Odborné články Základní vzdělávání Realizace vzdělávacího obsahu ICT v málotřídních školách
Odborný článek

Realizace vzdělávacího obsahu ICT v málotřídních školách

6. 3. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Zdeněk Jonák

Anotace

Příspěvek popisuje, jak lze využít informační a komunikační technologie v prostředí málotřídní školy. Ukázky byly převzaty z málotřídních škol, se kterými VÚP spolupracoval v letech 2004 – 2007.

Vzdělávací obor Informační a komunikační technologie (ICT) se v RVP ZV zaměřuje na dosažení informační gramotnosti. Ta spojuje znalosti a dovednosti práce s ICT (počítačová gramotnost) se schopností využívat tyto technologie v praktickém životě (funkční gramotnost).

Cílem a snahou učitelů by mělo být, aby si žáci osvojili základy práce s ICT a postupně si své vědomosti a dovednosti rozvíjeli a uměli je prakticky využít. Neméně důležité je vést žáky k tomu, aby dokázali vyhledávat a zpracovávat informace za využití internetu a jiných digitálních médií. Učitelé ICT by měli zvládat a aktivně používat netradiční a tvořivé vyučovací metody. Učitelé všech vyučovacích předmětů by měli umět ICT do výuky zahrnout a propojit obor s osvojováním veškerého učiva a utvářením a rozvíjením klíčových kompetencí žáků.

Vzdělávací obor ICT je v RVP ZV pojat jako průřezový, který prochází napříč všemi ostatními. Reflektuje tak požadavky informační společnosti, v níž se od absolventa školy očekává schopnost uplatňovat zapojení informačních a komunikačních technologií ve všech oblastech života společnosti. Proto se již od 1. stupně základních škol doporučuje propojovat ICT s ostatními vyučovacími předměty, aby se v nich žák učil dovednostem práce s počítačem na tématech daného předmětu. Neboli aby žák dokázal využít ve všech vyučovacích předmětech dovednosti nabyté při práci na PC (psaní textů, vytváření tabulek, kreslení obrázků), při vyhledávání a stahování informací z internetu a při jejich prezentaci.

V článku jsou popsány formy organizace výuky s využitím vzdělávacího obsahu ICT v málotřídních školách, se kterými VÚP spolupracuje. Informace byly získány nejen na základě monitoringu výuky, ale i v rámci dotazníkového šetření. Metodický materiál tak přiblíží využití ICT v projektovém i otevřeném vyučování a v práci v centrech.

Projekty

Obr.
1. Obr.

 

Možnost využívat získané dovednosti práce s počítačem ve všech vyučovacích předmětech, a tím naplňovat poslání vzdělávacího obsahu ICT, se realizuje nejčastěji formou projektů. Jejich význam spočívá právě v tom, že kladou důraz na informační gramotnost v její komplexnosti. Projekty představují významnou součást výuky, při níž se mohou vzájemně propojovat jednotlivé vyučovací předměty, a mohou se jí účastnit žáci různých věkových skupin. Při realizaci projektů učitelé usilují o zužitkování znalostí a dovedností ze všech vyučovacích předmětů, používají metody zaměřené na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí, volí vhodné formy naplňování mezipředmětových vztahů i způsoby realizace průřezových témat.

 

V jednotlivých projektech se naplňují následující očekávané výstupy vzdělávacího obsahu ICT v RVP ZV:

  • uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem
  • pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví
  • pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru

Tyto očekávané výstupy se naplňují a postupně dosahují v projektech při vyhledávání textových informací a obrazových materiálů na internetu a jejich následném zpracování, při využití výukových PC programů a při aplikaci různých vyučovacích metod (např. brainstorming, myšlenková mapa).

Základní škola Suchý Důl

V základní škole Suchý Důl, v projektu Poznej naše památné stromy, bylo ICT integrováno do vyučovacích předmětů - přírodopis, vlastivěda, výtvarná výchova a zeměpis. Žáci používali následující hardwarové a softwarové prostředky:

  • Počítač s připojením na internet - k získávání informací nezbytných při řešení zadaných úkolů, a to jak při přípravě, tak při realizaci projektu. Výhodou internetu je skutečnost, že často obsahuje informace, které v encyklopediích či učebnicích nejsou dostupné nebo jsou zastaralé. Žáci byli při vyhledávání informací z digitálních i tištěných informačních zdrojů vedeni k tomu, aby rozlišovali informace ověřené a kvalitní od těch neověřených a nespolehlivých. Bylo tedy také začleněno průřezové téma Mediální výchova a byl tak naplňován tematický okruh receptivních činností - Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení.
    Obr.
    2. Obr.

     

  • Výukové PC programy - k dosažení systematických znalostí o přírodninách, které žáci sbírali a poznávali během realizace projektu.

Žáci využívali různé výukové programy a internet, kde vyhledávali ve dvojicích požadované přírodovědné informace k problematice památných stromů. Pravdivost si ověřovali i v jiných informačních zdrojích (encyklopedie, učebnice apod.). Z nich vytvářeli jednoduché powerpointové prezentace (včetně vkládání obrázků), které pak pomocí dataprojektoru předváděli ostatním spolužákům.

Základní škola Rozsochy

V základní škole Rozsochy, v projektu Cesta do Naardenu, byl integrován vzdělávací obsah ICT s vyučovacími předměty - vlastivěda, výtvarná výchova a zeměpis. Žáci v rámci projektu využívali internet k:

  • vyhledávání textových a obrazových informací k projektu
    Obr.
    3. Obr.

     

  • vyhledávání polohy holandských měst a informací o těchto městech na mapách dostupných na webových stránkách k Holandsku
  • naplánování časově a vzdálenostně nejvýhodnější cesty vlakem do Naardenu
  • zjišťování počtu kilometrů Rozsochy - Naarden

Na začátku projektu použil učitel metodu brainstormingu a myšlenkové mapy. Do středu tabule nebo monitoru umístil hierarchicky nejvyšší pojem jako hlavní téma. K tomuto klíčovému pojmu žáci pomocí spojnic připojovali další, významově podřazené pojmy. Klíčové pojmy dále větvili a charakterizovali centrální pojem do hloubky podle potřeby. Pomocnými čárami nebo šipkami vyjadřovali vztahy mezi pojmy. V myšlenkové mapě používali k označení dalších významových souvislostí barvy, obrázky, symboly a různé další způsoby zvýraznění.

S pomocí získané struktury se dospěje k více či méně detailnímu zmapování zkoumaného problému nebo situace. Jednotlivé klíčové pojmy nebo spojnice mezi nimi lze průběžně měnit či doplňovat. K tomuto účelu se hodí, spíše než tabule a křída, použití PC aplikací, ve kterých se dají změny průběžně a jednoduše aktualizovat.

Následně žáci pracovali u počítače ve dvojicích. Každá z nich se domluvila, kdo bude mít roli mluvčího. Úkolem každé dvojice bylo vyhledávat určité informace, přesvědčit se o jejich věrohodnosti a zaznamenat je do připraveného formuláře. Žáci řešili následující úkoly (splnění bylo časově limitováno):

Zadej na internetu adresu: www.mjakub.cz (Muzeum J. A. Komenského). Vyhledej a zapiš si (příp. ulož do PC) následující údaje:

  • datum narození a datum úmrtí, dosažený věk
  • alespoň dvě knihy, které napsal
  • podobiznu J. A. Komenského.

Zapiš jméno města, ve kterém se muzeum nachází.

Zadej na internetu adresu: www.pmjak.cz a zjisti:

  • výši dětského vstupného do muzea

Zadej na internetu adresu: www.naarden.nl:

  • zaznamenej si důležité či zajímavé textové a obrazové informace o městě

Zadej v prohlížeči adresu: www.comeniusmuseum.nl:

  • nastav si českou verzi jazyka
  • prohlédni si stránku a zaznamenej si důležité informace

Najdi webovou stránku s jízdními řády a naplánuj cestu vlakem z Rozsoch do Naardenu. Zjisti a zaznamenej:

  • počet kilometrů (Rozsochy - Naarden)
  • celkovou dobu trvání cesty
  • zda dorazíme do Naardenu ještě týž den

Zadej na internetu adresu: www.skoda-auto.com/moss-cze/services/routeplanner/ a splň následující úkoly:

  • naplánuj cestu autem
  • vyhledej nejkratší trasu z Rozsoch do Naardenu
  • zapiš počet kilometrů a dobu jízdy

Vyhledané informace žáci porovnávali s výsledky ostatních skupin a s údaji z tištěných materiálů. Následně je prezentovali ostatním žákům.

Základní škola Lukavice

V ZŠ Lukavice, v projektu Expedice Šumava - aneb tajemství Krále Šumavy (v rámci kterého proběhla také návštěva Muzea Šumavy v Kašperských Horách), byl integrován vzdělávací obsah ICT s vyučovacími předměty přírodověda, vlastivěda, výtvarná výchova a zeměpis. V přípravě projektu žáci využívali ICT k:

  • vyhledání informací k poznání regionu Šumava, zejména jeho flóry, fauny, způsobů ochrany přírody
  • vyhledání a průzkumu webových stránek Muzea Šumavy v Kašperských Horách za účelem zjištění obsahu sbírek
ICT využívají v otevřeném vyučování a při práci v centrech (v Centru počítače) v Základní škole Čeperka.

Otevřené vyučování

Otevřené vyučování vytváří příznivý prostor pro realizaci ICT v ostatních vyučovacích předmětech. Za účelem vyhledání požadovaných informací do výuky žáci často využívají nejrůznější PC programy a internet. Rozvrh hodin je nahrazen tzv. rozvrhem činností. Žáci mají na každý týden připravené tzv. týdenní plány, podle kterých ve vymezeném čase pracují.

Práce v centrech

Práce v centrech představuje integrované tematické učení umožňující žákům svobodnější volbu úkolů a podporující schopnost komunikovat a spolupracovat ve skupině. Předpokládá od učitele náročnější přípravu organizace výuky a speciální uspořádání třídy s centry aktivit.

Obr.
4. Obr.

 

Centrum počítač

ICT se realizuje v centru, které je vybaveno počítačem, připojením na internet, požadovaným softwarem i různými výukovými PC programy.

Závěr

Uvedené organizační formy výuky využívané v projektech umožňují ve spojení s ICT motivovat žáky k zájmu o objevování nových poznatků. Informační technologie, které mají školy k dispozici, nacházejí široké a praktické využití v ostatních vyučovacích předmětech. Žáci si tak naučí všestranně využívat počítač. ICT je tedy možné využít nejen během výuky zaměřené přímo na práci s počítačem, ale i během projektového vyučování, v práci v centrech apod.

Autor
Zdeněk Jonák

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Malotřídní školy