Odborný článek

Naše tělo

21. 3. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Řeháková

Anotace

Děti se v průběhu týdne postupně seznamují s tím, jak vypadá naše tělo, a učí se správnému pojmenování jeho jednotlivých částí.

Naše Mateřská škola pracuje podle programu Začít spolu, proto máme jednotlivé činnosti naplánované do tzv. koutků (viz příloha 6). Společně s dětmi se každé ráno v komunitním kruhu přivítáme. Řekneme si jaký je den, kterého měsíce a jaké je počasí.

Plán činností na týden
Pondělí
  • seznámení s tématem - Naše tělo;
  • motivace - maňásek Kašpárka vítá děti a ptá se, jestli dokážeme pojmenovat a ukázat jednotlivé části lidského těla;
  • hra - Kašpárek dětem říká, kterou část těla mají děti ukázat (například nos apod.);
  • dramatické hry - nácvik básně „Každá ručka má prstíčky" (báseň je rytmická a děti se ji učí formou opakování v průběhu celého dne - viz příloha 1;
  • knihy a písmena - využití literatury k získání nových informací o lidském těle, prohlížení encyklopedií, atlasu těla apod. (děti si prohlížejí obrázky a popisují, které části těla již znají);
  • studování tvaru a velikosti dlaně a celé postavy;
  • obkreslování dlaně a postavy na papír velkého formátu (děti pečlivě obkreslí svoji nebo kamarádovu ruku, dokreslí strukturu kůže; při obkreslení postavy doplní jednotlivé orgány, které správně pojmenují a vysvětlí si jejich funkci, poté dílo vystřihnou);
  • kostky a pohyb;
  • pohybová hra Na ježka (viz příloha 2);
  • hodnotící kruh - děti v kroužku na koberci Kašpárkovi poví, co dopoledne dělaly, ukáží tvorbu z ateliéru (obkreslené ruce a postavu); zhodnotí, jak se jim při činnosti dařilo; děti, které si prohlížely knihy, řeknou ostatním, co nového se dozvěděly a co je zaujalo; na závěr si zopakují básničku a pohybovou hru;
  • pomůcky - encyklopedie, barevný papír, tužky, nůžky.
Úterý
  • ranní kruh - rozpoznávání předmětů po hmatu; překvapení Kašpárka (Co ukryl pod šátek?); děti se zavázanýma očima rozeznávají předměty ukryté pod šátkem;
  • manipulační hry - skládáme postavu; děti dostanou obálku a v ní rozstříhaný obrázek medvídka nebo panenky, ten se pokusí sestavit; dětem ve věku 3-5 let připravíme vzor skládaného obrázku; obrázek poté nalepí a vybarví; učitelka si připraví obrázky postav nebo zvířat z časopisů, rozstříhá je tak, aby od sebe oddělila jednotlivé části těla;
  • knihy a písmena - grafomotorika;
  • práce s pracovním listem - děti kreslí krátké vertikální čáry, směrem odshora dolů; dbáme na správné držení tužky (viz příloha 3);
  • ateliér - malování postavy; děti malují lidskou postavu, snaží se nanášet barvu v přiměřeném množství a správně držet štětec;
  • hodnotící kruh - děti si své práce slovně zhodnotí v kruhu, kde je doprovází Kašpárek; hodnotí i práci ostatních, poté společně s Kašpárkem svá díla vystaví;
  • pomůcky - pracovní listy, tužky, pastelky, obrázky, čtvrtky, lepidla, barva, štětce.
Středa
  • ranní kruh - Naše ruce; Kašpárek si s dětmi povídá, co všechno mohou dělat naše ruce; děti vymýšlejí příklady - hladit, mávat, česat, mýt, hrát, kreslit, držet se někoho za ruku, apod.; společně vymýšlíme příklady, co by ruce neměly dělat - štípat, bouchat, strkat, brát předměty bez dovolení apod.; Kašpárek dětem vysvětlí všechny smysly (zrak, čich, sluch, chuť a hmat), části těla a jednotlivé orgány, které je zprostředkovávají;
  • manipulační hry; modelujeme kuličky, a tak procvičujeme jemnou motoriku; děti se snaží mezi dlaněmi vytvarovat kuličky, např. modelujeme hlavu panáčka; používáme domácí modelínu (viz příloha 4);
  • knihy a písmena - pracovní list Hvězdičky; děti kreslí malý horní oblouk a hvězdičky; dbáme na držení tužky (viz příloha 5);
  • pokusy a objevy - hrajeme pexeso Naše tělo; děti si upevňují správné pojmenování jednotlivých částí těla a procvičují si paměť;
  • hodnotící kruh - děti představí svoji práci a zážitky z her v kroužku ostatních dětí; opakují s Kašpárkem, co si zapamatovaly o lidském těle a všech smyslech;
  • pomůcky - pracovní list, tužky, pastelky, modelína, podložky, Pexeso.
Čtvrtek
  • ranní kruh - Kašpárek se přivítá s dětmi, společně se snaží popsat své kamarády i odlišnostmi mezi nimi, například výška, váha, barva očí, vlasů, tvar obličeje, barva kůže apod.;
  • pokusy a objevy - vážíme se a měříme; na připravený papír, připevněný libovolně ve třídě, učitelka zaznamená váhu a výšku dětí, zápis se opatří datem; vážení a měření se zopakuje za nějaký čas a děti samy zjistí, o kolik vyrostly;
  • manipulační hry - navlékání korálků; děti na vlasec navlékají dřevěné korálky, procvičí si tím jemnou motoriku;
  • ateliér - výtvarné čarování (kapesník); děti prstovými barvami zdobí čtverec látky dle vlastní fantazie;
  • hodnotící kruh - děti se sejdou s Kašpárkem u papíru, kde bylo zaznamenáno vážení a měření jednotlivých dětí; děti dle značek porovnávají, kdo z dětí je nejvyšší a nejmenší apod.; v kroužku si děti představí vyrobené korále a kapesníky;
  • pomůcky - čtverce látky, prstové barvy váha, korále, vlasec, balicí papír, fixy.
Pátek
  • ranní kruh - Kašpárek se s dětmi přivítá básničkou a společně si povědí, co se za celý týden naučily; Kašpárek má v krabici ukryty hygienické potřeby (např. mýdlo, hřeben, pastu a kartáček na zuby, ručník, krém, šampon, toaletní papír, kapesník apod.); ptá se dětí, k čemu se tyto věci používají, kdy a proč je důležité dodržovat hygienické návyky;
  • kostky a pohyb - rozcvička a PH; cviky na protažení těla, PH - hlava, ramena, kolena palce; děti přednášejí říkanku a rukama se dotýkají té části těla, o které se mluví;
  • manipulační hry - kuličky z papíru; děti mačkají dlaněmi do kuliček listy novinového papíru, hod na cíl;
  • knihy a písmena - pracovní list Obličej; děti mají za úkol doplnit chybějící detaily obličeje; Pracovní list si připraví učitelka sama - nakreslí obrys obličeje;
  • pokusy a objevy - otisk dlaně; děti si namáčejí dlaně do barvy a pak je otisknou na balicí papír, pozorují rozdíly velikosti dlaně a strukturu kůže;
  • hodnotící kruh - Kašpárek si s dětmi prohlédne jejich celodenní práci, otisknuté ruce na papír, vyrobené kuličky z papíru a pracovní listy s doplněnými detaily obličeje; děti si společně připomenou jednotlivé části těla;
  • pomůcky - pracovní listy, noviny, pastelky, barvy, papír.

Literatura a použité zdroje

[1] – Lidské tělo: Encyklopedie pro mládež. Praha : SVOJTKA a VAŠUT, 1997. ISBN 80-7180-324-3.
[2] – Atlas anatomie. Praha : SVOJTKA a VAŠUT, 1996. ISBN 80-7180-092-9.
[3] – JUKLÍČKOVÁ-KRESTOVSKÁ, Z. Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
50.78 kB
PDF
Příloha č. 1 - Báseň k tématu
pdf
73.24 kB
PDF
Příloha č. 2 - Pohybová hra Na ježka
pdf
95.7 kB
PDF
Příloha č. 3 - Práce s pracovním listem
pdf
43.95 kB
PDF
Příloha č. 4 - Výroba domácí modelíny
pdf
175.78 kB
PDF
Příloha č. 5 - Pracovní list Hvězdičky
pdf
141.6 kB
PDF
Příloha č. 6 - Jednotlivé činnosti programu

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Řeháková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída