Kognitivní
- osvojit si a aplikovat vědomosti a praktické dovednosti z první pomoci (dále PP) a pravidel silničního provozu v modelových situacích (úraz, dopravní nehoda, přivolání odborné pomoci)
- vyhledávat informace, třídit je a aplikovat na modelové situace (zásady PP aj.)
- osvojit si dovednosti pohotově přivolat odbornou pomoc (komunikace s pracovníky rychlé záchranné služby, s lékařem a policií)
|
|
KK k učení KK k řešení problému KK komunikativní OSV - Sociální rozvoj - Komunikace, Kooperace a kompetice
|
Afektivní
- uvědomovat si odpovědnost za svá rozhodování v mimořádných situacích (dopravní nehoda, úraz) a promítat ji do reálných životních situací
- projevovat odpovědné a ohleduplné chování při volnočasových aktivitách, v podmínkách silničního provozu, při mimořádných událostech
|
|
KK k řešení problémů KK sociální a personální KK občanská
|
Psychomotorické
- ošetřit drobná poranění, poskytnout PP při bezprostředním ohrožení životních funkcí v důsledku vážných úrazů
- použít osvojené praktické dovednosti v optimálním pořadí (přivolání odborné pomoci, PP v bezprostředním ohrožení života)
|
|
KK sociální a personální OSV - Morální rozvoj - Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Sociální
- komunikovat a spolupracovat ve skupině a osvojit si různé sociální role (vzájemné respektování, pomoc; naslouchání, asertivní komunikace; vedení a organizování práce skupiny aj.)
- společně hledat efektivní řešení v problémových situacích (dopravní křižovatky, přenos raněného v improvizovaných podmínkách aj.)
Přípravná fáze
Projekt je vyústěním celoroční přípravy žáků v rámci standardní výuky. Ve vyučovacích předmětech Prvouka a Přírodověda si žáci v rámci daných témat První pomoc, Osobní bezpečí a Situace hromadného ohrožení osvojují vědomosti a praktické dovednosti zaměřené na poskytování první pomoci (ošetření drobných úrazů, zástava krvácení, fixace zlomeniny aj.) a na prevenci úrazů (doma, ve škole, ve volném čase, v přírodě, v podmínkách silničního provozu). Při výuce učitelé využívají pracovní listy, pracovní sešity, internet a nezbytné pomůcky k procvičování PP.
|
|
KK komunikativní KK sociální a personální KK k řešení problémů KK občanská OSV - Morální rozvoj - Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
Realizační a prezentační fáze
Osvojování praktických dovedností probíhalo na třech stanovištích, na kterých se postupně všichni žáci vystřídali. Žáci byli rozděleni do smíšených pracovních skupin, sestavených z žáků 1. až 5. ročníku. Starší žáci na stanovišti řešili náročnější úkoly, např. masáž srdce, umělé dýchání aj. Nejmladší žáci je při provádění praktických činností sledovali a s pomocí učitele (lékaře, zdravotní sestry) hodnotili správnost provedení a pohotové rozhodování. Některé činnosti vedli pod supervizí učitele zkušenější žáci. Učitelé podněcovali žáky k objektivnímu sebehodnocení a vzájemnému hodnocení.
|
|
Metoda reproduktivní - demonstrace a nácvik psychomotorické dovednosti
|
Popis aktivit na 1. stanovišti: Ukázky a nácvik praktických dovedností vedli profesionální zdravotníci (lékař, člen rychlé záchranné služby a zdravotní sestra). Žáci si měli osvojit nezbytné znalosti a praktické dovednosti při poskytování první pomoci na modelových situacích.
Popis dílčích aktivit:
- modelová situace - zástava žilního a tepenného krvácení, poskytnutí první pomoci a proč při ní používáme gumové rukavice
- fixování zlomeniny - přiložení dlahy, improvizovaných pomůcek
- uložení zraněného do stabilizované polohy
- PP při zástavě srdce (jak zjistit, zda zraněný dýchá a zda má hmatný puls)
- praktický nácvik dýchání zúst do úst a masáž srdce na figuríně k resuscitaci
- základy obvazové techniky při poranění kolene a hlavy
- přenos raněného svyužitím nosítek i improvizovaných prostředků
|
1. Obrázek |
|
|
Metoda opakování, upevňování a ověřování učiva - procvičování praktických dovedností
|
Popis aktivit na 2. stanovišti: Dílčí aktivity sledovaly snížení úrazovosti žáků ve škole a při volnočasových aktivitách, rozvíjení pohotovosti při vyhledávání potřebných informací na internetu a praktické procvičování komunikativních dovedností s dispečinkem rychlé záchranné pomoci a s policií.
Popis dílčích aktivit:
- opakování si a procvičování znalosti telefonních čísel tísňového volání - 155, 158, 150, 112 (jejich adresnost)
- trénování postupu při přivolání rychlé záchranné služby (nahlášení úrazu, dopravní nehody) - žáci se učili, co a v jakém pořadí mají při telefonátu ohlásit (jméno ohlašovatele, přesné místo nehody, kdy knehodě došlo, počet zraněných apod.)
|
2. Obrázek |
|
- praktický nácvik hlášení dopravní nehody na modelové situaci (demonstrační telefon, učitel v roli dispečera záchranné služby, žák v roli ohlašovatele, pořízení zvukového záznamu);
Pozn.: Hlášení odopravní nehodě si procvičili všichni žáci.
- rozbor a hodnocení pořízených zvukových záznamů o hlášení nehody - hodnocení učitele, sebehodnocení žáka, vzájemné hodnocení žáků
- určování míst a činností, kdy a za jakých okolností jsme úrazy nejvíce ohroženi
- diskuze k prevenci úrazů ve škole, při sportu a volnočasových aktivitách, k pravidlům bezpečného chování, k používání ochranných pomůcek - (řízená diskuse)
- práce s internetem: samostatné vyhledávání informací k první pomoci (co jsme již věděli, co jsme nového zjistili, co se ještě musíme naučit a v čem se zdokonalit).
Pozn.: Osvojování praktických dovedností, vyhledávání potřebných informací na internetu,jejich bezprostřední zpracování a vyhodnocení probíhá pod vedením učitele. V průběhu všech činností jsou žáci vedeni k samostatnosti a objektivnímu hodnocení vlastních výsledků.
|
3. Obrázek |
|
|
Metoda opakování, upevňování a ověřování učiva - procvičování praktických dovedností
|
Popis aktivit na 3. stanovišti: Dílčí činnosti na stanovišti sledovaly upevnění poznatků a praktických dovedností z tématu Osobní bezpečí a formování odpovědného a ohleduplného chování v roli chodce a cyklisty.
Popis dílčích aktivit:
- diskuze k předcházení úrazům v silničním provozu
- procvičování pravidel silničního provozu v roli chodce a cyklisty (žáci vyplňovali pracovní listy)
Praktické řešení dopravních situací:
- procvičování znalosti povinného vybavení jízdního kola, povinných ochranných prostředků cyklisty
- řešení modelových situací - chodec a cyklista na řízené a neřízené křižovatce
- prezentace a vyhodnocení výsledků skupinové práce žáků.
|
4. Obrázek |
|
Hodnotící fáze
Po skončení projektu se žáci sešli ve třídě ke společnému zhodnocení. Všichni dostali prostor vyjádřit se k dílčím aktivitám na všech stanovištích, co jim přinesla spolupráce s lékařem rychlé záchranné služby a zdravotní sestrou. Dále žáci zhodnotili vlastní činnosti v pracovních skupinách (co se jim dařilo více, co méně, jak fungovala komunikace uvnitř jednotlivých pracovních týmů, jak se do skupinové práce zapojili mladší žáci aj.).
Učitelé a zdravotnický personál zhodnotili celkový průběh projektu (jak byli v dílčích aktivitách žáci úspěšní, co by se příště mohlo udělat lépe apod.).
|
|
Metoda opakování, upevňování a ověřování učiva - procvičování praktických dovedností
|