Odborné články Předškolní vzdělávání Tvořit na flétně krásné tóny – 3. lekce: Maruška slaví narozeniny (Poznáváme hudební nástroje)
Odborný článek

Tvořit na flétně krásné tóny – 3. lekce: Maruška slaví narozeniny (Poznáváme hudební nástroje)

12. 2. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Váňová

Anotace

Ve 3. lekci našeho seriálu se děti seznamují s hudebním nástrojem flétnou, jak na ni hrát a jak se o ni starat.


Tento text navazuje na příspěvky Tvořit na flétně krásné tóny a Tvořit na flétně krásné tóny - 2. lekce: Neposedné ručky.


Motivace a činnosti:

Dnes je velký den pro naši kamarádku Marušku, která oslaví čtyři roky.

Předmatematická představivost

Jednoduchá číselná řada, porovnávání, třídění -čtyři prsty, kostky atd.

Poznávací - Správné pojmenování prstů, pomůcka prostřednictvím básně


Mám prstíků pět, představím je hned.
Postýlečku v dlani mají, svorně si ji užívají.

(Synek, F.: Říkáme si s dětmi: K praktickým otázkám výchovy jazyka a řeči u malých dětí: [Logopedické hříčky]. Praha : ArchArt, 1994.)

Pracujeme

Můj palečku, chlapečku, co jsi dneska dělal?
S tímhle bratrem pracoval, s tímhle bratrem maloval,
s tímhle bratrem tancoval, s tímhle bratrem maličkým, zpívali jsme písničky.

Co bratříčkové dělali?
Pracovali, malovali, tancovali a zpívali.
A co my, děti, děláme?
Pracujeme, malujeme, tancujeme...

Výtvarná chvilka - obtiskování dlaně, obkreslování a dotváření dle fantazie dětí

Poznávací - Přání k narozeninám - návyky a projevy společenského chování (zdravení, poděkování atd.)

Dramatizace - Jak přejeme v naší MŠ kamarádům, když slaví narozeniny.


Chcete vědět, jak popřála Marušce celá její rodina?
Maminka ji pohladila a na čelo ji políbila - jak to dělá tvoje maminka?
Tatínek ji udělal 4x hopla.
Bráškové jí pravou ručkou potřepali a pusu na líčko jí dali.
Pak jí všichni ukázali prstem tajnou skrýš:
„Běž tam, Manko, najdi skrýš, tam dáreček objevíš."
Babička s dědečkem jí chtěli také přát a skrýš ji rychle ukázat, ale...
Maruška tam běží a... hádejte, co v té skrýši leží.

Poznávací - hádanka


I. Váňová:

Hudební foukací nástroj jsem já, mnoho dětí už mě zná.
Když si mě oběma rukama přidrží a písknou, uslyšíš tón, až radostí výsknou.
Brzy si mě oblíbíš a budeš mě mít rád, už se těším na to, jak budeš můj kamarád.



Pojďte, půjdeme také hledat, říká se: „Kdo hledá, najde!"

Po uhodnutí hádanky děti hledají flétničky schované různě po herně. Místa mohou být označena barevnými stuhami. I flétny mohou být ovázány stuhami (procvičování barev). Všechny pak položíme do nachystané obruče, kolem které vytvoříme kruh.

Komunikativní kruh


I. Váňová - „Kroužek kamarádů"

Za ruce se držíme, pak na zemi sedíme. (utvoření kruhu)
Popřejme si hezký den, ať je každý spokojen. (sed skřižmo)
A mějme se všichni rádi, vždyť jsme přece kamarádi. (vzájemné pohlazení s kamarádem nebo obětí)


Pohybová hra
- „Každá ručka má prstíčky..." (opakování z 2. lekce), opakování říkadel z předešlých lekcí

Poznávací - pravidla bezpečné manipulace s flétnou (montování, šroubování, rozložení na části), seznamování s hudebním nástrojem prostřednictvím smyslů (zrak, hmat, sluch)

  • popis sopránové flétny - náustek, hlavice, střední díl s okénky, nožička. Hlavice má srdíčko (horní otvor nad dírkami), který se při hraní nezakrývá, protože by flétna nezněla.

Děti se seznamují s nejdůležitější částí flétny s hlavicí, s náustkem. Zkoušejí první pískání, mění intenzitu, potichu a nahlas.

Poznávací - správné pojmenování hudebního nástoje

Jak se správně jmenuje dárek, který dostala Maruška ke čtvrtým narozeninám?
Sopránová zobcová flétna.

Poznávací - Pravidlo „Chovám se hezky ke všem hračkám"

Dárečky jsme rozbalili tak jako Maruška. Všichni doma byli moc rádi, že měla z dárečku radost. A maminka jí ještě připomněla moc důležitou věc. My si ji děti také zapamatujeme:


Buď, Maruško, na flétnu opatrná, dobře se o ni starej, ošetřuj ji. Dávej pozor, aby ti nespadla, nikomu ji nedávej, ani nepůjčuj. Je jenom tvoje."

Poznámka: z hygienických důvodů doporučuji, aby každé dítě mělo svou flétničku.


Literatura a použité zdroje

[1] – SYNEK, F. Říkáme si s dětmi: K praktickým otázkám výchovy jazyka a řeči u malých dětí: [Logopedické hříčky]. Praha : ArchArt, 1994. ISBN 80-901500-0-4.
[2] – SYNEK, F. Říkáme si s dětmi: K praktickým otázkám výchovy jazyka a řeči u malých dětí. Praha : ArchArt, 1998. ISBN 80-902281-5-1.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Váňová

Hodnocení uživatelů

Petra Štěpánková
23. 7. 2012, 11:05
Dobrý den,
poradil by mi prosím někdo,kde bych našla další lekce.Děkuji

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída