Odborné články Základní vzdělávání Výchova demokratického občana - konkretizace tematického okruhu Občan, občanská společnost a stát
Odborný článek

Výchova demokratického občana - konkretizace tematického okruhu Občan, občanská společnost a stát

14. 12. 2016
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Petra Slámová
Spoluautor
Mgr. Alena Hesová

Anotace

Obsahová podpora pro průřezové téma Výchova demokratického občana konkretizuje a tematizuje tematický okruh Občan, občanská společnost a stát. Konkrétní témata jsou rozpracováním doporučených očekávaných výstupů průřezového tématu (tzv. DOVů). Tímto způsobem se průřezová témata ve svém formátu více přibližují obsahu vzdělávacích oborů (a jejich očekávaným výstupům) a umožňují tak snazší integraci do ŠVP a také do výuky.

1. stupeň

Tematický okruh Občan, občanská společnost a stát se zaměřuje především na pojem občan a seznamuje žáka i s dalšími souvisejícími pojmy k tomuto tématu. Jakožto občan se žák ve své obci učí žít v souladu s ostatními – vnímá u skupin odlišnost jejich potřeb, stává se tolerantním, spolupracuje, pomáhá, stává se zodpovědným. Také si uvědomuje diferenciaci sociálních skupin, s nimiž je v každodenním kontaktu, a tyto různosti respektuje.  Žák-občan je součást daného prostoru, který má svá pravidla, jež je nutné respektovat. Cílem vzdělávacího procesu je seznámit žáka se strukturou samosprávy – její činností a efektivním fungováním. Současně vybízí žáka k zamyšlení, jakým způsobem by se sám mohl zapojit do aktivit v místě, kde žije. Podstatné jsou pobídky k participaci žáka. Žák je veden k tomu, aby si všímal obce, která je pro něj domovem, a lidí ve svém okolí. Zároveň se témata orientují na posilování a upevňování pozitivního vztahu k tomuto místu. Obec je systémem, který vlivem vývoje podléhá změnám. Žák má možnost posoudit pozitiva a negativa ve své obci, všímat si problémů v obci a pokusit se navrhnout jednoduchá řešení dle svých možností, zkrátka aktivně se zapojit do života v obci.  V mnohém mu obec připomene prostor dobře známý – školu. I zde se totiž setkává například s pojmem „role“, s konkrétními povinnostmi a právy,  pravidly a v neposlední řadě také odpovědností.

2. stupeň

Tematický okruh pro žáky 2. stupně ZŠ (nebo nižších stupňů gymnázií) rozvíjí pojmy občan - občanská společnost – stát, sleduje vztahy mezi těmito třemi složkami a věnuje se především rozvoji svého aktivního občanství. Vzdělávací proces zde směřuje k porozumění a k následné aplikaci demokratických principů, v obecné rovině k aktivizaci žáka-občana. Žák se zamýšlí se nad činnostmi vedoucími k aktivní participaci ve smyslu zapojení se do života v obci a místním společenství (zejména ve smyslu angažovanosti na regionální úrovni).  Aktivní zapojení je možné realizovat na různých úrovních a v různých oblastech. Občanská společnost nabízí každému prostor pro seberealizaci, žák je veden k pochopení smyslu kooperace ve společnosti a k vnímání jejího význam pro demokracii. Žák prostřednictvím vzdělávacího obsahu pochopí, že aktivní občan využívá svých práv, případně nalézá způsoby, jak jich využít, a tím ovlivnit dění (nejen) ve své obci, ale i v jejím okolí. Žák dokáže diskutovat o regionálních problémech a je schopen argumentace. Také si osvojuje principy a přijímá hodnoty, které jsou základem demokratického politického systému – pluralita, právo, povinnost, spravedlnost, tolerance, zodpovědnost. Tím se také učí stanovovat své priority, které bude v životě zastávat.

Konkretizace obsahu tematického okruhu Občan, občanská společnost a stát je ke stažení v příloze tohoto článku.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
247.07 kB
PDF
DOV_ZV_VDO_Obcan_obcanskaspolecnost_stat

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Petra Slámová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Výchova demokratického občana