V roce 2013 se v jedné třídě sešly převážně dívky. V souvislosti s tématem „Nejnovější dějiny – kultura, život v Československu“ vyučující žákům a žákyním navrhla, aby se souhlasem rodičů a prarodičů přinesl do hodiny fotografie, na kterých si budou demonstrovat kulturu odívání, včetně účesů typických pro různá desetiletí po 2. světové válce. Po počáteční nedůvěře se nakonec shromáždilo přes 60 fotografií. V dvouhodinovce pak proběhly tyto aktivity.
2 žáci se věnovali skenování a třídění fotografií do skupin podle časového zařazení. Ostatní žáci a žákyně byli rozděleni do 3 skupin a byli seznámeni s úkoly, které je čekají. Vyučující rozdělila žáky a žákyně do skupin a přidělila jim jednotlivá období. Každá ze skupin musela vypracovat všechny tři zadané úkoly.
Na rozhodnutí skupiny záleželo, koho si vybere za svého zástupce, vystoupení a způsob prezentace dotyčného žáka/žákyně pak mohlo ovlivnit výsledné hodnocení celé skupiny a každého jedince.
Vlastní příprava skupin, ke kterým se připojili i skenující žáci, trvala 20 minut. V rámci domácí přípravy pak probíhaly rozhovory s rodiči a prarodiči, příprava prezentací.
V druhé hodině následovaly 3 vystoupení, která ukázala výsledek spolupráce jednotlivých žáků a žákyň uvnitř skupin, jejich pozornost, všímavost a schopnosti popsat a zhodnotit oblečení, účes a obuv, které se v určité době nosily. Poté vyučující shrnula závěry jednotlivých vystoupení a doplnila je o další vhodné informace o charakteru a podmínkách života občanů v Československu.
V závěru hodiny obdrželi žáci a žákyně hodnoticí dotazník. Po jejich vyhodnocení byly vyučující všem zapojeným žákyním a žákům přiděleny známky.
Ověření metodiky proběhlo ve školním roce 2013/2014 a u žáků a žákyň se setkala s příznivou odezvou.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Alternativní výuka dějepisu na gymnáziích.
Ostatní články seriálu: