Odborné články Základní vzdělávání Svět nás zajímá – Události a změny ve světě, Rodinné příběhy (Čemu by se pradědeček divil?)
Odborný článek

Svět nás zajímá – Události a změny ve světě, Rodinné příběhy (Čemu by se pradědeček divil?)

8. 2. 2017
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Marie Veverová

Anotace

Tematický okruh Svět nás zajímá vybízí k hledání informací z různých zdrojů a k jejich vyhodnocování. Práce s historickými prameny má žáky motivovat k pátrání po minulosti jejich obce a rodiny, využít mohou moderní technologie i vyprávění pamětníků. Ilustrativní úlohy lze dobře využít při projektovém vyučování, nebo zařadit do jednotlivých předmětů, ke kterým tematicky patří: občanská výchova – obec, státní svátky, český jazyk – dopis, životopis, vypravování, úvaha, diskuse, vyhledání a zpracování informací, dějepis – 1. světová válka, informatika – vyhledání a zpracování informací. Všechny 3 ilustrativní úlohy obsahují úkoly pro skupinovou práci ve škole a námět na domácí práci, kdy žáci při vyhledávání informací spolupracují s rodinou a lidmi v obci. Text vznikl v rámci kmenového úkolu NÚV Metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ pod vedením PaedDr. Markéty Pastorové.

Tematický okruh: Svět nás zajímá (2. stupeň)

Téma: Události a změny ve světě, Rodinné příběhy

Doporučené očekávané výstupy:

  • Žák hledá takové informace o sobě, místě, kde žije, Evropě a světě, které mu umožní dozvědět se víc a porozumět lépe vzájemným souvislostem mezi současnými jevy a procesy.
  • Žák porovná, jak vypadalo v jednotlivých historických epochách místo, kde žije, a zjištěné změny dá do souvislosti se změnami v životě místních obyvatel.
  • Žák vysvětlí, proč a jak ovlivnily konkrétní historické události život jeho předků.
  • Žák rozpozná základní historické milníky, které významným způsobem ovlivnily vývoj ve světě a přispěly k větší propojenosti současného světa.

Čemu by se pradědeček divil?

 1.     Ilustrativní úloha – Velká válka

Zdroj: rodinný archiv autorky

 

Můj pradědeček Karel ……………………….. se narodil v roce 1884 v malé vesnici na Moravě, která se jmenuje…………………………. Pracoval jako kameník v lomu na kámen. Oženil se a narodili se mu dva synové. Jeho rodinný život ale přerušila Velká válka, která vypukla v roce …………………… Jako mnoho dalších mužů rakousko-uherské monarchie musel narukovat. Většinu války prožil jako legionář v ……………………………… Válka skončila v roce………………, ale on na svůj návrat domů musel ještě dlouho čekat. Konečně 15. 6. 1919 vyplul z přístavního města ……………………………, a přes ……………………. a Ameriku se dostal až zpátky domů, vrátil se ale nemocný. V roce 1920, kdy se narodila moje babička, pobýval v pražské Invalidovně, určené pro válečné invalidy. Jeho zdravotní stav se ale nezlepšil a v roce 1921…………………...  Moje babička svého tatínka nikdy nepoznala, prababička sama postavila dům a vychovala tři děti. Další generace znaly pradědečka jen z retušované vojenské fotografie na zdi, až jednou o prázdninách jsme na půdě našli zaprášený kufr plný vzpomínek a z neznámého pradědečka se rázem stal předek, který nám na sebe prozradil svůj životní příběh.

 

  1. Probádejte přiložené písemnosti z kufru vzpomínek a doplňte vynechané informace do textu.
  2. Vysvětlete, proč se v textu hovoří o Velké válce a kdo byli legionáři. Najděte informace o českých legionářích v Rusku.
  3. Válka lidi a státy rozděluje. Najděte několik příkladů, kdy Velká válka státy spojila.
  4. Jak Velká válka ovlivnila dnešní svět a naši zemi?
  5. Kde ve své obci najdete památky odkazující k Velké válce? Zjistěte, jestli v ní nebojoval také váš prapradědeček nebo jiný praprapředek. Ptejte se pamětníků, čtěte v obecních kronikách a knihách o místě, kde žijete, jak Velká válka ovlivnila život ve vaší obci. Hledejte a vyprávějte si příběhy lidí ze své rodiny a obce, jak je zasáhla Velká válka.
 Zdroj: rodinný archiv autorky
 Zdroj: rodinný archiv autorky

Metodický komentář:

Danou úlohu lze využít v hodinách dějepisu, občanské výchovy, českého jazyka i informatiky. Základem je práce s informacemi. Žáci pracují ve dvojicích s přístupem na internet nebo s příslušnou učebnicí dějepisu. Poslední úkol zadejte jako domácí bádání. Přiložené materiály by žáky mohly motivovat k pátrání v rodinných archivech či na půdách a k povídání si s rodinou.

2.     Ilustrativní úloha – Cesty lidí i informací

1. Přečtěte si další úryvek z pradědečkova deníku. Jaký literární žánr se mu podařilo napsat?

 Zdroj: rodinný archiv autorky
 
2. Jak by vypadala pradědečkova komunikace s rodinou, kdyby se jeho příběh odehrál v dnešní době? Jakou podobu by mohl mít jeho deník?
3. Jak asi trávil volný čas v ruském zajetí bez internetu a televize?
4. Pradědeček strávil na cestě z Vladivostoku 2 měsíce. Zjistěte, jak se dá cestovat z Vladivostoku do České republiky dnes. Jak dlouho taková cesta trvá?
5. Zjistěte, jak vypadá japonské přístavní město Kobe dnes?
6. Pobýval někdo z vaší rodiny déle v zahraničí? Proč? Co mu život v cizině přinesl? Změnil se v něčem jeho náhled na svět?
7. Přineste do školy se souhlasem rodičů či prarodičů staré dopisy a pohledy. Co všechno se vám z nich podaří vyčíst? Jaké jsou příběhy lidí, kteří je psali nebo obdrželi?

Metodický komentář:

Tato ilustrativní  úloha navazuje na předchozí úlohu. Lze využít v hodinách dějepisu, občanské výchovy, českého jazyka i informatiky a také zeměpisu. Základem je práce s informacemi a internetem. Poslední dva úkoly zadejte jako domácí projekt.

3.     Ilustrativní úloha – Čemu by se pradědeček divil?

Zamyslete se nad největšími změnami a vynálezy, které změnily svět od pradědečkovy smrti. Napište dopis, ve kterém tyto změny pradědečkovi přiblížíte. Dopis začněte slovy: Milý pradědečku… Dodržte slohový útvar dopisu, rozsah 250 slov.

Metodický komentář:

Tato ilustrativní úloha je nejlépe využitelná v hodinách českého jazyka. Žáci ji mohou napsat také jako slohovou práci na téma dopis, nebo pracovat ve skupinách, kde mohou diskutovat o změnách a vynálezech a vybrat ty nejvýznamnější, o kterých pradědečkovi napíší.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Marie Veverová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech