Pomůcky: velké kelímky od jogurtu (jeden pro dítě), audiopřehrávač
Výroba pomůcky: Namalované či nastříhané oblíbené obrázky dětí přelepíme leukoplastí.
Postup: Kelímek postavíme dnem vzhůru na hlavu, snažíme se s ním za doprovodu hudby chodit po místnosti. Měníme směr, vzájemně se vyhýbáme.
Cíl: procvičení koordinace, prostorové orientace, vzpřímeného držení těla
Pomůcky: velké kelímky od jogurtu (jeden pro dítě), tenisový míček do dvojice
Výroba pomůcky: Namalované obrázky, nastříhané či natrhané barevné papíry přelepíme leukoplastí.
Postup: Dvojice se postaví čelem proti sobě. Jeden z dvojice vyhazuje tenisový míček rukou a druhý jej chytá do kelímku. Toto cvičení provádíme jak ve stoje, tak v tureckém sedu.
Cíl: procvičení koordinace, vzájemné spolupráce
Pomůcky: velké kelímky od jogurtu (dva pro dítě), Kinder vajíčko pro každého
Výroba pomůcky: Kinder vajíčko naplníme luštěninou a přelepíme ve spoji barevnou lepící páskou.
Postup: Dítě drží v každé ruce kelímek, v němž má umístěné Kinder vajíčko, které „přelévá“ z jednoho kelímku do druhého.
Obměna: Kinder vajíčko vyhazujeme z jednoho kelímku a chytáme do druhého.
Cíl: procvičení koordinace, souhry oko ruka
Pomůcky: obrázek ježka, kolíček pro každé dítě
Postup: Děti procvičí stiskem úchop kolíčku palcem a ukazováčkem, všichni společně pak vytvoří ježkovi bodliny.
Cíl: procvičení pinzetového úchopu
Pomůcky: papírová role od kuchyňských utěrek
Materiál na výrobu pomůcky: papírová role od kuchyňských utěrek, lepidlo, vlna nebo barevné papíry, nůžky
Výroba pomůcky: Papírovou roli potřeme po částech lepidlem a omotáme dokola vlnou nebo polepíme barevným (nastříhaným či natrhaným) papírem.
Postup: V kruhovém uspořádání ve stoji nebo v sedu si štafetový kolík různými způsoby předáváme. Z levé ruky do pravé a tomu, kdo sedí po naší pravici. Předáváme pod pravou či levou nohou, za zády, ve stoji roznožném, vsedě pod tělem.
Cíl: procvičení hrubé motoriky, koordinace
Pomůcky: papírové role
Materiál pro výrobu pomůcky: role od kuchyňských utěrek, vlna pět metrů dlouhá na každý moták
Výroba pomůcky: Do každé role vytvoříme dírku, provlékneme vlnu a na jejich koncích uděláme uzlík. Na jednu roli celou vlnu namotáme.
Postup: Sedíme nebo stojíme naproti sobě, každý má v rukou roličku, držíme obouruč. Namotáváme nadhmatem vlnu z jednoho motáku na druhý, přičemž se nesmí vlna mezi motáky prověsit, musíme ji udržovat stále napnutou.
Obměna: Moták se zcela rozmotá, vlnu udržujeme napnutou. Pomalým tempem, abychom udrželi napětí, obě dvě role namotáváme nadhmatem a postupujeme k sobě.
Cíl: procvičení koordinace, souhry rukou, spolupráce ve dvojici
Pomůcka: papírová role od kuchyňské utěrky
Materiál na výrobu pomůcky: papírová role od kuchyňské utěrky, nakreslený obrázek žabáka, provázek, nůžky
Postup výroby: Do papírové role vytvoříme dírku, provlékneme provázek a uděláme uzel. Na druhý konec provázku připevníme obrázek žabáka.
Postup: Držíme roli obouruč a postupně ji nadhmatem namotáváme.
Cíl: procvičení správného úchopu (palec v opozici), pohybu zápěstím
Pomůcka: novinový papír
Postup: Na zem do prostoru rozmístíme dvojlisty papíru na vzdálenost kroku. Pohybujeme se vpřed, směrem k určenému cíli. Naším úkolem je přejít říčku suchou nohou. Učíme děti vzájemné ohleduplnosti.
Cíl: Prostorová orientace, spolupráce, koordinace pohybu
Pomůcka: novinový papír, obruč či lano
Postup: Zmačkáním papíru vytvoříme koule (více koulí pro každého) a postupně se je snažíme umístit do vyznačeného prostoru. Neumístěné do kruhu dohazujeme z původních pozic.
Společně pak děti nalepí sněhové koule na připravený papír ve tvaru sněhuláka.
Cíl: Procvičení jemné motoriky, souhry oko a ruka, vzájemné spolupráce
Pomůcka: víčka od PET lahví
Postup: Vyskládáme za sebou nejdříve 4 a poté postupně přidáváme více víček. Dítě se snaží po jejich zhlédnutí a zakrytí znovu tuto řadu dle zadání sestavit. Aktivitě se věnujeme krátký čas.
Cíl: rozpoznání barev, pozornost, krátkodobá paměť
Pomůcky: PET víčka šesti barev po dvou, dva papíry do dvojice rozdělené na 12 nebo 16 políček (mřížka)
Postup: Každý z dvojice má před sebou mřížku a sadu PET víček. První ze dvojice vyskládá libovolně do mřížky čtyři PET víčka ze své sady a nechá zhlédnout sestavené seskupení druhého ze dvojice. Ten se snaží po zakrytí sestavit původní seskupení. Zopakujeme s větším počtem PET víček a role se vymění.
Cíl: procvičení pozornosti, krátkodobé paměti
Pomůcky: víčka od PET lahví, vaječné dózy
Postup: Každý se snaží umístit co nejméně hody svých deset víček do vaječné dózy.
Cíl: odhad vzdálenosti, soustředění se
Pomůcky: víčka od PET lahví (větší množství)
Postup: Aktivita probíhá ve dvojicích. Jedno z dětí leží na podložce a druhé dítě mu klade postupně směrem od nohou přes břicho a ruce až na obličej PET víčka. Role se pak vymění.
Cíl: relaxace, uvolnění
Pomůcka: šátky, audiopřehrávač
Postup: Za doprovodu hudby se pohybujeme v prostoru, v ruce držíme šátek. Na pokyn měníme úchopy šátku. Předáváme si šátek z jedné ruky do druhé, tam a zpět. Předáváme si šátek pod jednou a druhou nohou, kolem pasu, krku, nad hlavou. Vyhazujeme šátek jednou rukou a tou samou chytáme, poté ho chytáme druhou rukou. V závěru šátky svážeme dokola, tančíme v kruhu. (např. Kolo, kolo mlýnský.)
Cíl: rytmus, relaxace
Pomůcka: šátky, owerball
Postup: Pohupujeme ve dvojici šátkem pomalu nahoru a dolů – oběma rukama zároveň. Poté pohupujeme šátkem střídavě do opozice pravou a levou rukou nahoru a dolů. Nakonec přidáme owerball a snažíme se ho vyhazovat do vzduchu a chytat.
Cíl: procvičení koordinace, spolupráce ve dvojici
Pomůcka: létací talíře, malé či nafukovací míčky nebo kelímky od jogurtu
Postup: Pohybujeme se po prostoru s talířem umístěným dnem na hlavě. Snažíme se jít vzpřímeně, ne však strnule.
Obměna: Chůzi lze ztížit přidáním malého či nafukovacího míčku na létací talíř a jeho vzájemným vyměňováním si.
Cíl: vzpřímené držení těla, komunikace
Pomůcka: kamínky různých velikostí, látkový váček nebo šátek
Postup: Úkolem tohoto cvičení je bez použití zraku hmatem určit pořadí jednotlivých kamínků od nejmenšího po největší, nebo obráceně.
Cíl: procvičení taktilního vnímání, jemné motoriky
Pomůcka: látkové váčky
Materiál na výrobu pomůcky: Z látky si vyrobíme neprůhledné váčky, které naplníme různými potravinami např. čočkou, fazolemi, rýží, těstovinami různých tvarů atd. Jednotlivé váčky očíslujeme.
Postup: Děti poznávají pouze hmatem obsah váčku. Na závěr si obsah váčků dle čísel zkontrolujeme.
Cíl: procvičení taktilního vnímání
Ukázka pochází z portfolia Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD, které bylo vytvořeno v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD (Číslo projektu: CZ.1.07/1.2.12/01.0002). http://www.neklidne-deti.cz/
DOBIÁŠOVÁ, M.; HÁJKOVÁ, M.; NEŠPOROVÁ, M. Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD: Portfolio vytvořené v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD. Brno: Centrum pro rodinu a sociální péči, 2015.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD.
Ostatní články seriálu: