Jednou ze základních dovedností potřebnou pro využívání množství internetových informací je dovednost dobré orientace v těchto informacích a dovednost najít právě takové informace, které jedinec v daném okamžiku potřebuje. Je proto dobré znát kvalitní internetové vyhledávače a umět formulovat požadavek – přesně nazvat předmět, jenž má být vyhledán, popř. umět vyznačit sémantické pole, do něhož hledaný předmět patří. Učitel češtiny může této dovednosti přispět, naučí-li své žáky pracovat s tzv. klíčovými slovy.
Postižení děje je snazší úkol než odhalení příčinných souvislostí, úkol je vhodný již pro žáka mladšího školního věku. Ostatně i postižení temporálních souvislostí sdělení přispívá výrazně k rozvoji kognitivních procesů jedince. Didakticky výhodnější je nabídnout nejprve jazykový materiál, z něhož bude žák vybírat slova/výrazy pro řešení úkolu, současně formální podoba nabízených položek poslouží k nápodobě, pokud by žák zcela neporozuměl zadání úkolu, nebo si s formulací odpovědi nevěděl rady.
Když Mach a Šebestová šli ze školy kolem Kropáčků a viděli chudáka Kropáčka, jak smutně kouká za oknem, bylo jim ho strašně líto a Šebestová řekla, no jo, to je fakt, že lidskýmu organismu to trvá tejden, než zvítězí nad zákeřnejma bacilama, jenomže my s nima budeme hotovi za pět minut, vsaď se, a Mach řekl, to se ví, na co máme sluchátko? A hned po obědě se pořádně vyzbrojili, Mach si vzal provaz, kladívko a velikánskou vidličku, co se s ní píchá do kachny, když se peče, Šebestová vzala kýbl s rejžákem a samozřejmě Jonatána a šli ke Kropáčkům.
cesta ze školy, nemocný Kropáček za oknem, rozhodnutí, Jonatán, cesta ke Kropáčkům
a) Podle jednotlivých kroků pod textem vypravujte příběh. (Žák má možnost uvědomit si, že mezi nabízenými výrazy v uspořádané řadě něco chybí.)
b) Posuďte jednotlivé kroky zachycující postupně příběh, pokud některý krok chybí, doplňte jej. (Žák podle ostatních výrazů formuluje chybějící položky.)
Chřipka; Mach a Šebestová; bacily; nemocný Kropáček; smutek; lidský organismus; bolest v krku; sluchátko; provaz; nůžky; týden; kladívko; pět minut; kbelík s rejžákem; Jonatán; husa; kachna; vítězství.
Zelená jablka patří zdánlivě k méně oblíbeným druhům jablek, svou chutí však mnohdy předčí jablka s červeným líčkem. Je řada spotřebitelů, kteří právě zelená jablka vyhledávají. Dlouhou tradici v pěstování jablek má tradiční odrůda Zelené průsvitné dozrávající časně, a to na přelomu června a července. Tato odrůda však představuje méně kvalitní reprezentaci zelených jablek, nehodí se k uskladnění, ale pouze k přímému konzumu. K novějším a kvalitnějším druhům patří například odrůda Ida red pyšnící se velkými pevnými plody. Ta jsou zpočátku zelená, později mohou být překryta červenožlutou barvou. Žlutozelená a kvalitní je odrůda Golden Delicious, na trhu se stále více prosazuje odrůda Granny Smith. Zelená jablka jsou významná pro zdraví člověka a mívají také zajímavou chuť.
pěstování ovoce, jablka, hrušky, trh s jablky zelená jablka, zajímavá chuť, časně zrající, jaro, skladovací sklepy, přepravky, odrůdy, zdraví, ovocné sady,
a) Z výrazů pod textem vyberte ty podstatné pro postižení nejdůležitějších informací v textu.
b) V řadě slov pod textem šktněte ta, která neodpovídají tomu, co text sděluje.
a) HIEKE, K. Pokojové rostliny. (Další bibliografické údaje zatím zanedbáváme.)
b) Kolektiv. Barevný atlas rostlin.
c) HEJNÝ, J.; RATAJ, J. Vodní rostliny v bytě.
d) RYŠÁN, M. Bonsaj.
Vedle osvojení techniky klíčových slov je pro porozumění textu a pro hedání souvislostí s hlavním tématem textu důležité umět rozlišit podstatné informace v textu od nepodstatných. Nepodstatné informace totiž fungují při čtení a vnímání textu jako distraktory, které porozumění textu narušují. Identifikace distraktorů zamezí chybné volbě klíčových slov, a v důsledků toho i chybné vyhledávání dalších informací pomocí elektronických vyhledávačů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.