Odborné články Předškolní vzdělávání Tvořit na flétně krásné tóny
Odborný článek

Tvořit na flétně krásné tóny

1. 10. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Váňová

Anotace

Obsah příspěvku přibližuje jeden z možných způsobů, jak děti seznamovat s hrou na flétnu formou zájmové aktivity. Cílem je přiblížit dětem hravou formou "hudební hračku" - flétnu, naladění na estetickou notu, soustředění a prožívání dětské radosti. První lekce obsahuje především motivační činnosti zaměřené na rodinu.


Na tento text navazují příspěvky Tvořit na flétně krásné tóny - 2. lekce: Neposedné ručky a Tvořit na flétně krásné tóny - 3. lekce: Maruška slaví narozeniny


Hru na flétnu nabízíme v naší MŠ formou zájmové odpolední aktivity. Je určena pro děti od čtyř let. Ve skupině se nejlépe pracuje s menším počtem dětí, optimálně s deseti (1. - 3. lekce 15 dětí, ostatní lekce 6 - 10 dětí). Tento metodický postup lze využít i v rámci různých hudebních projektů nebo při ozdravných pobytech dětí, které mají potíže s respiračními onemocněními horních cest dýchacích. Podmínkou úspěšné realizace této vzdělávací nabídky je dobrá znalost učitelky, příjemné prostředí a hudební nástroj - zobcová flétna.

Přehled tematických lekcí:

  • Narození děvčátka (s úvodní básní "Neposedné dětičky")
  • Neposedné ručky
  • Holčička slaví čtvrté narozeniny
  • Tři důležité rady pro kamarády - jak správně dýchat, vhodné nasazení tónu, umět stát jako "strom" (tři samostatné lekce)
  • Seznámení se s 1. tónem "Honzíkem"
  • Proč děvčátko zaspalo?
  • Gustík zlobí tatínka
  • Šmudla Emílek
  • Babička Cecilka vypráví dětem pohádky
  • Dědeček Davidek a jeho zvířátka

Specifické cíle činností:

  • poznávání jmen svých kamarádů, rodičů, prarodičů
  • poznávání prstů na ruce - rytmizace
  • seznámení se s hudebními nástroji - návštěva prodejny
  • seznámení se s částmi sopránové flétny, hry Na indiány, Sanitka, Hasiči aj.
  • přiblížení se k metodě správného dýchání, hry s bráničním svalem
  • seznámení se s dechovými cvičeními - balónek, mašinka, kolo aj.
  • uvědomění si svých smyslů - poslouchám ticho, akustické zvuky, uvolnění, relaxace
  • procvičení jemné motoriky prstů - seznámení s hrou na tělo, s říkadly
  • pomocí rytmických nástrojů osvojení změny v tempu, poslech rýmovaček, lidových hudebních říkadel na CD
  • seznámení se s vzestupnou i sestupnou řadou, poslech veršovaných pohádek F. Hrubína, dramatizace s loutkou, hra na ozvěnu, opakování známých písniček
  • procvičení říkadel o zvířatech, hra Na divadlo - příprava besídky pro rodiče
Dílčí cíle vzdělávacích oblastí

Dítě a jeho tělo

  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • rozvoj v oblasti jemné i hrubé motoriky
  • osvojování si poznatků o těle i jeho zdraví a pohybových činnostech

Dítě a jeho psychika

  • rozvoj řečových dovedností a komunikace

Dítě a ten druhý

  • rozvíjet a navazovat nové vztahy (dítě - dítě, dítě - učitelka, rodič - dítě, rodič - učitel)

Dítě a společnost

  • rozvoj kulturně estetických dovedností

Dítě a svět

  • vztah k místu i prostředí, ve kterém se dítě nachází
  • rozvoj sounáležitosti s živou i neživou přírodou

(Pozn. red.: Další lekce budou postupně přibývat.)

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
136.72 kB
PDF
1. lekce - Narození děvčátka
Autor
Ivana Váňová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída