cílem rozvíjet technické myšlení žáků. Každá rešerše obsahuje následující: cíle aktivity, stručný popis, metodicko-didaktické vymezení, materiálně-technické vybavení, organizační a finanční zajištění. Součástí rešerší je i definice přínosu pro žáka a rozvoj jeho kompetencí. Každou recenzi zakončuje popis příkladů dobré praxe z ČR i ze zahraničí. Závěrem je každá aktivita zhodnocena.

Druhá kapitola elektronické učebnice obsahuje příklady dobré praxe z ČR i ze zahraničí, které byly identifikovány jako zajímavé či inspirativní, a to na základě analýzy webových stránek jednotlivých krajů a škol v České republice či v zahraničí (např. Irsko, Německo, Velká Británie, Španělsko, USA, atd.). 

Elektronická učebnice je k dispozici v příloze ke stažení ve formátu PDF.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.57 MB
PDF
Elektronická učebnice (PDF)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Martina Hladká

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Člověk a svět práce