Příspěvek nabízí aktivity pro orientační zjištění školní zralosti předškoláků z pohledu speciálního pedagoga. Sleduje šest oblastí: předmatematické dovednosti, řeč a komunikaci, orientaci v prostoru a čase, sluchové vnímání, zrakové vnímání, jemnou motoriku a grafomotoriku.
Může je využít školní speciální pedagog základní školy při individuální diagnostice žáků v přípravné třídě; speciální pedagog, který individuálně pracuje s předškoláky; učitel mateřské školy nebo přípravné třídy. Aktivity můžeme s dětmi provádět individuálně nebo skupinově podle možností pedagoga.
Třetí díl se zaměřuje na orientaci v prostoru, sluchové vnímání a předmatematické představy.
Pojmy nahoře/dole – hřeben
Učitel nabídne dítěti maketu „hřebene“, zuby mohou směřovat do různých stran. Dítě pokládá hřeben tak, aby zuby směřovaly nahoru či dolů.
Pojmy nahoře/dole/vpravo/vlevo, dvě kritéria: vpravo nahoře, vlevo dole – domeček
Dítě má k dispozici maketu domečku se čtyřmi okny, dvě nahoře a dvě dole. Dítě otvírá okna podle zadání učitele: vpravo, vlevo, ale též podle zadání dvou kritérií: vpravo nahoře, vlevo dole apod.
Pojmy nad, pod, vedle, mezi – síť s devíti poli
Dítě má k dispozici síť s devíti poli. Podle zadání učitele do ní vkládá barevná víčka od PET lahví (figurky od hry Člověče nezlob se...). Učitel používá pojmy vpravo nahoře, mezi, nad, pod, vedle. V druhé části dítě pomocí těchto pojmů samo pojmenovává postavení figurek (Učitel se ptá: „Kde stojí červená figurka?“ Dítě odpovídá: „Mezi žlutou a zelenou.“
Inspirace pro síť s devíti poli: http://dum.rvp.cz/materialy/najdi-zviratkum-misto.html
Sluchové rozlišování
Učitel dítěti předříkává postupně dvojice slov: „kosa – koza“ a ptá se: „Jsou ta slova stejná, nebo ne?“ Po odpovědi dítěte předloží kartu s obrázky, aby si dítě mohlo svou odpověď ověřit na reálném obrázku. Aktivita vyžaduje zácvik.
Nabídka vhodných dvojic slov: kos – kos, koš – kos, pít – bít, bít – bít, nota – nota, nota – bota, kosa – kosa, koza – kosa, buben – buben, buben – pupen, parník – parník, parník – perník, kapr – kapr, kapr – kopr, holiny – holiny, hodiny – holiny, líže – lyže, lyže – lyže, hrozny – hrozny, hrozný – hrozny.
Inspirace pro karty: BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Computer Press, Brno 2008. ISBN 978-80-251-1829-0., BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost. Computer Press, Brno 2010. ISBN 978-80-251-4. (přílohy)
První hláska ve slově (s vizuální oporou)
Učitel před dítě předloží šest karet s obrázky (hůl, myš, dům, míč, pán, pes). Dítě si jeden obrázek vybere, pojmenuje a hledá první hlásku. Např. hůl – H.
Poslední hláska ve slově (s vizuální oporou)
Učitel před dítě předloží šest karet s obrázky (hůl, myš, dům, míč, pán, pes). Dítě si jeden obrázek vybere, pojmenuje a hledá poslední hlásku. Např. hůl – L. V zácviku učitel dítěti zpočátku pomáhá zvukovým zvýrazněním poslední hlásky.
Roztleskávání slov na slabiky
Dítě vytleskává na slabiky svoje jméno. Postupně vytleskává i další slova, která vidí na předkládaných obrázcích.
Určení počtu slabik ve slově
Dítě roztleskává slova na slabiky a určuje jejich počet. Karty přiřazuje do sloupečků, které znázorňují správný počet slabik. Učitel dopředu založí sloupce s kartami s jedním, dvěma, třemi puntíky (počet puntíků na kartě odpovídá počtu slabik).
Rýmy
Učitel rozloží před dítě čtyři karty, vždy dvě karty patří k sobě = rýmují se. Učitel spolu s dítětem obrázky pojmenuje a hledá rýmy. Po zácviku učitel připraví dítěti další čtveřici karet.
Nabídka vhodných dvojic slov: pes – les, míč – klíč, tužka – hruška, petr – metr, drak – mrak, růže v kůže.
Sluchová paměť
Dítě po učiteli opakuje krátkou větu nebo slova po sobě jdoucí (3–5).
Např. banán – jahoda – pomeranč, letadlo – loď – auto – autobus, Na jaře kvetou pampelišky...
Množství – postřeh prvků – rozmístění prvků jako na hrací kostce
Učitel má k dispozici karty s puntíky, které jsou na kartě rozmístěny jako na hrací kostce. Máme 5 karet – s jedním puntíkem, se dvěma, třemi, čtyřmi a pěti puntíky. Karty drží v ruce a vždy na krátkou chvíli je ukáže dítěti. Cílem je, aby dítě množství puntíků odhadlo/rozpoznalo zrakem místo počítání po jedné. Učitel karty ukazuje dítěti postupně v různém pořadí.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Množství – postřeh prvků – jiné rozmístění prvků než na hrací kostce
Učitel má k dispozici karty s puntíky/srdíčky, které jsou na kartě rozmístěny jiným způsobem než na hrací kostce (opět do pěti). Jinak postup a cíl je stejný jako u předchozího cvičení.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Méně – více – stejně:
Učitel má k dispozici karty rozpůlené na dvě části. V jedné části jsou znázorněny velké předměty (klobouky) a v druhé části malé předměty (klobouky). Dítě rozpoznává, zda je obrázků méně – více či stejně. Jde o rychlé postřehnutí množství. Vedeme dítě k tomu, aby nepočítalo obrázky po jedné. Učitel připraví více variant karet, znázorněné obrázky lze obměňovat.
Uspořádání – seřadí podle velikosti 5 obrázků
Předložíme dítěti 5 karet (s obrázky balíčků) různých velikostí. Dítě má seřadit obrázky podle velikosti.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Uspořádání – pojmy: hned před, hned za, nad, pod, vedle, mezi, první, poslední, předposlední, uprostřed
Učitel klade dítěti otázky: Který balíček je první v řadě? Který je poslední? Který leží uprostřed? Který leží mezi fialovým a žlutým balíčkem? Který je předposlední? Který je hned před fialovým? Který je hned za zeleným?
Třídění podle dvou kritérií (zelené čtverce)
Učitel předloží dítěti sadu geometrických tvarů, dítě si je rozloží a třídí podle zadání. V této aktivitě má vytřídit pouze zelené čtverce.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Třídění podle tří kritérií (malé žluté kruhy)
Učitel předloží dítěti sadu geometrických tvarů, dítě si je rozloží a třídí podle zadání. V této aktivitě má vytřídit pouze malé žluté kruhy.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Doporučená literatura:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Školní zralost.
Ostatní články seriálu: