Aktivita podněcuje žáky k samostatnému navrhování oděvů. Jako motivace posloužila výstava Voliéra No. 1, oděvní silueta v současné české módní tvorbě v Moravské galerii v Brně, na které se žáci seznámili s tvorbou nejtalentovanějších současných oděvních návrhářů. Byli seznámeni také se siluetou secesních reformních šatů prostřednictvím obrazové dokumentace. Součástí výstavy byl i workshop s designéry, jehož nosným tématem byla právě secesní silueta.
60–120 minut
Žáci si prohlédli výstavu Voliéra No. 1, oděvní silueta v současné české módní tvorbě, doplněnou komentářem. Kdo chtěl, mohl si naskicovat ty oděvy, které jej nejvíce zaujaly. Povídali jsme si o různých podobách oděvu, o jeho základní funkci a o současné designérské podobě, kdy funkce oděvu není tolik důležitá, ale je zdůrazněna spíše umělecká forma, sdělení.
Později jsme se přesunuli do ateliéru. Žáci dostali předem natištěnou připravenou panenku z papíru, kterou bylo potřeba obléci.
K dispozici měli různobarevné papíry a černobílé kopie secesních dekorů.
Formou jednoduché koláže navrhovali šaty a doplňky. Secesní dekory mohli vystřihovat, vrstvit, případně je kombinovat s barevnými papíry.
Výrazové prostředky byly značně omezeny. Žáci neměli k dispozici žádné kresebné materiály. Jsem toho názoru, že omezené výrazové prostředky mnohem více umožňují efektivnější tvůrčí myšlení a vedou k výtvarné stylizaci a nadsázce. Samotné secesní dekory byly žáků vodítkem, které jim umožnilo pracovat odvážněji, než by sami čekali. Najednou jim pod rukama vznikaly tak odvážné návrhy, které po pozdější konzultaci zaujaly i samotné profesionální návrháře.
prohlídka výstavy |
výtvarná dílna foto: Mgr. Jitka Petřeková |
výsledné práce žáků / starší školní věk |
Výstup je vhodný také pro předškolní vzdělávání, základní vzdělávání nebo gymnaziální vzdělávání.
Rozsah motivace a formulace otázek je nutné vždy přizpůsobit dané věkové kategorii.
Je nutné děti dostatečně motivovat jednoduchými otázkami, které jsou blízké jejich vnímání světa. Pro děti předškolního věku je vhodné motivaci doplnit, např. aby šaty navrhly pro svou maminku, to se velmi osvědčilo. Velmi zaujatě a samostatně pracovali i kluci. Je potřeba dětem pomoci s lepením, případně stříháním, ale z bezpečnostních důvodů je vhodnější nůžky vynechat. Osvědčilo se také použití barevných papírů (i odstřižky) a dokreslování pastelkami nebo barevnými fixy.
předškolní vzdělávání foto: Mgr. Jitka Petřeková |
Míra kreativity u předškolních dětí mne velmi překvapila. Všechny návrhy, které vytvořily, byly naprosto originální. Je důležité podpořit jejich přirozený spontánní projev a rozvíjet jejich dovednosti a jemnou motoriku. Ačkoliv všichni měli k dispozici stejné pomůcky a materiály, každé dítě své dílko pojednalo úplně jinak.
výsledné práce dětí / předškolní vzdělávání foto: Mgr. Jitka Petřeková |
Pro žáky mladšího školního věku je vhodné námět doplnit o zhotovení výtvarné řady – sérii návrhů. Osvědčilo se totiž, že tématem byli žáci nadšeni a spontánně chtěli pokračovat v nových návrzích. Pro žáky staršího školního věku doporučuji zhotovení „oblékací panenky“. Předem vytištěnou panenku (eventuálně jen siluetu postavy) je potřeba nejprve vystřihnout, poté ji přiložit na barevný papír, ze kterého se budou zhotovovat (stříhat) šaty. Je možné si naznačit obrys panenky. Potom je důležité vystřihnout šaty skutečně na míru konkrétní panence, což vyžaduje pečlivě si vše promyslet. Někdo se inspiroval výstavou, jiní déle přemýšleli a kreslil si nápady nejprve do skicáře.
oblékací panenky foto: Mgr. Jitka Petřeková |
Cílem bylo však vytvořit šaty, které se budou moct opakovaně vyměňovat. Bylo tedy nutné vystřihnout spolu s šaty také „pacičky“, které se po vystřižení zahnou. Tím docílíme toho, že šaty budou držet na panence.
Tato aktivita klade vyšší nároky na představivost, je náročnější technicky a vyžaduje pečlivé soustředění.
oblékací panenky foto: Mgr. Jitka Petřeková |
Tady je vhodné do úvodních komentářů k vystaveným modelům zahrnout nejen umělecké přesahy soudobých oděvních kolekcí, ale je nutné diskutovat o současném módním průmyslu v širších souvislostech. Zejména otázky současné globalizace, ekologie: jaký je ekologický dopad při výrobě oděvních konfekcí (chemické barvení, spotřeba vody při výrobě, doprava a znečištěné ovzduší, recyklace), otázky ekonomiky (pracovní síla, zprostředkovatelé, obchodníci, agenti, cena dopravy apod.), reklamy (postprodukce, marketing, modeling, propagace ad.). Určitě je vhodné se žáky otevřeně diskutovat, jaké nosí oblečení, zda o tom uvažují, co je pro ně rozhodující, zda cena, kvalita nebo značka. A proč jsou značkové oděvy drahé, proč oděvy z velkých řetězců jsou levné, přestože se velmi často vyrábějí ve stejných, většinou asijských zemích, kde je levná pracovní síla. Mají tudíž stejná východiska, ale ceny se značně liší. Proč tomu tak je? Zeptejte se, zda se dívají na štítky, kde byly šaty vyrobeny.
Dalším velkým tématem z oblasti módy je fenomén blogerství – kdo sleduje módní blogy, komu jsou určeny, co podporují, jaká je jejich kvalita a jaký je jejich přínos pro společnost.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.