![]() |
Zdroj: rodinný archiv autorky |
Můj pradědeček Karel ……………………….. se narodil v roce 1884 v malé vesnici na Moravě, která se jmenuje…………………………. Pracoval jako kameník v lomu na kámen. Oženil se a narodili se mu dva synové. Jeho rodinný život ale přerušila Velká válka, která vypukla v roce …………………… Jako mnoho dalších mužů rakousko-uherské monarchie musel narukovat. Většinu války prožil jako legionář v ……………………………… Válka skončila v roce………………, ale on na svůj návrat domů musel ještě dlouho čekat. Konečně 15. 6. 1919 vyplul z přístavního města ……………………………, a přes ……………………. a Ameriku se dostal až zpátky domů, vrátil se ale nemocný. V roce 1920, kdy se narodila moje babička, pobýval v pražské Invalidovně, určené pro válečné invalidy. Jeho zdravotní stav se ale nezlepšil a v roce 1921…………………... Moje babička svého tatínka nikdy nepoznala, prababička sama postavila dům a vychovala tři děti. Další generace znaly pradědečka jen z retušované vojenské fotografie na zdi, až jednou o prázdninách jsme na půdě našli zaprášený kufr plný vzpomínek a z neznámého pradědečka se rázem stal předek, který nám na sebe prozradil svůj životní příběh.
![]() |
Zdroj: rodinný archiv autorky |
![]() |
Zdroj: rodinný archiv autorky |
Danou úlohu lze využít v hodinách dějepisu, občanské výchovy, českého jazyka i informatiky. Základem je práce s informacemi. Žáci pracují ve dvojicích s přístupem na internet nebo s příslušnou učebnicí dějepisu. Poslední úkol zadejte jako domácí bádání. Přiložené materiály by žáky mohly motivovat k pátrání v rodinných archivech či na půdách a k povídání si s rodinou.
1. Přečtěte si další úryvek z pradědečkova deníku. Jaký literární žánr se mu podařilo napsat?
![]() |
Zdroj: rodinný archiv autorky |
Tato ilustrativní úloha navazuje na předchozí úlohu. Lze využít v hodinách dějepisu, občanské výchovy, českého jazyka i informatiky a také zeměpisu. Základem je práce s informacemi a internetem. Poslední dva úkoly zadejte jako domácí projekt.
Zamyslete se nad největšími změnami a vynálezy, které změnily svět od pradědečkovy smrti. Napište dopis, ve kterém tyto změny pradědečkovi přiblížíte. Dopis začněte slovy: Milý pradědečku… Dodržte slohový útvar dopisu, rozsah 250 slov.
Tato ilustrativní úloha je nejlépe využitelná v hodinách českého jazyka. Žáci ji mohou napsat také jako slohovou práci na téma dopis, nebo pracovat ve skupinách, kde mohou diskutovat o změnách a vynálezech a vybrat ty nejvýznamnější, o kterých pradědečkovi napíší.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.