Rozvíjíme u dětí rytmické cítění, zdokonalujeme pohyb v rytmu, osvojujeme si taneční kroky k písni „Sluníčko, sluníčko“, rozvíjíme paměť.
Tuto lekci bych adresovala dětem od 5 do 6 let. Specializovala jsem se na pohybovou výchovu, avšak lekce obsahuje všechny složky – HV, VV, TV, DV.
Lekci jsem rozdělila do čtyř částí – úvodní, průpravná, hlavní a závěrečná.
Úvodní – uvedení do hodiny prostřednictvím říkadla, informace o slunéčku sedmitečném, příběh z Knížky Ferdy Mravence (výběr je na Vás, nejlépe však příběh spojený s Beruškou), výroba čelenky s tykadly, rozehřívací hra
Průpravná – rozcvička s říkadlem, rozcvička, automasáž
Hlavní – nácvik tanečku
Závěrečná část – písnička s klavírem, opakování tanečku (děti samy), jóga – pozdrav slunci, zhodnocení tečkou na Berušku
Materiálně didaktické prostředky, které jsem použila: velká Beruška z kartonu, papírový list s larvou zespod, cedule s nápisem beruška a s americkým názvem C-7, knížka Ferdy Mravence od Ondřeje Sekory, chlupaté drátky, páska ze žaluzií / tvrdý papír, sešívačka, oboustranné lepicí čtverečky, barevné papíry, kousky krepového papíru, košík a pěnové balonky, zafóliované papírové květy (vytištěné), CD přehrávač, CD s písní / flashka s písní, klavír, dřevěná dřívka, noty na klavír
Uvedeme hodinu prostřednictvím krátkého přivítacího říkadla:
Dobrý den, dobrý den, (2x se ukloníme)
dneska máme krásný den. (uděláme oblouk nataženýma rukama)
Dobrý den, dobrý den, (2x se ukloníme)
pěkně si ho užijem. (uděláme oblouk nataženýma rukama)
Sluníčko už vstává, dobré jitro dává,
pojďte, děti, poskočte si, zatočte se s námi.
Dneska máme opravdu krásný den, svítí sluníčko a venku je teplo. Máme roční období léto, měsíc červen a den pondělí. Jaká máme ještě další roční období?
Máme teď léto, tak si dneska povíme o jednom krásném zajímavém broučkovi, který kolem nás právě v tomto období ještě létá. Ze svých domečků sice vylétl už na jaře, ale teď je jich všude kolem nás ještě více. Na jaře tento brouček naklade vajíčka na spodní strany listů, a čím tepleji venku je, tím rychleji se z vajíček vyklubou larvy, ze kterých za týden (kolik dní má týden?) stane brouček, kterému se během těch sedmi dní na krovkách objeví každý den jeden puntík. Tento brouček bydlí na celém světě, a tak ho znají úplně všichni a všude. Lidi mají tyto broučky rádi, protože jsou užiteční. Pojídají totiž mšice a červíky, kteří napadají rostliny a požírají to, co se snažíme vypěstovat – takže například brambory, ovoce, zeleninu, třeba takovou kukuřici (mimochodem – Kam řadíme kukuřici? Mezi ovoce, či zeleninu?)
Tak a teď se Vás zeptám. Kdo z vás ví, o jakém broučkovi jsem vám povídala?
Víte, jak se ještě takové berušce říká? Odborníci na hmyz ji nazývají slunéčkem sedmitečným, u nás na ni voláme beruško, berunko nebo sluníčko, a v Americe má velice krátký název C-7 (název je odvozen od latinského názvu Coccinella septempunctata), anglicky jej přečteme jako sí-sevn.
Takže teď si to hezky popořádku zopakujeme, co jsem vám již o beruškách řekla. Kam klade svá vajíčka? Jak dlouho se líhne? Kolik puntíků má na krovkách? Kde můžeme tohoto broučka ve světě vidět? Jsou škodliví, nebo naopak užiteční? Co je jejich potravou?
Vidím, že již víte dostatek informací o beruškách, a aby toho nebylo málo, tak si dnes ukážeme a naučíme se, jak berušky tancují, a připomeneme si písničku Sluníčko, sluníčko.
Nejprve vám ale povím pohádku – o Berušce, která se stále jen smála. (pohádka v příloze)
K této části nám jednoznačně pomůže příběh – tentokrát zvolíme takový příběh, který se nejvíce tematicky hodí a dá se s ním velice dobře pracovat.
– Knížka Ferdy Mravence, Ondřej Sekora –
Příklad situací
Tato část je důležitá, a to proto, aby se děti ještě lépe dokázaly vžít do berušek a mravenců.
Oba dva – Beruška i Ferda – mají na hlavě přeci tykadla, tak si je pojďme vyrobit.
ČELENKA S TYKADLY
Děti si odměří pásku podle obvodu hlavy a ustřihnou ji. Poté pásku dětem spojíme pomocí sešívačky. Na pásku si děti namotají chlupaté drátky v rozestupu a v délce, jaká se jim bude líbit, ale přitom tak, aby to připomínalo tykadla. Nakonec nalepíme dopředu čelenky hlavu berušky s očima a nosem z krepového papíru.
Jakmile si vyrobíme tykadla, půjdeme je vyzkoušet, jak fungují. Zahrajeme si hru „požírání mšic“. Říkali jsme si přeci, že se berušky živí mšicemi.
hra na rozehřátí – „požírání mšic“
= sbírání balónků do košíku vrchní Berušky (paní učitelky), který paní učitelka stále vysypává (rozhazuje míčky po prostoru), dokud se děti dostatečně nerozehřejí. Děti u požírání mšic chodí s předpaženýma rukama a vydávají přitom zvuky chramsty, chramsty.
Tuto část začneme pořádnou rozcvičkou. Nejprve pravou beruščí rozcvičkou s říkadlem:
Nevídáno, neslýcháno, (zakrýt oči, uši)
beruška cvičí každé ráno. (ruce pokrčíme v loktech a narovnáme – 2x každé – na slova)
Nejdřív nohy protahuje, (natahujeme nohy před sebe, dotkneme se špičkou)
do výšky se vytahuje, (na špičkách, vzpažené ruce, snažíme se vytáhnout)
potom ještě dřepy dělá, (dřep)
ta je pilná jako včela. (běh na místě)
Další rozcvička – viz příloha
Za odměnu se namasírujeme AUTOMASÁŽÍ – postaráme se o každou část těla. Začneme tykadly, pokračujeme hlavou – nos, ústa, líčka, potom krk, bříško atd.
Nejprve dětem pustíme píseň z CD přehrávače, přitom by ji děti měly zpívat. Kdo ji dlouho neslyšel, připomene si ji. Poté se sesedneme do kroužku, nejlépe na židličky, protože budeme zpívat. Společně si písničku zazpíváme a vyťukáme rytmus na dřevěná dřívka – dětem nejprve rytmus na dřívkách názorně ukážeme. Následně se přesuneme do volného prostoru, kde se naučíme taneček k této písničce. Začneme po částech, bez písničky. Každou část několikrát opakujeme, aby se zafixovala. Postupně přidáme další části.
1. Pravá, levá, ťuk 2x po sobě (2 kroky dopředu a špičkou ťukneme o zem)
2. Krásně se projdeme (projdeme se dokola kolem své osy)
3. Ťap, ťap, ťapťapťap (připravíme krovky, dlaně na ramena a hmitáme (máváme, letíme), chůze stranou, krok – přísun)
4. Hopsa hejsa, hopsa hejsa, hopsa a letíííím (nejprve čelem dumping jack 2x, poté bokem 2x, zpět do čela a místo hejsa zanožíme povýš a držíme rovnováhu)
Jakmile se naučíme každou část tanečku, spojíme to v celek – celý taneček. Nejprve je lepší, aby celý taneček ukázala paní učitelka sama, a nakonec si jej vyzkoušely s ní i děti.
Když tančíme taneček s dětmi, máme přitom puštěnou písničku z CD přehrávače, děti přitom zpívají. Nakonec se paní učitelka postaví ke klavíru, děti na květinky (značky), které dokreslují palouček – kde budou poletovat berušky. Při tanečku všichni zpívají, děti tancují, paní učitelka hraje na klavír.
Taneček na písničku Sluníčko, sluníčko
Sluníčko, sluníčko,
1. pravá, levá, ťuk 2x po sobě – 2 kroky dopředu a špičkou ťukneme o zem
popojdi maličko,
2. krásně se projdeme – projdeme se dokola kolem své osy
1. & 2. kroky ukážu sama, poté si kroky dvakrát odtančíme společně
sedíš tu u cesty,
3. ťap, ťap, ťapťapťap – připravíme krovky, dlaně na ramena a hmitáme (máváme, letíme), chůze stranou, krok – přísun. Doprava.
stane se neštěstí,
3. ťap, ťap, ťapťapťap – připravíme krovky, dlaně na ramena a hmitáme (máváme, letíme), chůze stranou, krok – přísun. Doleva
3. kroky ukážu sama, společně a poté spojí s 1. a 2. kroky
něco tě zajede.
4. hopsa hejsa, hopsa hejsa, hopsa a letííím – nejprve čelem dumping jack 2x, poté bokem 2x, zpět do čela a místo hejsa zanožíme povýš a držíme rovnováhu
4. kroky ukážu sama, společně a přidáme ke zbytku tanečku
Elce pelce, strejček Nimra,
koupil šimla v Kadani,
ani nevíš, jak to šimrá,
když mi lezeš po dlani.
děti utvoří dvojice, drží se za ruce a dělají úkroky stranou s přísunem
Podívej se, zvedá krovky,
děti vytvoří pomocí dlaní dalekohled, přes který se dívají, upaží a postaví se do výponu a otočí se kolem své osy
asi někam poletí,
1x dumping jack a z něj zanoží povýš a drží rovnováhu
do nebe či do Stromovky,
hádej, hádej, hádej potřetí.
přeletí a vytvoří kruh
Nevím, nevím, nemám zdání,
počkej s nataženou dlaní.
Snad se vrátí za chviličku,
i ty malý popleto,
letí hledat osmou tečku.
Nevrátí se, nevrátí se, nevrátí se,
nevrátí se, tak je to.
chůze po kruhu, ven a dovnitř kruhu
V samotném závěru děti tančí taneček samy a přitom hrajeme písničku např. na klavír.
Poté si písničku „Sluníčko, sluníčko“ zazpíváme opět s doprovodem klavíru. Nejdříve se děti posadí na své květinky na paloučku a zopakujeme si písničku společně. Jakmile si ji společně odzpíváme, děti se postaví na své značky, paní učitelka se připraví ke klavíru a bude dětem hrát a zpívat. Děti budou samy tancovat taneček, který jsme je naučily. Zvolíme však raději jedno šikovnější dítě, které bude vepředu jako hlavní beruška. Jakmile dohrajeme písničku, děti se posadí na své květinky a odpočineme si prostřednictvím speciální jógy, kterou berušky cvičí každé ráno – když vítají sluníčko (viz příloha jóga).
Teď se rovně postavíme a sluníčko přivítáme,
(stoj spatný, ruce podél těla)
dlaně otoč k sluníčku,
(stoj spatný, dlaně obrátíme před sebe)
spoj je a dej k srdíčku.
(stoj spatný, hlavu skloníme na hruď)
Podívej se k nebi vzhůru,
(stoj spatný, ruce vzpažíme, hlavu mírně zakloníme)
skloň se k zemi, úctu vzdej a chvíli se nehýbej...
(stoj spatný, předklon, dlaně se snaží dotknout země)
Nahoru své ruce zdvihni, nad hlavou je spoj,
(stoj spatný, ruce vzpažíme, dlaně spojíme)
dej je dolů k srdci svému, pozdrav slunce „HARI ÓM“.
(stoj spatný, dlaně spojíme před hrudí)
Úplně nakonec si opět sesedneme s dětmi do kroužku a zhodnotíme společně tuto lekci, a to pomocí černých teček, které přilepíme na velkou papírovou berušku.
Můžeme dětem klást otázky, když si nebudou vědět rady. Např.: Co si pamatují z dnešní lekce? Co se jim nejvíce líbilo? Co se naopak nelíbilo? U čeho měly největší úsměv? apod.
Každé dítě, které odpoví, si vezme černou tečku a přilepí ji na berušku – poví nám něco k dnešní lekci, či odpoví na mou otázku.
Beruška – Sedm teček na kabátku,
každá černá jako noc.
Beruška je na oplátku
nosí ráda – a to moc!
Beruška čeká – Na placatém kamínku čeká na svou maminku.
Jak ji pozná? ptá se křeček.
Přece podle sedmi teček.
Po mateřském znamínku.
Hádanka
(Metodický portál: Články (online) 26. 10. 2007, (cit. 2016-06-14), Dostupný z www: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/1678/brouci.html/ ISSN: 1802-4785)
Lekci jsem aplikovala jako maturitní výstup, se kterým jsem měla velký úspěch jak u malých bytostí, tak u dospělých.
Děti se naučily novým poznatkům i dovednostem, které po skončení lekce dále opakovaly. Každý si v této lekci našel něco, co ho bavilo i po skončení lekce.
Pro malé děti byl taneček sice obtížnější, ale snažily se alespoň improvizovat.
Tento výstup jsem aplikovala celkem třikrát, a pokaždé se povedl nad mé očekávání.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.