Odborné články Základní vzdělávání Navigace v terénu pomocí mobilního telefonu
Odborný článek

Navigace v terénu pomocí mobilního telefonu

20. 2. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Jiří Minařík

Anotace

Příspěvek je zajímavým námětem na využití mobilního telefonu v oblasti Člověk a zdraví. Žáci mají za úkol zorientovat se v prostoru bez běžných navigačních pomůcek (mapa, buzola), ale pouze s dopomocí mobilního telefonu. Aktivitu lze dobře realizovat na škole v přírodě nebo turistickém kurzu.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Popis činnosti

Skupina studentů včetně jednoho z učitelů je „poslepu" vysazena v neznámém terénu (ideální jsou vojenské prostory bez turistického značení, případně vzdálené, studentům místně neznámé, části republiky). Nemají k dispozici mapu, buzolu ani jiné navigační pomůcky - pouze mobilní telefon. Druhá skupina je v táboře, má k dispozici mapu a mobilní telefon. Úkolem obou skupin je vyjasnit si vzájemnou polohu, skupina s mapou musí navigovat skupinu bez mapy zpět do základního tábora (či jiného dohodnutého místa).

Přínos

Kdykoli v životě může nastat situace, kdy potřebujeme na neznámé místo přivolat pomoc či se potřebujeme dostat z neznámé oblasti ven. Mobilní telefon může velmi pomoci právě tehdy. Studenti se naučí využít vzdálené pomoci disponující potřebným vybavením - třeba právě jen mapou - a naučí se k tomu využívat zřetelných navigačních prvků ve svém okolí.

Úloha mobilního telefonu v aktivitě

Telefon zde slouží jako pomůcka pro spojení s informačně vybaveným střediskem (v reálu třeba horskou službou).

Autor
Jiří Minařík

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Mezioborove presahy:

  • Speciální vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Výtvarná výchova

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Mobilní telefon