Výstup z projektu Předlékařská první pomoc do škol realizovaného Vyšší odbornou školou zdravotnickou a Střední zdravotnickou školou, Hradec Králové, Komenského 234. V příloze jsou ke stažení karty: metodický list pro učitele a pracovní list pro žáky.
Příznaky
Postižený nereaguje na běžné podněty – na oslovení ani na bolestivé podněty;
reakce na osvit zornic je negativní;
postižený leží v pasivní poloze, tělo je bezvládné, je zhrouceno na podložce;
kořen jazyka zapadá vlastní vahou k zadní stěně nosohltanu a uzavírá dýchací cesty.
Příčiny
zástava krevního oběhu
porucha dýchání
úrazy (poranění hlavy, úraz elektrickým proudem, těžké popáleniny, tonutí atd.)
otravy
onemocnění – epilepsie, infekční onemocnění mozku, cukrovka
Postup předlékařské první pomoci:
Pokus o navázání kontaktu o slovní reakce (Slyšíte mě? Otevřete oči? Podívejte se na mě! Co se vám stalo?), o motorické reakce (reakce na bolestivý podnět, např. štípnutí, pokud postižený nereaguje, je v bezvědomí);
volat 155;
otočit postiženého na záda s podporou hlavy (prevence dalšího poranění);
zhodnotit dýchání;
při selhání dýchání zahájit kardiopulmonální resuscitaci;
provést orientační celkové vyšetření postiženého (vyloučit další závažná poranění – krvácení, zlomeniny);
uložit postiženého do stabilizované polohy při zachování životních funkcí;
průběžně kontrolovat životní funkce;
protišoková opatření – ticho, teplo – postižený nesmí ležet na studené podložce, přikrýt;
nenechat postiženého bez dozoru.
Kontrolní otázky pro mladšího žáka
Pokud se pokusíš o navázání slovního kontaktu s postiženým v bezvědomí, na co se ho budeš ptát?
Proč nesmíš nechat člověka v bezvědomí bez dozoru?
Kontrolní otázky pro staršího žáka
Jaké jsou příznaky u postiženého v bezvědomí?
Vyjmenuj alespoň 3 příčiny bezvědomí, které byly způsobeny úrazem.
Proč je důležité provést orientační celkové vyšetření postiženého?
Proč je důležité u postiženého v bezvědomí průběžně kontrolovat životní funkce?
Projekt Předlékařská první pomoc do škol (http://www.ppp.zshk.cz/) realizovala Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234 (www.zshk.cz). Projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka