Odborný článek

První pomoc

25. 3. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Hana Pernicová

Anotace

Příspěvek popisuje celoškolní projekt zaměřený na osvojení vědomostí a dovedností žáků z oblasti první pomoci. Projekt je realizován v málotřídní základní škole Vyskytná nad Jihlavou.

Tento celoškolní projekt je určen žákům 1. stupně. Má širší vymezení a problematiku první pomoci funkčně propojuje s tématem „Osobní bezpečí". Vlastnímu projektu předchází standardní vyučovací hodiny zaměřené na prevenci úrazů ve škole, doma, při sportu a pobytu v přírodě a v silničním provozu. Specifické poznatky a praktické dovednosti z oblasti první pomoci žákům předávají profesionálové (lékař rychlé záchranné služby a zdravotní sestra), kteří na projektu participují.

Předpokládané cíle projektu:

Kognitivní

  • osvojit si a aplikovat vědomosti a praktické dovednosti z první pomoci (dále PP) a pravidel silničního provozu v modelových situacích (úraz, dopravní nehoda, přivolání odborné pomoci)
  • vyhledávat informace, třídit je a aplikovat na modelové situace (zásady PP aj.)
  • osvojit si dovednosti pohotově přivolat odbornou pomoc (komunikace s pracovníky rychlé záchranné služby, s lékařem a policií)

KK k učení
KK k řešení problému
KK komunikativní
OSV - Sociální rozvoj - Komunikace, Kooperace a kompetice

Afektivní

  • uvědomovat si odpovědnost za svá rozhodování v mimořádných situacích (dopravní nehoda, úraz) a promítat ji do reálných životních situací
  • projevovat odpovědné a ohleduplné chování při volnočasových aktivitách, v podmínkách silničního provozu, při mimořádných událostech

KK k řešení problémů
KK sociální a personální
KK občanská

Psychomotorické

  • ošetřit drobná poranění, poskytnout PP při bezprostředním ohrožení životních funkcí v důsledku vážných úrazů
  • použít osvojené praktické dovednosti v optimálním pořadí (přivolání odborné pomoci, PP v bezprostředním ohrožení života)

KK sociální a personální
OSV - Morální rozvoj - Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sociální

  • komunikovat a spolupracovat ve skupině a osvojit si různé sociální role (vzájemné respektování, pomoc; naslouchání, asertivní komunikace; vedení a organizování práce skupiny aj.)
  • společně hledat efektivní řešení v problémových situacích (dopravní křižovatky, přenos raněného v improvizovaných podmínkách aj.)

Přípravná fáze

Projekt je vyústěním celoroční přípravy žáků v rámci standardní výuky. Ve vyučovacích předmětech Prvouka a Přírodověda si žáci v rámci daných témat První pomoc, Osobní bezpečí a Situace hromadného ohrožení osvojují vědomosti a praktické dovednosti zaměřené na poskytování první pomoci (ošetření drobných úrazů, zástava krvácení, fixace zlomeniny aj.) a na prevenci úrazů (doma, ve škole, ve volném čase, v přírodě, v podmínkách silničního provozu). Při výuce učitelé využívají pracovní listy, pracovní sešity, internet a nezbytné pomůcky k procvičování PP.

KK komunikativní
KK sociální a personální
KK k řešení problémů
KK občanská
OSV - Morální rozvoj - Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Realizační a prezentační fáze

Osvojování praktických dovedností probíhalo na třech stanovištích, na kterých se postupně všichni žáci vystřídali. Žáci byli rozděleni do smíšených pracovních skupin, sestavených z žáků 1. až 5. ročníku. Starší žáci na stanovišti řešili náročnější úkoly, např. masáž srdce, umělé dýchání aj. Nejmladší žáci je při provádění praktických činností sledovali a s pomocí učitele (lékaře, zdravotní sestry) hodnotili správnost provedení a pohotové rozhodování. Některé činnosti vedli pod supervizí učitele zkušenější žáci. Učitelé podněcovali žáky k objektivnímu sebehodnocení a vzájemnému hodnocení.

Metoda reproduktivní - demonstrace a nácvik psychomotorické dovednosti

Popis aktivit na 1. stanovišti:
Ukázky a nácvik praktických dovedností vedli profesionální zdravotníci (lékař, člen rychlé záchranné služby a zdravotní sestra). Žáci si měli osvojit nezbytné znalosti a praktické dovednosti při poskytování první pomoci na modelových situacích.

Popis dílčích aktivit:

  •  modelová situace - zástava žilního a tepenného krvácení, poskytnutí první pomoci a proč při ní používáme gumové rukavice
  • fixování zlomeniny - přiložení dlahy, improvizovaných pomůcek
  • uložení zraněného do stabilizované polohy
  • PP při zástavě srdce (jak zjistit, zda zraněný dýchá a zda má hmatný puls)
  • praktický nácvik dýchání zúst do úst a masáž srdce na figuríně k resuscitaci
  • základy obvazové techniky při poranění kolene a hlavy
  • přenos raněného svyužitím nosítek i improvizovaných prostředků
    Obrázek
    1. Obrázek


Metoda opakování, upevňování a ověřování učiva - procvičování praktických dovedností

Popis aktivit na 2. stanovišti:
Dílčí aktivity sledovaly snížení úrazovosti žáků ve škole a při volnočasových aktivitách, rozvíjení pohotovosti při vyhledávání potřebných informací na internetu a praktické procvičování komunikativních dovedností s dispečinkem rychlé záchranné pomoci a s policií.

Popis dílčích aktivit:

  •  opakování si a procvičování znalosti telefonních čísel tísňového volání - 155, 158, 150, 112 (jejich adresnost)
  • trénování postupu při přivolání rychlé záchranné služby (nahlášení úrazu, dopravní nehody) - žáci se učili, co a v jakém pořadí mají při telefonátu ohlásit (jméno ohlašovatele, přesné místo nehody, kdy knehodě došlo, počet zraněných apod.)
    Obrázek
    2. Obrázek
  • praktický nácvik hlášení dopravní nehody na modelové situaci (demonstrační telefon, učitel v roli dispečera záchranné služby, žák v roli ohlašovatele, pořízení zvukového záznamu);
    Pozn.: Hlášení odopravní nehodě si procvičili všichni žáci.
  • rozbor a hodnocení pořízených zvukových záznamů o hlášení nehody - hodnocení učitele, sebehodnocení žáka, vzájemné hodnocení žáků
  • určování míst a činností, kdy a za jakých okolností jsme úrazy nejvíce ohroženi
  • diskuze k prevenci úrazů ve škole, při sportu a volnočasových aktivitách, k pravidlům bezpečného chování, k používání ochranných pomůcek - (řízená diskuse)
  •  práce s internetem: samostatné vyhledávání informací k první pomoci (co jsme již věděli, co jsme nového zjistili, co se ještě musíme naučit a v čem se zdokonalit).
    Pozn.: Osvojování praktických dovedností, vyhledávání potřebných informací na internetu,jejich bezprostřední zpracování a vyhodnocení probíhá pod vedením učitele. V průběhu všech činností jsou žáci vedeni k samostatnosti a objektivnímu hodnocení vlastních výsledků.
    Obrázek
    3. Obrázek


Metoda opakování, upevňování a ověřování učiva - procvičování praktických dovedností

Popis aktivit na 3. stanovišti:
Dílčí činnosti na stanovišti sledovaly upevnění poznatků a praktických dovedností z tématu Osobní bezpečí a formování odpovědného a ohleduplného chování v roli chodce a cyklisty.

Popis dílčích aktivit:

  • diskuze k předcházení úrazům v silničním provozu
  • procvičování pravidel silničního provozu v roli chodce a cyklisty (žáci vyplňovali pracovní listy)

Praktické řešení dopravních situací:

  • procvičování znalosti povinného vybavení jízdního kola, povinných ochranných prostředků cyklisty
  • řešení modelových situací - chodec a cyklista na řízené a neřízené křižovatce
  • prezentace a vyhodnocení výsledků skupinové práce žáků.
    Obrázek
    4. Obrázek

Hodnotící fáze

Po skončení projektu se žáci sešli ve třídě ke společnému zhodnocení. Všichni dostali prostor vyjádřit se k dílčím aktivitám na všech stanovištích, co jim přinesla spolupráce s lékařem rychlé záchranné služby a zdravotní sestrou. Dále žáci zhodnotili vlastní činnosti v pracovních skupinách (co se jim dařilo více, co méně, jak fungovala komunikace uvnitř jednotlivých pracovních týmů, jak se do skupinové práce zapojili mladší žáci aj.).

Učitelé a zdravotnický personál zhodnotili celkový průběh projektu (jak byli v dílčích aktivitách žáci úspěšní, co by se příště mohlo udělat lépe apod.).


Metoda opakování, upevňování a ověřování učiva - procvičování praktických dovedností

Autor
Hana Pernicová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě

Nutné pomůcky:

Kufřík první pomoci, resuscitační figurína, nosítka, pracovní sešit, "Můj rádce a pomocník" (Zdravotní ústav se sídlem v Jihlavě), PC, magnetofon, model nebo obraz jízdního kola, ochranné prostředky cyklisty (přilba, rukavice)