V sérii lekcí Nová média chceme upozornit na patologické jevy, které se objevily s rozšířením nových technologií a poukázat na jejich širší souvislosti a možný dopad na společnost.
45 minut
Po sdělení tématu lekce „Nebezpečí nových médií“ vyzveme žáky, aby jmenovali nejen nebezpečí sociálních sítí a jiných nových médií, ale i nepříjemné faktory, které s sebou nová média přinesla. Vše zapisujeme na tabuli.
Pokud je žáci sami nejmenují, vhodně volenými otázkami je dovedeme k pojmům ztráta soukromí, zneužití osobních údajů, nevyžádaná reklama, spam, šíření neověřených informací,… Samotný hoax většinou v brainstormingu nepadne, pokud ano, nijak to nekomentujeme a po předložení článku na PL se zeptáme, který z jevů na tabuli odpovídá tomuto textu.
Žákům rozdáme PL a vyzveme je, ať si přečtou úvodní text – email "Šok v lékárně". Ihned po přečtení žádáme reakci – co na to žáci říkají, setkali se s textem již dříve (je z roku 2011), myslí si, že je pravdivý, zdá se jim na textu něco divného,…? S žáky zatím příliš nedebatujeme.
Email:
Šok v lékárně, INFORMUJ VŠECHNY!!!!!!
Datum: 10.10.2011
Do minulého týdne jsem to netušil, ale Romové nemusí platit za léky. Byl jsem v lékárně koupit dětem kapky na kašel a do nosu atd. Přede mnou byla menšina, vybrali si léky a pak vytáhli papír ze sociálky, lékárnice ho potvrdila a odešli. Ptal jsem se, co to bylo a ona mi sdělila, že jsou sociálně slabí, tak jim stát platí léky. Málem to se mnou seklo, zaplatil jsem 500,- Kč a naštvaný šel domů.
Pracuji, platím SP, ZP, daně - a to všechno na ně a jim podobným.
PROSÍM, POSÍLEJ TO DÁL, S TÍM UŽ SE MUSÍ NĚCO UDĚLAT!!!!!!
Jestli si politikové představují demokracií takovýmto způsobem, ať s tím jdou do pr... !!!!!!
Pozornost žáků přesuneme na otázky pod textem. Pokud nevěděli, že se jedná o hoax, rychle společně vyplníme křížovku. Mladší žáci s tablety si mohou odpovědi vyhledat na internetu.
Řešení:
Abychom si upřesnili, co přesně hoax je, podíváme se na reportáž (cca 5 min) z pořadu 168 hodin. Žáci v průběhu sledování zapisují odpovědi na otázky z PL.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/211411058251113/video/
→ Kliknout na část Kdo se nebojí hoaxů?
Po skončení reportáže zkontrolujeme se žáky odpovědi na otázky 1. až 3.
Vyzveme žáky, aby uvedli příklady dalších hoaxů, s kterými se setkali a kterým případně podlehli.
Žákům dáme několik minut, aby samostatně odpověděli na otázku 4.
Na závěr části hodiny přímo o hoaxech se zmíníme o stránce www.hoax.cz, kde odborníci z různých sfér uvádějí hoaxy na správnou míru. Vyzveme žáky, aby rychle vyhledali hoax Šok v lékárně a komentáře k němu.
Na základě tohoto úkolu položíme žákům otázku, jaká je podle nich správná reakce na to, když dostaneme hoax. Návrhy žáků na píšeme na tabuli a můžeme dát hlasovat, jak na hoaxy obvykle reagují a jak by měli správně reagovat (nepřeposílat, ověřovat, smazat, napsat odesílateli, že jde o hoax, napsat na www.joax.cz,...).
Žáky rozdělíme do maximálně 4členných skupin. Společně vyplní druhou část PL. Téma masmédií se objevuje už v 6. ročníku, jde tedy z velké části o opakování. Práci s tablety/slovníky povolíme pouze pro úkol E.
Žáky upozorníme, že ačkoli mohou pracovat ve skupinách, na konci hodiny si PL vybereme a hodnoceni budou každý samostatně (i za předchozí odpověď na otázku 4 u hoaxu). Jde-li tedy o názorovou otázku (B,F), mohou se jejich odpovědi lišit od zbytku skupiny. U úkolu F jsou podotázky pouze náměty, od kterých se mohou žáci „odpíchnout“, nemusí odpovědět na všechny otázky.
Na závěr hodiny položíme studentům otázku Proč jsme v jedné hodině spojili hoax, reklamu a propagandu? Co mají tyto jevy společného?
Žáci by měli dojít k pojmu manipulace, zjednodušení skutečnosti, stereotypy myšlení, atd.
Vyzněním hodiny by mělo být uvědomění žáků, že dnešní svět má mnoho prostředků, jak námi manipulovat a je jen na nás, čemu z toho budeme věnovat pozornost.
Skupinová práce a samostatné úkoly na PL.
Tato lekce je převzata z metodického portálu Výchova k občanství realizovaného Centrem občanského vzdělávání. Další lekce naleznete na adrese www.vychovakobcanstvi.cz. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.