Druhý díl seriálu navazuje na předchozí díl. Doporučuji aktivity z tohoto článku zařazovat až po zvládnutí aktivit z prvního dílu a dodržet posloupnost úkolů.
Žáci pracují ve skupinách. Z vystříhaných karet (příloha – Pracovní list ke cvičení 1) hrají hru pexeso. Karty jsou popisem otočené dolů. Každý žák otočí dvě karty, nahlas je přečte a vrátí zpět na své místo popisem dolů. Pokud najde dvě stejné karty, karty si vezme a otáčí další dvojici. Hru započne hráč, na kterého připadne řada např. rozpočítadlem. Poté hráči pokračují ve směru hodinových ručiček.
Počet karet lze upravit dle potřeby, přidat nebo ubrat. Obdobně můžeme připravit pexeso na rozlišování slabik TY x TI, NY x NI nebo i na všechny kritické slabiky zároveň.
Ukázka:
DIVADLO |
DIVADLO |
DÝKA |
DÝKA
|
DÝCHÁ |
DÝCHÁ |
DÝM |
DÝM
|
Obměna:
Na první kartě z dvojice je napsané celé slovo a na druhé kartě chybí i/y v daném slově. U této karty žák při otočení taktéž doplní ústně správné i/y.
Ukázka:
DIVADLO |
D__VADLO |
DÝKA |
D__KA
|
DÝCHÁ |
D__CHÁ |
DÝM |
D__M
|
Cílem aktivity je správné přečtení a sluchové rozlišení měkkých či tvrdých slabik ve slovech. S využitím oblíbené dětské hry – pexeso.
Každý žák má k dispozici tabulku o 9 polích s předepsanými slovy (příloha – Pracovní list ke cvičení 2). Před samotnou prací učitel s žáky názorně na předepsané tabulce na tabuli procvičí pojmy vpravo nahoře, vpravo dole, uprostřed, 1. sloupec, 2. řádek a 1. pole apod.
V tabulce podle zadání učitele žák vyhledává konkrétní slovo, které po vyhledání přečte, zvedne ruku (dle domluveného signálu s učitelem). Je vhodné na vedlejší pracovní list napsat datum a počet čárek rychle najitých slov. Nejedná se o soutěž mezi žáky. Hodnotím pouze sám sebe. Jak se mi dařilo dnes? Jak se mi dařilo před týdnem?
Učitel zadává vyhledávání takto: „Hledáme slovo, které je vpravo dole. Hledáme slovo, které je ve 2. sloupci a 1. řádku.“ Apod.
NÝT |
ZELENINA |
PLODINA
|
NASTYDLÝ |
ČTVRTINA |
HRDÝ
|
PRÁZDNINY |
STÍNY |
PLODY
|
Cílem aktivity je správné čtení slov obsahujících kritické slabiky a zároveň posílení prostorové, pravo-levé orientace.
Obměna:
Každý žák má k dispozici prázdnou tabulku o 9 polích (příloha – Pracovní list ke cvičení 2). Do tabulky zapisuje slova diktovaná učitelem. Učitel diktuje slova obsahující kritické slabiky pomocí zadání vpravo dole apod.
Cílem aktivity je správná sluchová analýza slov obsahujících kritické slabiky a zároveň posílení prostorové, pravo-levé orientace.
Učitel předepíše text na tabuli, žáci hlasitě čtou věty se slovy obsahující měkké a tvrdé slabiky.
Obměna: Žáci pracují ve skupinách, pracovní list rozstříhají po větách na pruhy. Poté se střídají v hlasitém čtení jednotlivých vět.
Ukázka:
Kamarádi si tykají, budíky zase tikají.
Na Vánoce máme hody, tyto věci se mi hodí.
Lidé mají nálady, kytaru si naladí.
Děda dává rady, my ho máme rádi.
Kari, to je koření, stromy mají kořeny.
Hoši zase závodí, pořádají závody.
Kamarádi rádi řádí, lavice dělají řady.
Pán svého psa odmění, žáci dostávají odměny.
Z kostela slyším zvony, ve škole za chvíli zvoní.
Brankář v brance brání, pod hradem zavírají brány.
Na prázdniny máme plány, psi pobíhají po pláni.
Zdroj: EMMERLINGOVÁ, S.: Když dětem nejde čtení 1. Praha: Portál, 2011. s. 45. ISBN 978-80-7367-886-9.
Cílem aktivity je správné čtení a sluchové rozlišení měkkých a tvrdých slabik v celých větách.
Žáci pracují s textem ze cvičení 3. Vyhledané měkké slabiky DI, TI, NI označují červenou barvou a tvrdé slabiky DY, TY, NY označují modrou barvou.
Pracovní list (příloha – Pracovní list ke cvičení 4) je možné zadat jako samostatnou práci, práci ve dvojici či skupině (text lze rozstříhat na pruhy a střídat se po větách).
Cílem aktivity je správné čtení a sluchové rozlišení měkkých a tvrdých slabik v celých větách. Navíc podpořené vyhledáváním uvedených slabik a jejich barevným rozlišením.
Žáci u stejného textu (cvičení 3, 4) doplňují měkké či tvrdé slabiky zcela sami. Opět je možná samostatná práce, práce ve dvojici či skupině. (příloha – Pracovní list ke cvičení 5)
Cílem aktivity je schopnost samostatného sluchové rozlišení měkkých a tvrdých slabik na známém textu.
Žáci pracují ve skupinách /dvojici (individuálně). Pracovní list (příloha – Pracovní list ke cvičení 6) rozstříhají na karty a do věty doplňují správné slovo. Žák si slovo vysloví nahlas s případnou oporou o nos či bradu.
Ukázka:
Na zdi __________ hodiny. |
tikají |
tykají
|
V sobotu __________ prach. |
utíráme |
utýráme
|
Obměna: příloha – Pracovní list ke cvičení 7.
Ukázka:
Maminka se brzy ___________________. |
vraty |
vrátí
|
Za ________________ parkuje auto. |
vraty |
vrátí
|
Cílem aktivity je schopnost samostatného sluchové rozlišení měkkých a tvrdých slabik v novém textu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.