Pro koho: pro třídu, skupinku dětí i individuální podporu dítěte
Kdy, do jakého předmětu: tělesná výchova, třídnická hodina, hodina OSV, oddechový čas ve vyučování, čas individuální podpory dítěte s ADHD, aktivita v družině, na výletě či škole v přírodě, práce se skupinkou dětí
Cíl: rozvoj schopnosti relaxace, odpočinek
Pomůcky: je možno využít polštářků, podložek na lehnutí či něčeho podobného ke zpříjemnění aktivity
Popis: Děti si lehnou na polštářek, podložku či hlavou opřenou o ruce na lavici. Se zavřenýma očima si představují, že jsou mláďátka ve svém pelíšku. Je na nich jestli koťátka, štěňátka, králíčci či cokoli dalšího. Lze je navádět popisem toho, jak se jim v pelíšku dobře odpočívá; cítí se klidně, v bezpečí; představují si, co hezkého zažily během dne, na co se těší, apod.
Pro koho: pro třídu či skupinku dětí
Kdy, do jakého předmětu: třídnická hodina, hodina OSV, tělesná výchova, oddechový čas ve vyučování, aktivita v družině, na výletě či škole v přírodě, práce se skupinkou dětí
Cíl: rozvoj schopnosti relaxace, odpočinek
Pomůcky: je možno využít polštářků, podložek na lehnutí či něčeho podobného ke zpříjemnění aktivity
Popis: Děti se nachystají do skupinky (ideálně po čtyřech až sedmi) tak, že jeden se uvelebí na polštářky nebo podložku a ostatní se seskupí okolo něj. Uvelebené dítě si vybere prostředí, kde by se chtělo „ocitnout“ a odpočívat. Může jít o louku, les, pláž u moře, apod. Zavře oči a představuje si, že právě na tomto místě se ocitlo a může si zde užít odpočinek. Ostatní jemnými zvuky dokreslují toto prostředí (šum moře či lesa, jemné zvuky zvířátek apod.) Pro ulehčení lze nejprve s dětmi tyto zvuky vymýšlet a zkusit. Odpočinek na vybraném místě si může užít postupně každé dítě ve skupince.
Pro koho: pro třídu, skupinku dětí i individuální podporu dítěte
Kdy, do jakého předmětu: tělesná výchova, třídnická hodina, oddechový čas ve vyučování, čas individuální podpory dítěte s ADHD, aktivita v družině, na výletě či škole v přírodě, práce se skupinkou dětí
Cíl: rozvoj schopnosti relaxace, odpočinek
Popis: Následující krátké aktivity lze využít i pro odpočinek skupiny dětí i jednoho dítěte. Děti mohou dostat jeden či více z následujících pokynů:
(zdroj: E. Lisá a kol.: Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Portál, Praha 2010)
Pro koho: pro třídu, skupinku dětí i individuální podporu dítěte
Kdy, do jakého předmětu: tělesná výchova, hodina OSV, oddechový čas ve vyučování, čas individuální podpory dítěte s ADHD, přestávka, aktivita v družině, na výletě či škole v přírodě, práce se skupinkou dětí
Cíl: rozvoj schopnosti sebeovládání a zklidnění se, zvládání emocí, relaxace
Popis: Instrukce pro děti: „V případě, když vás ovládne hněv a dostanete takovou zlost, že byste třeba nejraději někoho uhodili, můžete zareagovat jako želva, která se stáhne pod krunýř. Nacvičíme se nyní „želví“ postoj: Co děláme, když se chováme jako želva? Připažíme ruce k tělu, bradu přitáhneme ke krku. Přitom počítáme do deseti a s každým dalším číslem se zhluboka pomalu nadechneme a vydechneme.“
Nácvik želvího postoje se dá realizovat např. v tělocvičně. Děti necháme běhat z jednoho konce na druhý, dáváme jim znamení a vykřikneme: „Pozor! Želva!“
Zvláště u dětí s ADHD chce dovednost zklidnění a relaxace delší čas nácviku a opakování.
Pro koho: pro skupinku dětí i individuální podporu dítěte
Kdy, do jakého předmětu: oddechový čas ve vyučování, čas individuální podpory dítěte s ADHD, práce se skupinkou dětí
Cíl: rozvoj schopnosti uklidnění se, zvládání emocí, relaxace
Popis: Děti/dítě se učí dýchat uklidňujícím způsobem podle následujících pokynů:
DEJ SI RUKU NA BŘICHO
NÁDECH: Pomalu se nadechni, počítej do tří. Nadechuj se tak, aby se ti zvedalo břicho.
VÝDECH: Dlouze vydechni, počítej u výdechu do šesti. Představ si, že ze sebe vypouštíš napětí, strach nebo vztek. Vydechuj tak, aby ti břicho klesalo.
CHVÍLI OPAKUJ: Sám uvidíš, jak takové dýchání pomáhá.
Lze také učit dítě využívat toto dýchání u konkrétních příležitostí jako je strach před písemkou, naštvání po neúspěchu apod.
Relaxujeme jako stará hadrová loutka
(zdroj: K. Ollier, A. Horbday, Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál 2000.)
Pro koho: pro třídu, skupinku dětí i individuální podporu dítěte
Kdy, do jakého předmětu: tělesná výchova, třídnická hodina, hodina OSV, oddechový čas ve vyučování, čas individuální podpory dítěte s ADHD, aktivita v družině, na výletě či škole v přírodě, práce se skupinkou dětí
Cíl: rozvoj schopnosti relaxace, odpočinek
Popis aktivity: Děti/dítě se učí relaxovat podle následující říkanky:
NEJPRVE SVRAŠTI TVÁŘ, A CHVÍLI TAK VYDRŽ, TEĎ JI POMALU UVOLNI, DOKUD SE NEBUDEŠ CÍTIT JAKO STARÁ HADROVÁ LOUTKA.
TEĎ POKRČ RAMENA, PŘITÁHNI JE K UŠÍM A CHVÍLI JE NECH V TÉTO POLOZE.
TEĎ JE POMALU UVOLNI, AŽ SI BUDOU PŘIPADAT, JAKO BY PATŘILA STARÉ HADROVÉ LOUTCE.
PŘEDSTAV SI, ŽE MÁŠ PAŽE JAKO SILNÝ MUŽ (UKAŽ, JAKÉ MÁŠ SVALY) A TEĎ JE POMALU UVOLNI, AŽ SI BUDOU PŘIPADAT, JAKO BY PATŘILY STARÉ HADROVÉ LOUTCE.
ZHLUBOKA SE NADECHNI, AŽ BUDEŠ MÍT VYPNUTÝ HRUDNÍK, A CHVÍLI TAK VYDRŽ A TEĎ HO POMALU UVOLNI, AŽ SI BUDE PŘIPADAT, JAKO BY PATŘIL STARÉ HADROVÉ LOUTCE.
ZATÁHNI BŘICHO, ABY SE CÍTILO OPRAVDU NAPNUTÉ, A CHVÍLI TAK VYDRŽ, A TEĎ HO POMALU UVOLNI, AŽ SI BUDE PŘIPADAT, JAKO BY PATŘILO STARÉ HADROVÉ LOUTCE.
NAPNI SVALY NA NOHÁCH, AŽ SE BUDOU CÍTIT OPRAVDU NAPNUTÉ A CHVÍLI TAK VYDRŽ, A TEĎ JE POMALU UVOLNI, AŽ SI BUDOU PŘIPADAT, JAKO BY PATŘILY STARÉ HADROVÉ LOUTCE.
Pro rozvoj dítěte v nejrůznějších dovednostech lze využít i dobře dostupné deskové hry.
Poznámka: Mohou být dobře využitelné např. o přestávkách, při odpočinkových chvílích ve vyučování, ve školních družinách, na školách v přírodě, i jako forma individuálního odpočinku a podpory ve školním a domácím prostředí. Ve škole, zvláště o přestávkách je ovšem potřeba „ošetření pravidel použití“ tak, aby se hry rychle nezničily.
Příklady využitelných deskových her:
A řada dalších, nabídka trhu se neustále rozšiřuje.
Daniel, R., & Phillips Knoblochová, H. (2001). Povídá se, povídá. Praha: Advent-Orion.
Černý, V., & Grofová, K. (2013). Děti a emoce (učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity). Brno: Edika.
Fisher G., & Cummings,G. (2012). Jak přežít s poruchami učení (rádce pro děti s SPU). Praha: Portál.
Lisá, E. a kol. (2010). Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál.
Molicka, M. (2007). Příběhy, které léčí. Praha: Portál.
Müllerová, E. (2000). Příběhy z měsíční houpačky (autogenní trénink pro děti). Praha: Portál.
Ollier, K., & Horbday, A. (2000). Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál.
Portmannová, R. (1999). Hry pro posílení psychické odolnosti. Praha: Portál.
Šimanovský, Z. (2008). Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál.
Šimanovský, Z., & Mertin, V. (1996). Hry pomáhající s problémy. Praha: Portál.
Taylor, John F. (2012). Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti (rádce pro děti s ADHD a s ADD). Praha: Portál.
Verdick, E., & Lisovskis, M. (2014). Jak přežít když mě všechno štve (rádce pro děti, které jsou vznětlivé a neumějí udržet emoce na uzdě). Praha: Portál.
Vopel, K. W. (2007–2009). Skupinové hry pro život I. – IV. Praha: Portál.
Zelinová, M. (2007). Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha: Portál.
Ukázka pochází z portfolia Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD, které bylo vytvořeno v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD (Číslo projektu: CZ.1.07/1.2.12/01.0002).
http://www.neklidne-deti.cz/
DOBIÁŠOVÁ, M., HÁJKOVÁ, M., NEŠPOROVÁ, M. Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD: Portfolio vytvořené v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD. Brno: Centrum pro rodinu a sociální péči, 2015.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: